Σήμερα στη Βουλή η ψήφιση του ν/σ Δουλειές Ξανά
Αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας από ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ
Σήμερα θα γίνει η ψήφιση του νομοσχεδίου «Δουλειές Ξανά», καθώς πολλοί βουλευτές, άνω των 60 τον αριθμό, έχουν εγγραφεί στον κατάλογο των ομιλητών.
Η ΝΔ κατέθεσε χθες αίτημα για τη διεξαγωγή ονομαστικής ψηφοφορίας σε σειρά άρθρων του νομοσχεδίου, ενώ τη διεξαγωγή ονομαστικής ψηφοφορίας επί της αρχής του νομοσχεδίου ζήτησαν ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ και το ΚΚΕ.
ΝΔ: Αίτημα για τη διεξαγωγή ονομαστικής ψηφοφορίας σε σειρά άρθρων του νομοσχεδίου
Το αίτημα αφορά στα εξής άρθρα:
Στο άρθρο 15 «Διαδοχή Ενιαίου Λογαριασμού, για την εφαρμογή κοινωνικών πολιτικών»
Στο άρθρο 17 «Ψηφιακό Ατομικό Δελτίο Δράσης»
Στο άρθρο 19 «Εισοδηματικές προϋποθέσεις για παροχές προς ανέργους και αναζητούντες εργασία»
Στο άρθρο 20 «Υποχρεώσεις ΔΥΠΑ προς αναζητούντες εργασία»
Στο άρθρο 22 «Συνέπειες σε παράβαση υποχρεώσεων των αναζητούντων εργασία»
Στο άρθρο 23 «Κυρώσεις περίπτωση αναληθών δηλώσεων για εγγραφή ή παραμονή στο Ψηψιακό Μητρώο Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης»
Στο άρθρο 25 «Παράταση καταβολής του επιδόματος ανεργίας»
Στο άρθρο 35 «Ατομικός Λογαριασμός Δεξιοτήτων»
Στο άρθρο 36 «Επιλεξιμότητα και πληρωμή παρόχων επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης»
Στο άρθρο 38 «Πλαίσιο αξιολόγησης και λογοδοσίας επιλέξιμων παρόχων επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης»
Στο άρθρο 48 «Δράση «δημιουργία χώρων φύλαξης εντός των επιχειρήσεων»»
Στο άρθρο 49 «Δικαιούχοι και ωφελούμενοι Δράσης «Δημιουργία χώρων ψύλαξης βρεφών επιχειρήσεων» Ελάχιστες προϋποθέσεις ένταξης».
Στο άρθρο 50 «Οργάνωση, λειτουργία και στελέχωση του χώρου φύλαξης στο πλαίσιο υλοποίησης Δράσης «δημιουργία χώρων φύλαξης, εντός των επιχειρήσεων»
Στο άρθρο 51 «Καταβολή αξιών τοποθέτησης (vouchers) Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Ατόμων Αναπηρία και τροφείων Κέντρων Διημέρευσης Ημερήσιας Φροντίδας»
Στο άρθρο 55 «Ενίσχυση υποχρεώσεων φορέων κοινωνικής προστασίας -Τροποποίηση άρθρων 7 και 54 ν. 4837/2021»
Στην τροπολογία για τις fast track συντάξεις και τις συντάξεις «εμπιστοσύνης».
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
Με το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων μετασχηματίζεται ο Οργανισμός Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ) σε Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ.) και εισάγονται ρυθμίσεις για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του εργατικού δυναμικού, τη διασύνδεσή τους µε τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, την επιδοτούμενη συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση.
Με το νομοσχέδιο θεσπίζονται νέα ψηφιακά εργαλεία (ψηφιακή κάρτα ΔΥΠΑ, ψηφιακό μητρώο, ψηφιακό ατομικό σχέδιο δράσης), που αποσκοπούν στη διευκόλυνση των ανέργων να επανενταχθούν στην αγορά εργασίας.
Προβλέπεται ρόλος των κοινωνικών εταίρων στην ανάπτυξη δράσεων και προγραμμάτων σχετικών με την επαγγελματική κατάρτιση και την αναβάθμιση δεξιοτήτων του επαγγελματικού δυναμικού, μέσα από τον «Ειδικό Λογαριασμό Επαγγελματικής Κατάρτισης» (ΕΛΕΚ), τον οποίο θα διαχειρίζεται νομικό πρόσωπο που θα συγκροτήσουν οι κοινωνικοί εταίροι.
Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας:
– Θεσπίζεται για πρώτη φορά επίδομα εργασίας για τους επιδοτούμενους ανέργους που βρίσκουν δουλειά, οι οποίοι εκτός από τον μισθό τους θα συνεχίζουν να εισπράττουν το 50% του επιδόματος ανεργίας μέχρι την προβλεπόμενη ημερομηνία.
– Παρέχεται για πρώτη φορά μπόνους ύψους 300 ευρώ στους μακροχρόνια (πάνω από 5 χρόνια) ανέργους που καταρτίζουν Ατομικό Σχέδιο Δράσης.
– Εισάγονται εισοδηματικά κριτήρια για τη διατήρηση σειράς βοηθημάτων, παροχών κ.λπ., που προβλέπονται για τους εγγεγραμμένους στο Μητρώο Ανέργων του ΟΑΕΔ. Στόχος της ρύθμισης είναι η αντιμετώπιση φαινομένων κατάχρησης και απάτης, που εντοπίστηκαν μετά από διασταυρώσεις, οι οποίες αποκάλυψαν περιπτώσεις προσώπων με υψηλά εισοδήματα που παρέμεναν επί χρόνια εγγεγραμμένα στο Μητρώο.
Αυτά τα κριτήρια είναι εκείνα που εφαρμόζονται για τη χορήγηση του επιδόματος θέρμανσης και δεν επηρεάζουν το επίδομα ανεργίας, το οποίο θα εξακολουθήσει να χορηγείται χωρίς εισοδηματικά κριτήρια, ούτε το επίδομα μακροχρόνιας ανεργίας και το βοήθημα για αυτοτελώς και ανεξάρτητα απασχολούμενους, για τα οποία παραμένουν οι προϋποθέσεις που προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία.
Επίσης, δεν αλλάζει το καθεστώς που διέπει τη χορήγηση του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (ΚΟΤ) ρεύματος, την έκπτωση ή απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ και το επίδομα θέρμανσης.
– Προβλέπεται διαγραφή από το Μητρώο Ανέργων για δύο χρόνια και διακοπή του επιδόματος ανεργίας μετά από τρεις αρνήσεις κατάλληλων θέσεων εργασίας, όπως επίσης διαγραφή από το Μητρώο για έξι μήνες και διακοπή του επιδόματος ανεργίας για άρνηση συμμετοχής σε δράση κατάρτισης. Κατάλληλη θέση εργασίας θεωρείται εκείνη που αντιστοιχεί στην επαγγελματική ειδικότητα, στις γνώσεις, δεξιότητες, ικανότητες, στα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, στους επαγγελματικούς στόχους και στον τόπο μόνιμης κατοικίας του αναζητούντος εργασία, στην προηγούμενη απασχόληση και στις αποδοχές του ανέργου.
– Αναβαθμίζεται ο μηχανισμός διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας με σκοπό τα προγράμματα κατάρτισης και απασχόλησης να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες της αγοράς.
– Θεσπίζεται ο «Ατομικός Λογαριασμός Δεξιοτήτων», ένα ψηφιακό εργαλείο στα χέρια του πολίτη, όπου θα καταγράφονται οι δεξιότητες, οι καταρτίσεις και οι πιστοποιήσεις που λαμβάνει ή και δικαιούται ο καταρτιζόμενος.
– Εισάγεται πλέγμα ρυθμίσεων με στόχο την εμπέδωση του τρίπτυχου «Αξιολόγηση – Ποιότητα – Πιστοποίηση» στο σύστημα επαγγελματικής κατάρτισης και συνδέονται οι αμοιβές με τα αποτελέσματα.
Ειδικότερα:
– Ορίζεται ότι δεν επιτρέπεται η καταβολή προς τον πάροχο άνω του 40% της αμοιβής ανά ωφελούμενο αν ο ωφελούμενος δεν έχει ολοκληρώσει την παρακολούθηση του προγράμματος, και άνω του 70% αν ο ωφελούμενος δεν έχει πιστοποιηθεί επιτυχώς για την περάτωση του προγράμματος.
– Ιδρύεται Ψηφιακή Πύλη για τις Δεξιότητες στον ιστότοπο skills.gov.gr, ώστε με το πάτημα ενός κουμπιού πολίτες και φορείς να ενημερώνονται για θέματα δεξιοτήτων και κατάρτισης.
Το νομοσχέδιο προωθεί επέκταση των αρμοδιοτήτων της ΔΥΠΑ (Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης, όπως μετονομάζεται ο ΟΑΕΔ), έτσι ώστε να καλύπτει γενικά και τις στεγαστικές ανάγκες των νέων.
Εισάγονται, ειδικότερα, ρυθμίσεις που διευκολύνουν τόσο την απόκτηση/ανέγερση ακινήτων που θα διατεθούν για τη στέγαση εργαζόμενων, ανέργων και των οικογενειών τους όσο και την αξιοποίηση της περιουσίας της ΔΥΠΑ για την αύξηση των εσόδων της.
Επίσης, σε αυτό το πλαίσιο επεκτείνονται οι αρμοδιότητες της ΔΥΠΑ, έτσι ώστε πέρα από την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών του εργατικού δυναμικού να μπορεί η ΔΥΠΑ να ασχοληθεί και με τις στεγαστικές ανάγκες των νέων, μέσω της χορήγησης παροχών και της υλοποίησης σχετικών προγραμμάτων.
Με τις νέες ρυθμίσεις επιτρέπεται στη ΔΥΠΑ να αποκτά αδόμητα και δομημένα ακίνητα για την εκπλήρωση των σκοπών που σχετίζονται με τη στεγαστική συνδρομή, τους οποίους έχει αποκτήσει ως διάδοχος του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας.
Προβλέπεται, επίσης, ότι η Υπηρεσία μπορεί να συμπράττει με δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς για την ανέγερση ακινήτων, με σκοπό την προώθηση των κυβερνητικών πολιτικών σχετικά με τη στεγαστική προστασία του εργατικού δυναμικού και των νέων.
Για τα ακίνητα ιδιοκτησίας της ΔΥΠΑ που δεν προορίζονται για την κάλυψη στεγαστικών αναγκών των εργαζόμενων εισάγονται ρυθμίσεις που θα επιτρέψουν την καλύτερη εκμετάλλευση και την αύξηση των εσόδων της.
Σε αυτό το πλαίσιο, επιτρέπεται η σύναψη μακροχρόνιων μισθώσεων, η σύμπραξη με ιδιώτες οι οποίοι μπορεί να αναλάβουν την οικοδόμηση αδόμητων ακινήτων, ο εγγυήσεις που θα πρέπει να παρέχουν για να συμμετάσχουν στους σχετικούς διαγωνισμούς, κ.ά.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι καταργείται, από 1-1-2023, ο «Ενιαίος Λογαριασµός για την Εφαρµογή Κοινωνικών Πολιτικών» (ΕΛΕΚΠ), ορίζεται ο τρόπος διάθεσης των πόρων του, και προβλέπεται η σύσταση ειδικού λογαριασµού µε την επωνυµία «Ειδικός Λογαριασµός Επαγγελµατικής Κατάρτισης» (ΕΛΕΚ).