Διόδια 2024: Πρωτοχρονιά με «τσουχτερές» αυξήσεις
Δείτε τις νέες τιμές
«Τσουχτερές» αυξήσεις μας περιμένουν από την Πρωτοχρονιά του 2024 στους αυτοκινητόδρομους της χώρας καθώς το αντίτιμο για τη διέλευση από τα διόδια στις εθνικές οδούς αυξήθηκε.
Οι αυξήσεις κατά μέσον όρο κυμαίνονται μεταξύ 7%-7,5% το οποίο ανάλογα με το ύψος του αρχικού διοδίου και την κατηγορία του οχήματος ποικίλλει από 0,10 ευρώ (στις μοτοσικλέτες στα διόδια Βελιγοστής Αρκαδίας) έως 4,5 ευρώ (στα λεωφορεία άνω των 40 θέσεων στη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου).
Δείτε: “Τέλη κυκλοφορίας 2024: Επίσημη παράταση για επιπλέον 2 μήνες“
Διόδια: Τι θα πληρώνουμε από την Πρωτοχρονιά του 2024
Οι τιμές του 2024, που θα διαμορφωθούν από την Πρωτοχρονιά, διαμορφώνονται ως εξής:
- Η διαδρομή Αθήνας- Θεσσαλονίκης (συμπεριλαμβανομένων των διοδίων Μαλγάρων τα οποία ανήκουν στην Εγνατία Οδό) θα κοστίζει 33,55 ευρώ από 31,35 ευρώ σήμερα (αύξηση 7%)
- Η διαδρομή Αθήνας – Πάτρας θα κοστίζει 12,60 ευρώ από 11,80 ευρώ σήμερα (αύξηση 6,8%)
- Η διαδρομή Αθήνας-Καλαμάς θα κοστίζει 15 ευρώ από 13,95 ευρώ σήμερα (αύξηση 7%).
- Η διαδρομή Αθήνας Ιωαννίνων μέσω γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου θα κοστίζει 41 ευρώ από 38,25 ευρώ σήμερα (αύξηση 7,2%)
- Η διαδρομή Αθήνας Τρικάλων (μέσω Ε65) θα κοστίζει 19,35 ευρώ από 17,95 ευρώ σήμερα (αύξηση 7,6%)
Το πλαίσιο της εδώ και καιρό «διαμάχης» αφορούσε την απαίτηση των εταιρειών για αποζημιώσεις των διαφυγόντων κερδών του 2023. Ουσιαστικά, η εν λόγω απαίτηση προκύπτει από τις συμβάσεις παραχώρησης που έχουν υπογραφεί μεταξύ υπουργείου Μεταφορών και παραχωρησιούχων για τα τέλη διέλευσης.
Τελικά, οι αυξήσεις των διοδίων για το 2024 φαίνεται ότι θα υπολογιστούν με βάση τον πληθωρισμό Σεπτεμβρίου 2023.
Τα τέλη διέλευσης υπολογίζονται με βάση τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή του Σεπτεμβρίου του προηγούμενου έτους. Αυτό σημαίνει, την ίδια στιγμή, πως εάν επιβληθεί «πάγωμα» από την εκάστοτε κυβέρνηση, τότε αυτό εμπίπτει στις προβλέψεις περί γεγονότος ευθύνης του Δημοσίου ανοίγοντας τον δρόμο για αιτήματα αποζημιώσεων.
Οι αυξήσεις στα διόδια
Σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα, οι αυξήσεις στα διόδια φαίνεται ότι «κλειδώνουν» από 7,6% έως 7,7%.
Όπως προκύπτει, συμφωνήθηκε η προσαύξηση του 2023 (12%), που δεν εισπράχτηκε ποτέ, να μοιραστεί σε τρεις δόσεις έως το 2026 και οι εταιρείες διαχείρισης να απορροφήσουν ένα μέρος αυτής.
Οι εταιρείες που διαχειρίζονται τους αυτοκινητόδρομους (Ολυμπία Οδό, Αττική Οδό, Ιόνια Οδό, Νέα Οδό, Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, Μορέα) σύντομα θα ανακοινώσουν τις νέες τιμές αφού πρώτα ενημερώσουν τις δανείστριες τράπεζες για την συμφωνία που έχει επιτευχθεί.
Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία οι νέες αυξήσεις σημαίνουν πως ένας πολίτης για να μετακινηθεί με το αυτοκίνητό του από την Αθήνα για Θεσσαλονίκη πλέον θα χρειάζεται να πληρώσει 33,75 ευρώ ενώ ήθελε 31,35 ευρώ, η διαδρομή Αθήνα – Ιωάννινα (από Ρίο-Αντίρριο) θα φτάνει στα 41,15 ευρώ, ενώ παλία κόστιζε 38,25 ευρώ.
Το χρονικό της «διαμάχης»
Πριν τις εκλογές, οι εταιρείες διαχειρίσεις των αυτοκινητόδρομων ήθελαν να γίνει ανατίμηση στις τιμές των διοδίων, όπως προβλέπεται στις συμβάσεις που έχουν υπογράψει για την ετήσια αναπροσαρμογή με βάση τον πληθωρισμό.
Το υπουργείο τα «έριξε» στους παραχωρησιούχους οι οποίοι, όπως είχε αναφέρει, κινήθηκαν μονομερώς ώστε να προβούν σε ανατιμήσεις.
Από τη μεριά του το υπουργείο ανέφερε πως πρόκειται για «μονομερή» ενέργεια και επεσήμανε ότι «το Δημόσιο θα εξαντλούσε κάθε δυνατότητα που έχει για να επιτύχει την αναστολή των μονομερών ενεργειών των Εταιρειών».
Η ανακοίνωση
Οι Παραχωρησιούχοι των αυτοκινητοδρόμων ζήτησαν, στις 3 Ιουλίου 2023, με επιστολή τους προς την Γενική Διεύθυνση Συγκοινωνιακών Υποδομών, με κοινοποίηση στο Γραφείο Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, τη Γενική Γραμματεία Υποδομών και τη Διεύθυνση Δ17 του Υπουργείου, συνάντηση εργασίας με τον Γενικό Διευθυντή με αντικείμενο την αναπροσαρμογή διοδίων τελών για το έτος 2023, στη βάση του υφιστάμενου πλαισίου των συμβάσεων παραχώρησης.
Εξαιτίας της σημασίας του ζητήματος, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και ειδικότερα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, συναντήθηκαν, στις 18 Ιουλίου 2023 και στις 24 Ιουλίου 2023, με τους κ.κ. Δημήτριο Γκατσώνη, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εταιρείας «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε.», Παναγιώτη Παπανικόλα, Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εταιρείας «ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.», Γεώργιο Συριανό, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εταιρείας «ΜΟΡΕΑΣ Α.Ε.» και Ροδιανό Αντωνακόπουλο, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Εταιρείας «ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» / «ΟΔΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ Α.Ε.».
Η βούληση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου ήταν η εξεύρεση μιας ρεαλιστικής λύσης, χωρίς την επιβάρυνση του πολίτη για το 2023.
Προς αυτή την κατεύθυνση συζητήθηκαν εναλλακτικά σενάρια.
Με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι οι Παραχωρησιούχοι, με επιστολή τους στις 28 Ιουλίου 2023, απευθυνόμενοι και πάλι στον Γενικό Διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Συγκοινωνιακών Υποδομών, επικαλούμενοι τις συναντήσεις που τους παραχώρησε ο Γενικός Διευθυντής, που όμως δεν συμμετείχε σε αυτές, και χωρίς να υπάρχει οποιαδήποτε ενημέρωση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αποφάσισαν, επιδεικνύοντας αναξιοπιστία, να προβούν σε σημαντική αύξηση των διοδίων από τον επόμενο μήνα.
Προχώρησαν δε, μεταγενέστερα, σε δημοσιοποίηση της σχετικής πρόθεσης.
Διαβάστε επίσης: