ΑΣΕΠ: Μπόνους στο Δημόσιο και γραπτός διαγωνισμός για προσλήψεις προϊσταμένων
Ποιοι θα παίρνουν μπόνους και επίδομα
Επιλογή προϊσταμένων μέσω ΑΣΕΠ και επέκταση του μπόνους σε όλο το Δημόσιο προανήγγειλε χθες η υπουργός Εσωτερικών, Νίκη Κεραμέως με συνέντευξή της.
Σημειώνεται ότι ήδη σε εφαρμογή βρίσκεται η ρύθμιση για προσλήψεις διοικητών σε φορείς του Δημοσίου μέσω ΑΣΕΠ (πχ με 3ετή συμβόλαια) και η καταβολή μπόνους (έως 15% των ετήσιων αποδοχών) για περιπτώσεις εργαζομένων στο δημόσιο.
Σύμφωνα με τη Νίκη Κεραμέως, το σύστημα επιλογής μέσω ΑΣΕΠ θα επεκταθεί σε όλο το δημόσιο και όχι μόνο στα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, όπως τα Νοσοκομεία, ενώ επίσης σε όλο το δημόσιο θα επεκταθεί το σύστημα κινήτρων για τους πιο παραγωγικούς υπαλλήλους.
Δείτε σχετικά: “«Ξεπαγώνουν» μπόνους και επιδόματα για χιλιάδες δημοσίους υπαλλήλους“
Νίκη Κεραμέως: Μπόνους σε όλο το Δημόσιο
Όπως ανέφερε η κα Κεραμέως “θεωρούμε πολύ σημαντικό να εισαγάγουμε υγιή κίνητρα στη λειτουργία του Δημοσίου, αλλά και στον τρόπο εργασίας των δημοσίων υπαλλήλων. Ενα από αυτά τα κίνητρα είναι το λεγόμενο μπόνους παραγωγικότητας, το οποίο ήδη εφαρμόζεται:
- σε υπηρεσίες που σχετίζονται με την υλοποίηση έργων του Ταμείου Ανάκαμψης,
- σε υπηρεσίες που ασχολούνται με την επίτευξη δημοσιονομικών στόχων και
- σε υπηρεσίες που σχετίζονται με την υλοποίηση των ετήσιων σχεδίων δράσης των υπουργείων”, τόνισε η κα Κεραμέως.
“Με απλά λόγια, δημόσιοι υπάλληλοι που έχουν υπάρξει ιδιαιτέρως παραγωγικοί θα επιβραβεύονται οικονομικά.
Τα αποτελέσματα από την πιλοτική εφαρμογή του είναι ενθαρρυντικά, έχουμε όμως σίγουρα πολλά περιθώρια βελτίωσης.
Πρόθεσή μας είναι το μέτρο να επεκταθεί σε όλο το Δημόσιο, καθώς η οικονομική επιβράβευση είναι ένα πολύ σημαντικό και υγιές κίνητρο, το οποίο οδηγεί στην αναβάθμιση των δημοσίων υπηρεσιών”, επισήμανε η ίδια.
Ποιοι παίρνουν μπόνους και επίδομα στο Δημόσιο
Υπενθυμίζεται πως βάσει στους πολιτικούς υπαλλήλους και στο ένστολο προσωπικό των Γενικών Διευθύνσεων Οικονομικών Υπηρεσιών των Υπουργείων, του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (Γ.Λ.Κ.), καθώς και στις λοιπές υπηρεσίες και φορείς, που εποπτεύονται ή υπάγονται στο Υπουργείο Οικονομικών μπορεί να καταβάλλεται Κίνητρο Επίτευξης Δημοσιονομικών Στόχων (Κ.Ε.Δ.Σ.), με βάση την επίτευξη συγκεκριμένων ποσοτικών στόχων που καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών για κάθε υπηρεσία.
Οι ποσοτικοί στόχοι σχετίζονται ενδεικτικά με τη δημοσιονομική και ταμειακή διαχείριση, τον έλεγχο και τα αποτελέσματα, τον προγραμματισμό και τον έλεγχο δαπανών, την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, την επεξεργασία σημαντικού αριθμού κανονιστικών πράξεων δημοσιονομικού περιεχομένου, την επεξεργασία αιτημάτων επί κρατικών εγγυήσεων και εν γένει ποσοτικούς στόχους συνδεόμενους με την άσκηση δημοσιονομικής πολιτικής.
Ο προϊστάμενος κάθε διεύθυνσης των παραπάνω υπηρεσιών λαμβάνοντας υπόψη ιδίως τη φύση των καθηκόντων των υπαλλήλων, την υλοποίηση των ποσοτικών στόχων και την εύρυθμη λειτουργία της οργανικής μονάδας, ορίζει τους υπαλλήλους, οι οποίοι εμπλέκονται άμεσα στην επίτευξη των στόχων και είναι επιλέξιμοι για την καταβολή του Κινήτρου Επίτευξης Δημοσιονομικών Στόχων.
Η παραπάνω επιλογή τελεί υπό την έγκριση του οικείου Προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης, ο οποίος αποφαίνεται σχετικώς εντός προθεσμίας δέκα ημερών από τη γνωστοποίησή της σε αυτόν. Με την άπρακτη παρέλευση της ως άνω προθεσμίας, η επιλογή θεωρείται ότι έχει γίνει αποδεκτή.
Το Κίνητρο Επίτευξης Δημοσιονομικών Στόχων υπολογίζεται επί του βασικού μισθού και του επιδόματος θέσης ευθύνης, δεν συμψηφίζεται με την προσωπική διαφορά στο μισθολόγιο των υπαλλήλων του ΥΠΟΙΚ, δεν μπορεί να υπερβαίνει, ανά έτος, το 15% του αθροίσματος του ετήσιου βασικού μισθού και του επιδόματος θέσης ευθύνης κάθε υπαλλήλου και υπόκειται στις ασφαλιστικές εισφορές και λοιπές κρατήσεις των πρόσθετων αποδοχών.
Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ για επιλογή προϊσταμένων στο Δημόσιο
Σε σχέση με την επιλογή προϊσταμένων, η κα Κεραμέως δήλωσε πως “η εργασιακή εμπειρία, τα τυπικά προσόντα, αλλά και n απόδοση στον γραπτό διαγωνισμό (σ.σ. στο Δημόσιο), θα μας δώσουν τη δυνατότητα να εντοπίσουμε τον κατάλληλο άνθρωπο και να τον τοποθετήσουμε στην κατάλληλη θέση προκειμένου να βελτιώσουμε σημαντικά τον τρόπο λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών».
Πιο αναλυτικά, η κα Κεραμέως δήλωσε πως “με γνώμονα την αποτελεσματικότερη λειτουργία του Δημοσίου, προχωρούμε σε μία δομική αλλαγή, εισάγοντας οριζόντια στη διαδικασία επιλογής όλων των προϊσταμένων στο Δημόσιο γραπτό διαγωνισμό δεξιοτήτων, αποσκοπώντας να ανιχνεύσουμε στους υποψηφίους δεξιότητες όπως ο επαγωγικός ή ο παραγωγικός συλλογισμός. Ο γραπτός διαγωνισμός θα διεξάγεται υπό το ΑΣΕΠ και οι επιδόσεις των υποψηφίων σε αυτόν θα συνυπολογίζονται στη συνολική μοριοδότησή τους.
Στόχος μας είναι να διαμορφώσουμε τις συνθήκες εκείνες που θα επιτρέψουν στις δημόσιες υπηρεσίες να εργαστούν αποτελεσματικότερα για την εξυπηρέτηση του πολίτη και οι θέσεις των προϊσταμένων είναι μείζονος σημασίας για την επίτευξη αυτού του σκοπού.
Η εργασιακή εμπειρία, τα τυπικά προσόντα, αλλά και n απόδοση στον γραπτό διαγωνισμό, θα μας δώσουν τη δυνατότητα να εντοπίσουμε τον κατάλληλο άνθρωπο και να τον τοποθετήσουμε στην κατάλληλη θέση προκειμένου να βελτιώσουμε σημαντικά τον τρόπο λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών προς όφελος των πολιτών”.
Στο ετήσιο σχέδιο δράσης του ΥΠΕΣ για το 2024 προβλέπονται:
- “Διαμόρφωση νέας διαδικασίας επιλογής προϊσταμένων με έμφαση στα στοιχεία προσωπικότητας, στα ηγετικά χαρακτηριστικά και τις δεξιότητες των υποψηφίων δημοσίων υπαλλήλων, για την επιλογή του κατάλληλου για κάθε θέση ευθύνης”.
- “Δημιουργία κέντρων αξιολόγησης (e-assessment centers) του ΑΣΕΠ με την αξιοποίηση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών για τη διεξαγωγή γραπτών διαγωνισμών με στόχο τη στελέχωση των φορέων του Δημοσίου με κατάλληλο προσωπικό”.
Η συνέντευξη της υπουργού Εσωτερικών Νίκης Κεραμέως
– Αλλάξατε πρόσφατα τον τρόπο επιλογής των διοικήσεων σε φορείς του Δημοσίου. Εχει εφαρμοστεί στην πράξη;
– Η πρώτη προκήρυξη που αφορά στους επικεφαλής των Υγειονομικών Περιφερειών δημοσιεύθηκε πριν από το τέλος του χρόνου, ενώ πριν από λίγες ημέρες δημοσιεύθηκε και η προκήρυξη που αφορά στους διοικητές και αναπληρωτές διοικητές όλων των νοσοκομείων της χώρας μας. Παράλληλα, βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη οι προπαρασκευαστικές ενέργειες για προκηρύξεις σε πολλούς φορείς του Δημοσίου.
Συνεπώς, η υλοποίηση του νόμου έχει ξεκινήσει και προχωράει με γοργούς ρυθμούς, όπως ακριβώς είχαμε δεσμευθεί, βάζοντας τέλος σε πρακτικές του παρελθόντος. Στόχος μας είναι ένα πιο ευέλικτο, πιο αξιοκρατικό, πιο λειτουργικό Δημόσιο και για να γίνει αυτό πρέπει πρώτα απ’ όλα να διασφαλίσουμε ότι θα βρίσκεται ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση.
Γι’ αυτό η κυβέρνηση επέλεξε να θέσει τη διαδικασία υπό το ΑΣΕΠ, θέσπισε αυξημένα προσόντα για τους υποψηφίους και προχώρησε στην εισαγωγή, για πρώτη φορά, τεστ δεξιοτήτων για όλους τους υποψηφίους.
– Eχετε προαναγγείλει αλλαγές στον τρόπο επιλογής προϊσταμένων στο Δημόσιο. Πώς θα γίνουν αυτές και πού στοχεύετε;
– Με γνώμονα την αποτελεσματικότερη λειτουργία του Δημοσίου, προχωρούμε σε μία δομική αλλαγή, εισάγοντας οριζόντια στη διαδικασία επιλογής όλων των προϊσταμένων στο Δημόσιο γραπτό διαγωνισμό δεξιοτήτων, αποσκοπώντας να ανιχνεύσουμε στους υποψηφίους δεξιότητες όπως ο επαγωγικός ή ο παραγωγικός συλλογισμός.
Ο γραπτός διαγωνισμός θα διεξάγεται υπό το ΑΣΕΠ και οι επιδόσεις των υποψηφίων σε αυτόν θα συνυπολογίζονται στη συνολική μοριοδότησή τους. Στόχος μας είναι να διαμορφώσουμε τις συνθήκες εκείνες που θα επιτρέψουν στις δημόσιες υπηρεσίες να εργαστούν αποτελεσματικότερα για την εξυπηρέτηση του πολίτη και οι θέσεις των προϊσταμένων είναι μείζονος σημασίας για την επίτευξη αυτού του σκοπού.
Η εργασιακή εμπειρία, τα τυπικά προσόντα, αλλά και η απόδοση στον γραπτό διαγωνισμό, θα μας δώσουν τη δυνατότητα να εντοπίσουμε τον κατάλληλο άνθρωπο και να τον τοποθετήσουμε στην κατάλληλη θέση προκειμένου να βελτιώσουμε σημαντικά τον τρόπο λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών προς όφελος των πολιτών.
– Το μπόνους παραγωγικότητας θα λέγατε ότι έχει φέρει αποτελέσματα σε σχέση με την αποδοτικότητα στις υπηρεσίες όπου εφαρμόζεται; Πώς τεκμαίρεται η αποδοτικότητα;
– Θεωρούμε πολύ σημαντικό να εισαγάγουμε υγιή κίνητρα στη λειτουργία του Δημοσίου, αλλά και στον τρόπο εργασίας των δημοσίων υπαλλήλων. Ενα από αυτά τα κίνητρα είναι το λεγόμενο «μπόνους παραγωγικότητας», το οποίο ήδη εφαρμόζεται: α) σε υπηρεσίες που σχετίζονται με την υλοποίηση έργων του Ταμείου Ανάκαμψης, β) σε υπηρεσίες που ασχολούνται με την επίτευξη δημοσιονομικών στόχων και γ) σε υπηρεσίες που σχετίζονται με την υλοποίηση των ετήσιων σχεδίων δράσης των υπουργείων.
Με απλά λόγια, δημόσιοι υπάλληλοι που έχουν υπάρξει ιδιαιτέρως παραγωγικοί θα επιβραβεύονται οικονομικά. Τα αποτελέσματα από την πιλοτική εφαρμογή του είναι ενθαρρυντικά, έχουμε όμως σίγουρα πολλά περιθώρια βελτίωσης. Πρόθεσή μας είναι το μέτρο να επεκταθεί σε όλο το Δημόσιο, καθώς η οικονομική επιβράβευση είναι ένα πολύ σημαντικό και υγιές κίνητρο, το οποίο οδηγεί στην αναβάθμιση των δημοσίων υπηρεσιών.
– Οι διαδικασίες προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ είναι εξαιρετικά χρονοβόρες, με αποτέλεσμα πολλές φορές να αποδεικνύονται αλυσιτελείς. Υπάρχει σχεδιασμός για την επίσπευσή τους; Προβλέπεται πραγματοποίηση άλλου μεγάλου πανελλήνιου διαγωνισμού;
– Το ΑΣΕΠ είναι μία πολύτιμη ανεξάρτητη Αρχή, η οποία έχει κερδίσει το στοίχημα της αδιαβλητότητας, της αντικειμενικότητας και της διαφάνειας. Είναι αλήθεια, όμως, ότι σε ό,τι αφορά τους χρόνους, υπάρχει ανάγκη να επιταχυνθούν οι διαδικασίες πρόσληψης δημοσίων υπαλλήλων. Στο νομοσχέδιο για την επιστολική ψήφο, το οποίο συζητείται αυτές τις ημέρες στη Βουλή, έχουμε ενσωματώσει διατάξεις που αφορούν στην επίσπευση των διαδικασιών του ΑΣΕΠ.
Να δώσω ένα παράδειγμα: Εδώ και δεκαετίες, οι επιλογές των υποψηφίων σε μία μόνο προκήρυξη είναι απεριόριστες, δηλαδή μπορεί ένας υποψήφιος να δηλώσει ενδεικτικά 800 διαφορετικές επιλογές.
Αυτό έχει αποδειχθεί άκρως προβληματικό, γιατί, όπως τα στοιχεία δείχνουν, ένα μεγάλο ποσοστό των τελικών επιλογών προσώπων του ΑΣΕΠ –που μπορεί να φτάσει και το 70%!– τελικώς δεν εμφανίζεται, καθώς δηλώνουν όσο περισσότερες επιλογές μπορούν, χωρίς όμως να τις έχουν ιεραρχήσει και να γνωρίζουν ότι, εάν επιλεγούν, θα καλύψουν τη θέση.
Για την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου, λοιπόν, εισάγεται περιορισμός στις επιλογές, με στόχο οι υποψήφιοι να εξετάσουν ποια θέση τους ενδιαφέρει πραγματικά και μπορούν να υπηρετήσουν, να εξοικονομηθούν πόροι από το ΑΣΕΠ και να επισπευσθεί συνολικά η διαδικασία.
– Eχετε μιλήσει για την εφαρμογή ενός συστήματος αξιολόγησης των υπηρεσιών του Δημοσίου από τους ίδιους τους πολίτες μέσω μιας ψηφιακής πλατφόρμας στα πρότυπα του trip advisor. Πότε σχεδιάζετε να τεθεί σε εφαρμογή;
– Στοχεύουμε σε ένα Δημόσιο που θα λειτουργεί με επίκεντρο τον πολίτη. Τις προτεραιότητες και τις ανάγκες του. Αποτελεί, λοιπόν, προτεραιότητα, η παροχή στους πολίτες της δυνατότητας να αποτιμούν την ποιότητα των υπηρεσιών που τους παρέχει το Δημόσιο. Αφενός θέλουμε να ακούγεται πιο δυνατά η φωνή των πολιτών και αφετέρου, μέσω της κατάλληλης ανατροφοδότησης, να ωθήσουμε τις δημόσιες υπηρεσίες σε συνεχή βελτίωση.
Σύντομα, λοιπόν, όταν για παράδειγμα κάποιος επισκέπτεται ένα Κέντρο Εξυπηρέτησης Πολιτών, μετά την ολοκλήρωση της επίσκεψής του θα έχει ηλεκτρονικά τη δυνατότητα να εκφράσει τον βαθμό ικανοποίησής του από τις υπηρεσίες που του παρασχέθηκαν από το προσωπικό που τον εξυπηρέτησε ως προς τη συμπεριφορά του, την ταχύτητά του, την αποτελεσματικότητά του, την κατάρτισή του στο εν λόγω αντικείμενο.
Δημιουργούμε ένα Δημόσιο που «ακούει» τους πολίτες και γίνεται διαρκώς πιο ευέλικτο, πιο αποτελεσματικό, πιο αποδοτικό, πιο φιλικό, πιο εξυπηρετικό.
– Θα έχει συνέπειες η αξιολόγηση για τους υπαλλήλους;
– Οι δημόσιοι υπάλληλοι αξιολογούνται ήδη με βάση συγκεκριμένη διαδικασία και στη βάση επίτευξης ή μη και των στόχων που έχουν τεθεί για κάθε τμήμα. Η δυνατότητα που σύντομα θα έχουν οι πολίτες να αποτιμούν την ποιότητα των υπηρεσιών που τους παρέχει το Δημόσιο θα αποτελεί πρόσθετο εργαλείο ανατροφοδότησης με στόχο τη διαρκή βελτίωση.
Διαβάστε επίσης: