ΑΣΕΠ: Αντισυνταγματικός ο μη υπολογισμός προϋπηρεσίας εκπαιδευτικών
Απόφαση σταθμός του ΣτΕ, τα πάνω - κάτω με τις προκηρύξεις της Ανεξάρτητης Αρχής!
Το ΣτΕ έκρινε αντίθετη με τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας τη διάταξη νόμου με την οποία δεν υπολογίζεται η προϋπηρεσία εκπαιδευτικών στην ιδιωτική εκπαίδευση κατά τη διαδικασία μοριοδότησής τους για την πρόσληψή τους στα δημόσια σχολεία.
Με σειρά αποφάσεων (1251-1254/2024), η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας ακύρωσε δυο προκηρύξεις ΑΣΕΠ κατά το μέρος που αφορούσαν την μη προσμέτρηση της προϋπηρεσίας που είχαν εκπαιδευτικοί στον ιδιωτικό τομέα.
Το σκεπτικό της απόφασης του ΣτΕ για τις προκηρύξεις ΑΣΕΠ
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στις αποφάσεις της Ολομέλεια του ΣτΕ με τον ν. 4589/2019 προβλέπεται σύστημα προσλήψεων εκπαιδευτικών στη δημόσια εκπαίδευση, με μοριοδότηση προσόντων που βασίζεται σε σημαντικό βαθμό στο κριτήριο της εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας, το οποίο δηλώνει την εμπειρία του υποψήφιου.
Σύμφωνα με την απόφαση, ο νομοθέτης έθεσε ως κριτήριο, μεταξύ άλλων, για την επιλογή των εκπαιδευτικών την εμπειρία του υποψηφίου ως αναπληρωτή στη δημόσια εκπαίδευση, μόνο δε κατ’ εξαίρεση και στην ιδιωτική, και αυτό λόγω της συνεισφοράς των εκπαιδευτικών ως αναπληρωτών στη δημόσια εκπαίδευση.
Ωστόσο, όπως έκρινε η Ολομέλεια είναι «κατ’ αρχήν νόμιμο ο νομοθέτης να διαφοροποιεί την προϋπηρεσία που έχει παρασχεθεί στη δημόσια εκπαίδευση σε σχέση με εκείνην που έχει παρασχεθεί στην ιδιωτική, όμως, εφ’ όσον η προϋπηρεσία αποτελεί κριτήριο επιλογής σύμφωνο με τις αρχές της ισότητας και αξιοκρατίας, η καθ’ ολοκληρίαν μη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση, με ορισμένες μόνο εξαιρέσεις, παραβιάζει τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας καθώς και τον σκοπό του νόμου για διορισμό στη δημόσια εκπαίδευση των πιο άξιων και έμπειρων».
Τέλος, στις αποφάσεις της Ολομέλειας αναφέρεται πως «είναι μεν θεμιτό ο νομοθέτης να ενισχύει όσους έχουν υπηρετήσει ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι στην δημόσια εκπαίδευση και να προβλέπει ευνοϊκότερο τρόπο υπολογισμού της προϋπηρεσίας τους έναντι της παρασχεθείσας στον ιδιωτικό τομέα, ωστόσο δεν μπορεί να αγνοεί παντελώς την προϋπηρεσία στην ιδιωτική εκπαίδευση, δοθέντος μάλιστα ότι το σύστημα προσλήψεων του ν. 4589/2019 αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην εκπαιδευτική εμπειρία».
Ποιες προκηρύξεις του ΑΣΕΠ ακυρώνονται
Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση, με τις αποφάσεις ακυρώθηκαν οι δύο προσβληθείσες προκηρύξεις ΑΣΕΠ 1ΓΕ/2019 και 2ΓΕ/2019 κατά το μέρος που αφορούσε τη μη προσμέτρηση της προϋπηρεσίας.
Το επόμενο βήμα σύμφωνα με την υπεράσπιση των εκπαιδευτικών που είχαν προσφύγει στη Δικαιοσύνη, είναι η διεκδίκηση των διαφυγόντων κερδών (μισθών) των εκπαιδευτικών που υπέστησαν αποκλεισμό από τους διορισμούς, καθώς και η προσφυγή για τους εκπαιδευτικούς που έλαβαν μέρος στις προκηρύξεις ΑΣΕΠ 1Γ/2023 και 2Γ/2023.
Σημειώνεται ότι με τις σχετικές αποφάσεις της Ολομέλειας καταργήθηκαν οι αντίστοιχες δίκες λόγω προσβολής των ίδιων όρων των αυτών προκηρύξεων.