«Ταφόπλακα» στην απεργία -Ποια εμπόδια καταργούν το «όπλο» των εργαζομένων
Δείτε τα πέντε βασικά «θολά» σημεία της εγκυκλίου
Με μια σειρά από εμπόδια, γραφειοκρατικές διαδικασίες και δεσμεύσεις, ακόμα και με την επίκληση της αστικής ευθύνης, το υπουργείο Εργασίας βάζει με εγκύκλιό του, «ταφόπλακα» στο μέτρο της απεργίας.
Εν μέσω θέρους και για να προληφθούν οι αντιδράσεις του Σεπτεμβρίου σε μια σειρά από κλάδους (πχ υγειονομικοί) για λόγους που σχετίζονται και με την πανδημία (πχ εμβολιασμοί), δημοσιεύθηκε χθες η επίμαχη εγκύκλιος που καθορίζει τον τρόπο, αλλά και τους κανόνες που θα ισχύουν εφεξής, για την προκήρυξη απεργιών.
Ουσιαστικά, μπαίνουν τόσα πολλά εμπόδια, που δεν θα μπορούν στο εξής να προκηρύσσονται απεργίες. Όπως δε θα καθίσταται κάτι τέτοιο εφικτό, θα χαρακτηρίζονται άμεσα παράνομες και καταχρηστικές, άρα δεν θα εφαρμόζονται στην πράξη.
Ας δούμε, τα πέντε βασικά «θολά» σημεία της εγκυκλίου:
Αστική ευθύνη: Τα μέλη των ΔΣ των συνδικάτων, αν δεν εφαρμόζουν κατά γράμμα όσα ορίζει ο νόμος, θα έχουν αστική ευθύνη αν δεν τηρηθούν οι διατυπώσεις που ισχύουν για την κήρυξη μιας απεργίας.
Διάλογος: Καθίσταται υποχρεωτικό, πριν από κάθε απεργία να διεξάγεται διάλογος ανάμεσα στα δύο μέρη, στον ΟΜΕΔ. Χάνεται έτσι το στοιχείο του αιφνιδιασμού. Επίσης, η πλευρά της εργοδοσίας μπορεί προσχηματικά να καθυστερεί τη διαδικασία, επικαλούμενη το διάλογο που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Προσωπικό Ελάχιστης Εγγυημένης Εργασίας: Θα εφαρμόζεται στις επιχειρήσεις Κοινής Ωφέλειας ως «ασφαλιστική δικλείδα» για την απρόσκοπτη λειτουργία τους, την περίοδο των απεργιακών κινητοποιήσεων. Το προσωπικό αυτό θα πρέπει να καταγράφεται εγγράφως, στο κείμενο που θα επιδίδεται με δικαστικό επιμελητή στον εργοδότη, τέσσερις μέρες πριν από την έναρξη της απεργίας. Θα καλύπτει το 1/3 των παρεχόμενων υπηρεσιών. Άρα, για κινητοποιήσεις που μπορεί να προγραμματίζονται για τις αρχές Σεπτεμβρίου (πχ ΔΕΘ), το υπουργείο Εργασίας ζητάει «εδώ και τώρα» να ετοιμαστεί από τα συνδικάτα ο μηχανισμός «απεργοσπασίας»!
Οι κλάδοι Κοινής Ωφέλειας που θα υποχρεώνονται εφεξής να τηρούν το Προσωπικό Ελάχιστης Εγγυημένης Εργασίας είναι οι εξής:
α) Παροχή υγειονομικών υπηρεσιών από νοσηλευτικά εν γένει ιδρύματα.
β) Διύλιση και διανομή ύδατος.
γ) Παραγωγή και διανομή ηλεκτρικού ρεύματος ή καύσιμου αερίου.
δ) Παραγωγή ή διύλιση ακάθαρτου πετρελαίου.
ε) Μεταφορά προσώπων και αγαθών από την ξηρά, τη θάλασσα και τον αέρα.
στ) Τηλεπικοινωνίες και ταχυδρομεία.
ζ) Αποχέτευση και απαγωγή ακάθαρτων υδάτων και λυμάτων και αποκομιδή και εναπόθεση απορριμμάτων.
η) Φορτοεκφόρτωση και αποθήκευση εμπορευμάτων στα λιμάνια.
θ) Τράπεζα της Ελλάδος, Πολιτική Αεροπορία και κάθε είδους υπηρεσιών ή τμημάτων υπηρεσιών που απασχολούνται με την εκκαθάριση και πληρωμή των μισθών του προσωπικού του κατά το άρθρο 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143).
4) Προστασία του δικαιώματος στην εργασία: Ουσιαστικά θα μπορεί να κρίνεται ως παράνομη και καταχρηστική μια κινητοποίηση από Μονομελές Πρωτοδικείο, εάν διαπιστώνεται σωματική ή ψυχολογική βία, προς όσους επιθυμούν να συνεχίσουν να εργάζονται.
5) Μητρώο Συνδικαλιστικών Οργανώσεων για εργαζόμενους (ΓΕΜΗΣΟΕ) και για εργοδότες (ΓΕΜΗΟΕ). Με υπουργική απόφαση που υπογράφει ο υπουργός Εργασίας, Κωστής Χατζηδάκης, καθορίζεται ότι το εν λόγω μητρώο ενεργοποιείται την 1η Ιανουαρίου 2022. Όμως τονίζεται ότι θα μπορούν στα αρχεία του, να έχουν πρόσβαση και οι δύο πλευρές. Άρα στα αρχεία των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εργαζομένων , θα μπορούν να έχουν πρόσβαση οι εκπρόσωποι των εργοδοτών! Είναι ολοφάνερο ότι σε μια τέτοια περίπτωση, θα μπορούν να ελέγχονται ποιοι είναι εκείνοι οι εργαζόμενοι που συνδικαλίζονται, σε μια νέα μορφή ιδιότυπου «ηλεκτρονικού φακελώματος»…