Περιφέρεια Κρήτης: Με σχέδιο, για να βλέπουμε "Κρήτη παντού"
Συνέντευξη του κ. Κυριάκου Κώτσογλου, Εντ. Συμβ. Τουρισμού & Ηλεκτρ. Διακυβέρνησης
Τις στρατηγικές κινήσεις, που κάνει η Περιφέρεια Κρήτης, για να πετύχει το καλύτερο δυνατό για την φετινή τουριστική περίοδο αναδεικνύει με την συνέντευξή του στο workenter.gr ο κύριος Κυριάκος Κώτσογλου, Εντεταλμένος Σύμβουλος Τουρισμού & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης e-Gov της Περιφέρειας.
Ο κύριος Κώτσογλου τονίζει πως μπορούμε να μετατρέψουμε την Ευκαιρία σε Απειλή και αναφέρεται εκτενώς στο ειδικό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα που έχει οργανώσει και υλοποιεί η Περιφέρεια Κρήτης σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης, την Ιατρική Σχολή του, το ΚΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ. και στελέχη του Τουρισμού, για την εκπαίδευση και πιστοποίηση όλων των εμπλεκομένων στον Κλάδο του Τουρισμού.
Έχουμε εκπονήσει και εφαρμόζουμε ήδη ένα Σχέδιο Τουριστικής Προβολής με ορίζοντα τριετίας καταλήγει ο κύριος Κώτσογλου. Ωστόσο, η Περιφέρεια Κρήτης έχει Στρατηγικό Σχεδιασμό που φτάνει έως το 2030. Για να βλέπουμε, «Κρήτη Παντού»!
Η πρώτη συνθήκη είναι να τονίσουμε την εικόνα του «ασφαλούς και όπως πάντα μοναδικού προορισμού» ώστε να πείσουμε, κατ’ αρχάς, τους μεμονωμένους και τους οργανωμένους ταξιδιώτες, αλλά και τα Ταξιδιωτικά Γραφεία, ότι είναι προνόμιο, τόσο αισθητικό όσο και υγειονομικό, να έρθουν στην Κρήτη.
Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:
Ε: Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την φετινή τουριστική περίοδο; Πως μπορεί να διασωθεί;
Δεν υπάρχει άριστο φέτος, υπάρχει όμως «το καλύτερο» και θα το κάνουμε…
Είναι αρκετά πολύ-παραγοντικό το πρόβλημα, είναι αρκετά πολύ-παραμετρική και η επίλυση. Κατ’ αρχάς, να ορίσουμε την «Διάσωση της Τουριστικής Περιόδου»: Είναι το άνοιγμα όσων γίνεται περισσότερων τουριστικών μονάδων, άρα και μεγιστοποίηση της απασχόλησης, κάτω από όρους έστω «break-even point”, χωρίς κέρδη, αλλά και χωρίς ζημίες; Είναι εν τέλει η προσέλκυση ενός ποσοστού που θα κινείται κοντά στο 50% των αριθμών του 2019; Είναι η επιβίωση των εταιρειών του κλάδου, με όποιον τρόπο, ώστε να μπορέσουν να ατενίσουν το 2021 και εκείθεν με μεγαλύτερη αντοχή; Είναι η διαφύλαξη της υγείας της Κοινότητας παράλληλα με όλα τα παραπάνω; Ένα πράγμα είναι σίγουρο, για φέτος. Δεν υπάρχει άριστο, υπάρχει «το καλύτερο» και θα το κάνουμε ως Περιφέρεια.
Οι προϋποθέσεις…
Ας «βαφτίσουμε» διάσωση, όλα τα παραπάνω – ή ένα παραγωγικό συνδυασμό τους – και ας ξεκινήσουμε από την απλή λογική ότι το άνοιγμα μιας επιχείρησης που έχει κλείσει δια νόμου, δια νόμου πρέπει να ανοίξει, ως αναγκαία, αλλά όχι ικανή συνθήκη. Η ικανή συνθήκη είναι να έχει πελάτες και εδώ είναι, το πρώτο και βασικό ζητούμενο!!! Οι πελάτες έρχονται μόνοι τους ή οργανωμένα – με τουριστικά πρακτορεία – και επειδή η Κρήτη είναι νησί, κυρίως, με αεροπλάνα. Άρα, η πρώτη συνθήκη είναι να δημιουργήσουμε την εικόνα του «ασφαλούς και όπως πάντα μοναδικού προορισμού» ώστε να πείσουμε, κατ’ αρχάς, τους μεμονωμένους και τους οργανωμένους ταξιδιώτες, αλλά και τα Ταξιδιωτικά Γραφεία, όσα έμειναν ή θα μείνουν, ότι είναι προνόμιο, τόσο αισθητικό όσο και υγειονομικό, να έρθουν στην Κρήτη.
Η νέα Καμπάνια μας, υπέροχο www.incrediblecrete.gr κι η αυτονόητη συνεισφορά της Πολιτείας
Η Περιφέρεια Κρήτης, την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, παρουσιάζει την νέα της καμπάνια, με ορίζοντα το 2023, Με κεντρικό μήνυμα «Sense the authentic» χτίζουμε μια καμπάνια που καλεί το δυνητικό επισκέπτη να ανακαλύψει όλα όσα συνθέτουν τη μοναδική τουριστική εμπειρία της Κρήτης. Τον παροτρύνει να «νιώσει», να βιώσει με όλες του τις αισθήσεις τη φιλοξενία, έτσι όπως προσφέρεται από τους κατοίκους και τους επαγγελματίες του τουρισμού, μέσα από το μεράκι και την αγάπη για τη δουλειά τους, αλλά και την έμφυτη ηθική υποχρέωση να προσφέρουν το «καλύτερο» και, κυρίως, το πιο αληθινό. Την ίδια στιγμή, περιμένουμε ακόμα από την Πολιτεία, το άνοιγμα των αεροδρομίων της Κρήτης, τις διμερείς συμφωνίες που θα φέρουν τους επισκέπτες μας από τις κύριες αγορές, Γερμανία, Η.Β., Γαλλία, Ιταλία, Σκανδιναβία, Κάτω Χώρες, Μεσόγειο, Ρωσία, Πολωνία, Ισραήλ,, αλλά και Η.Π.Α., Κίνα.
Μένουμε στη λογική ότι κάθε press trip, κάθε φιλοξενία – μικρή ή μεγάλη – είναι μια ευκαιρία να δείξουμε πως τα πρότυπα του hospitality στην Ελλάδα παραμένουν μοναδικά στο Δυτικό κόσμο, μέσα στους αιώνες.
Η Αξιοπιστία και η Ασφάλεια – Ιατρική και Μάρκετινγκ, οι δύο προσεγγίσεις
Επίσης, την ίδια στιγμή με αυτή τη συνέντευξη, βρίσκονται σε εξέλιξη δύο Projects, της ασφάλειας και της αξιοπιστίας. Το πρώτο αφορά στην οροεπιδημιολογική μελέτη που γίνεται σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης, την Ιατρική Σχολή και το Εργαστήριο Μικροβιολογίας και το οποίο ερευνά το «τι έγινε και τι γίνεται» στην Κρήτη, με τυχαίο δείγμα του πληθυσμού της και διαστρωμάτωση ανάλογα με την περιοχή, το φύλλο, την ηλικία, την κοινωνική κατάσταση. Παράλληλα, έχει ανατεθεί και εξελίσσεται Μελέτη Αξιοπιστίας του προορισμού, ως ένας συνδυαστικός παράγοντας της υγειονομικής καθαρότητας της Κρήτης, αλλά και της μελέτης σχετικά με αυτήν, των υποδομών του νησιού, των νοσοκομείων αναφοράς και της φέρουσας ικανότητάς τους, του αριθμού των εγκαταστάσεων κάθε κατηγορίας, όπως και της εκπαίδευσης που κάνουμε.
Για να αναδυθεί η Ευκαιρία μέσα από την Απειλή
Δόθηκαν οι αριθμοί που θεωρούμε ως ρεαλιστικούς στόχους μέσα στο 2020. Παράλληλα, προηγήθηκαν θαυμάσιες ενέργειες, όπως το www.cretefromhome.gr, που έστειλε το πιο όμορφο συναίσθημα «από μακριά», το πιο γλυκό «good feeling» για την Κρήτη, σ’ όλο τον κόσμο. Το ίδιο συναίσθημα έστειλαν και οι ξένοι δημοσιογράφοι που παρέμειναν στο νησί μας μέσα στην Πανδημία, χαρακτηρίζοντας τη διαμονή τους, «Καραντίνα στον Παράδεισο». Μένουμε στη λογική ότι κάθε press trip, κάθε φιλοξενία – μικρή ή μεγάλη – είναι μια ευκαιρία να δείξουμε πως τα πρότυπα του hospitality στην Ελλάδα παραμένουν μοναδικά στο Δυτικό κόσμο, ελάχιστα διαφοροποιημένα από τη θεϊκή εντολή του Ξένιου Δία, μέσα στους αιώνες. Εμείς, η Διεύθυνση Τουρισμού της Κρήτης, έχουμε προτείνει στο Υπουργείο να διοργανώσει μια Έκθεση στην Αθήνα μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες. Να ορίσουμε εμείς τις εξελίξεις. Στρατηγική και τακτική, μαζί κι αντάμα.
Ε: Πως θα κινηθείτε όσον αφορά τα υγειονομικά πρωτόκολλα και τις πιστοποιήσεις;
Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα πάνω από τα Πρωτόκολλα…
Κατ’ αρχάς, συμμετείχαμε σημαντικά στη διαμόρφωση των πρωτοκόλλων, με στόχο την εξασφάλιση της ισορροπίας μεταξύ της ευελιξίας, του αναλλοίωτου της τουριστικής εμπειρίας του επισκέπτη, της παραδοσιακής μας φιλοξενίας, της αναπόφευκτης λειτουργικής επιβάρυνσης των επιχειρήσεων, αλλά και της διαφύλαξης της υγείας των πολιτών και των επισκεπτών μας. Όταν επιτέλους τα είδαμε νομοθετημένα, διαπιστώσαμε ότι το Κεφάλαιο Β, της Εκπαίδευσης, ήθελε ειδική μέριμνα. Άμεσα, ήρθαμε σε επικοινωνία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης, την Ιατρική Σχολή του, το ΚΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ. και με τη συνεργασία πανεπιστημιακών και στελεχών του Τουρισμού, καθώς και το συντονισμό, την οργάνωση και τη χρηματοδότηση της Περιφέρειας Κρήτης, επιχειρήσαμε.
Οι Στόχοι, οι Αριθμοί, η Συνέχεια…
Το Σεμινάριο στοχεύει να δείξει τα παραπάνω εκπαιδευτικά στοιχεία του, μέσα από:
Τη Συμμετοχή: Επιζητεί τη συμμετοχή όλου του Τουριστικού Κλάδου, από το σύνολο των μεταφορών μέχρι το σύνολο των καταλυμάτων, των τουριστικών και ταξιδιωτικών γραφείων, των οδηγών, των ξεναγών και συνοδών, των κέντρων ευεξίας, των παιδικών κατασκηνώσεων και φυσικά όλης της εστίασης. Ξεπερνάει κατά πολύ την λογική του αντίστοιχου νόμου, καθώς προτείνει ανεπιφύλακτα ολιστική προσέγγιση στο σύνολο των ωφελούμενων. Δεν συνιστά σε καμία περίπτωση εσωτερικές εκπαιδεύσεις καλής πρόθεσης αλλά αμφίβολης αποτελεσματικότητας, αλλά είναι μια προσπάθεια που στοχεύουμε να αγκαλιάσει πάνω από 50.000 επαγγελματίες και εργαζόμενους στον Τουρισμό της Κρήτης σε συνεργασία με τους φορείς τους.
Την Εφαρμογή: Έχουμε πλήρη γνώση ότι η Εκπαίδευση είναι το μέσον και ο στόχος είναι η ποιοτική του εφαρμογή. Στο πλαίσιο αυτό, δεν μας ενδιαφέρουν οι Πιστοποιήσεις Εκπαίδευσης της Ιατρικής Σχολής, ως «συγχωροχάρτια» – εξάλλου ένα παγκόσμιας εμβέλειας Ίδρυμα δεν θα το έκανε ποτέ αυτό – αλλά μας ενδιαφέρει η εφαρμογή της γνώσης, ως άσκηση της αρετής, η συνεισφορά της στο «μοντέλο της Πελατοκεντρικότητας» μας και εν τέλει, της αξιοπιστίας μας.
Τη Διάχυση: Ζητήσαμε από όλους τους κλάδους, τους φορείς τους, τα σωματεία, αλλά και τους μεμονωμένους επιχειρηματίες και εργαζόμενους να ενημερώσουν όσους μπορούν για το σεμινάριο, να το διαχύσουν, να κάνουν το δικό τους «προνόμιο», προνόμιο και για τους άλλους. Στην ίδια λογική, ήδη και σε επίπεδο Περιφερειών, η Πελοπόννησος θα ακολουθήσει το ίδιο πρόγραμμα με την ίδια δομή και συντελεστές, την επιτυχημένη «συνταγή» της Περιφέρειας Κρήτης.
Ε: Ποιο είναι το σχέδιο σας για την επόμενη μέρα, πέρα από την φετινή καλοκαιρινή περίοδο;
Η επόμενη μέρα, όσα προγραμματίζαμε…
Υπήρχαν και συνεχίζουν να υπάρχουν σχέδια σχετικά με τον προγραμματισμό μας για την «επόμενη μέρα». Κατ’ αρχάς, έχουμε ένα Σχέδιο Τουριστικής προβολής με ορίζοντα το 2023, που περιλαμβάνει Τουριστικές Εκθέσεις, Εκδηλώσεις, Fam & Press Trips, Φιλοξενίες, έντυπα, γενική και ειδική καμπάνια – ένα κομμάτι της οποίας σας παρουσιάσαμε – social media, έρευνες, αλλά και συνέργειες με την επιχειρηματικότητα εν γένει, την Αγροδιατροφική Σύμπραξη της Περιφέρειας Κρήτης, τους τεχνολογικούς φορείς μας. Όλα αυτά θα συνεχίζουν να είναι στην ατζέντα μας.
Το ΕΣΠΑ και οι άλλες συγχρηματοδοτούμενες ενέργειες…
Αποτελούν μια ολόκληρη δέσμη προγραμμάτων στα οποία δεν θα συμμετάσχουμε με μια λογική άκριτη και βουλιμική, αλλά στοχευμένη και τεκμηριωμένη. Προγράμματα όπως, η ανακατασκευή, σήμανση, ψηφιοποίηση και εντέλει ανάδειξη του Ευρωπαϊκού Μονοπατιού Μεγάλων Αποστάσεων Ε4, ως ένα συγκριτικό πλεονέκτημα της Κρήτης, η ανάδειξη των υπολοίπων περιηγητικών διαδρομών των Μινωιτών που περιγράφεται και στην καμπάνια μας αλλά και η ενοποίηση «αρχαιολογικών χώρων και περιπάτων», όπως αυτή της Μεσαράς, είναι στόχοι της επόμενης μέρας, που θα υλοποιήσουμε.
Η Συνεργασία μας με τα Εκπαιδευτικά και Τεχνολογικά Ιδρύματα της Κρήτης…
Αποτελεί εκπεφρασμένο στόχο μας σε επίπεδο Στρατηγικού σχεδιασμού της Περιφέρειας, οπότε και της Διεύθυνσης Τουρισμού. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται πολλές αλλά και σημαντικές ενέργειες της Περιφέρειας Κρήτης για τον Τουρισμό, που ίσως τώρα δεν είναι εμφανείς, αλλά στα επόμενα χρόνια θα στηρίξουν και θα προσφέρουν όσα μας έλειψαν στις περιόδους κρίσης. Κορυφαία ενέργεια αυτών, η Προγραμματική Σύμβαση με το Μεσογειακό Πανεπιστήμιο της Κρήτης που θα έχει ως αποτέλεσμα ένα Παρατηρητήριο Τουρισμού, μια ακόμα ενέργεια που θα είναι πιλοτική, με τον τρόπο που φιλοδοξούμε να γίνει. Με πρωτογενείς και δευτερογενείς έρευνες, αποτύπωση των χαρακτηριστικών της Κρήτης, καταγραφή όλων των στοιχείων σε κατάλληλα διαμορφωμένες βάσεις θα φτάσει έως και σε μοντέλα προβλέψεων, Πιθανότατα θα αναγγελθεί σε εύλογο χρόνο, πριν ή κατά τη διάρκεια ενός Διεθνούς Συνεδρίου Τουρισμού, το οποίο και θα συνδιοργανώσουμε με το ΕΛ.ΜΕ.ΠΑ., όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες, στο τέλος της σαιζόν.
Η Συνεργασία μας με τους Δήμους της Κρήτης – Destination Branding….
Η Περιφέρεια «κουβαλάει» ένα μόνο Brand Name αυτό που ακούει στο όνομα «Κρήτη». Αυτό, παρότι θέτει σε κάθε Δήμο της, την αυτονόητη αλλά μη θεσμοθετημένη υποχρέωση να «κουμπώνει» στο Περιφερειακό Στρατηγικό Σχέδιο, ενίοτε προκαλεί μια ραστώνη, της λογικής «δεν κάνουμε κάτι, πέραν από μερικές εκδηλώσεις, δεν έχουμε τουριστική προβολή, ακολουθούμε αυτή της Περιφέρειας». Θέλουμε να το αλλάξουμε αυτό, θέλουμε η Περιφέρεια να χαράζει τις βασικές γραμμές, αλλά και οι Δήμοι, ο κάθε Δήμος, να εστιάζει στα δικά του ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Υπάρχουν πολλές καλές πρακτικές ως προς αυτό στην Κρήτη. Θέλουμε να εστιάσουμε σε μια λογική «Μάρκετινγκ Προορισμού» και σ’ αυτό τον προσανατολισμό θα κινηθούμε την επόμενη μέρα. Είναι κάτι που έχει ήδη ξεκινήσει από διάφορους Δήμους, όπως το Ρέθυμνο και το Ηράκλειο κυρίως, αλλά προτιθέμεθα να διοργανώσουμε ένα πρακτικό στρατηγικό σεμινάριο για αιρετούς Τουρισμού, στελέχη Δήμων και Φορείς, με σκοπό να εκπαιδευτούμε συνολικά και ολοκληρωτικά σ’ αυτό. Στόχος, η «σκέπη» της Περιφέρειας Κρήτης να συνοδευτεί και από τις απαραίτητες ενέργειες κάθε Δήμου.
Για την επόμενη μέρα έχουμε ένα Σχέδιο Τουριστικής προβολής με ορίζοντα το 2023, αλλά και ένα ολοκληρωμένο Στρατηγικό Σχεδιασμό Ολιστικής Ανάπτυξης έως το 2030. Για να βλέπουμε, “Κρήτη Παντού”!
Στρατηγικός Σχεδιασμός 2020 – 2030… Ο Περιφερειάρχης!
Στην πραγματικότητα, αρκετά από τα παραπάνω συνθέτουν ένα τμήμα του Στρατηγικού μας Σχεδιασμού, για την δεκαετία 2020-30. Παρόλα αυτά, είναι βέβαιο ότι πρέπει να εντάξουμε εντός του πιθανές κρίσεις, όπως αυτές που βιώσαμε, την κατάρρευση μεγάλων τουριστικών πρακτόρων, το μεταναστευτικό και φυσικά μια Πανδημία. Το διαφημιστικό μοντέλο είναι εξαιρετικό, από μόνο του όμως δεν επιφέρει την επιτυχία, πάλι με όρους «ικανού και αναγκαίου». Τα σχέδια ανάσχεσης από αρνητικά συμβάντα, τώρα και στο μέλλον, πρέπει να είναι τμήμα της πολιτικής μας, ώστε αυτή να συμπληρώνεται στις καλές ή λιγότερες καλές μέρες της. Σε κάθε περίπτωση, η Περιφέρεια Κρήτης συνθέτει τον Στρατηγικό της Σχεδιασμό, σύμφωνα με τα παραπάνω. Στην υλοποίησή του, τον τόνο δίνει η Πολιτική της Ηγεσία.
Ο Περιφερειάρχης θα έπρεπε να αποτελεί μια ξεχωριστή ενότητα, αφού είναι καταδεδειγμένη στο σύγχρονο Management η σημασία της Ηγεσίας στην επίτευξη των στόχων. Βρίσκεται πίσω από κάθε ενέργεια εξωστρέφειας που παρουσιάστηκε παραπάνω, αλλά και πίσω από κάθε άλλη δράση που θα συμμετέχουμε ως Περιφέρεια και μπορεί να ακούει στο όνομα της προστασίας – εγγύησης του εισοδήματος, μέχρι και την αστική ευθύνη του τουρισμού. Σε κάθε περίπτωση όμως, είναι εκείνος που θα φροντίσει ώστε να μην κλείσουμε ακόμα μια δεκαετία χωρίς τα αναπτυξιακά εργαλεία τύπου ΒΟΑΚ, αλλά και να επαναπροσδιορίσει το παραγωγικό μοντέλο της Κρήτης, να τιθασεύει την απειλή της μονοκαλλιέργειας σεβόμενος τα χαρακτηριστικά κάθε περιοχής, μπολιάζοντας με βιωσιμότητα και εν τέλει αειφορία την Κρήτη, διαχέοντας σε όλο τον κόσμο το όνομά της.
Για να βλέπουμε, «Κρήτη Παντού»!