Εξεταστική για Τέμπη: Επιμένει στο ανθρώπινο λάθος ο Καραμανλής
«Κανένα σύστημα ασφαλείας δεν είναι αρκετό» τόνισε μεταξύ άλλων ο πρώην υπουργός Υποδομών στην πολύωρη κατάθεσή του
Στο ανθρώπινο λάθος για το δυστύχημα στα Τέμπη επιμένει ο πρώην υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής στην μαραθώνια κατάθεσή του στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής.
Ο πρώην υπουργός Μεταφορών υποστήριξε πως τα αίτια οφείλονται σε ανθρώπινο λάθος και ότι καμία τεχνολογία δεν μπορούσε να αποτρέψει την τραγωδία, δεχόμενος πυρά από την αντιπολίτευση μετά την κατάθεσή του.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Βασίλης Κόκκαλης, κατηγόρησε τον πρώην υπουργό πως ψεύδεται, ενώ η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Μιλένα Αποστολάκη υποστήριξε πως κρύβεται, με τον ίδιο ν΄ αντιδρά έντονα.
Ο Κώστας Καραμανλής εξέφρασε τη βαθειά του θλίψη για την τραγωδία των Τεμπών ξεκινώντας την κατάθεσή του στην εξεταστική Επιτροπή της Βουλής, σημειώνοντας παράλληλα ότι στόχος και του ίδιου είναι να λάμψει η αλήθεια.
Κατά την κατάθεσή του αναφέρθηκε στις σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό ενώ εκτίμησε ότι δεν τηρήθηκε ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας κατά την διάρκεια της σύγκρουσης που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο 57 ανθρώπων. Ο κ. Καραμανλής έδωσε απαντήσεις για τη σύμβαση 717, τις προσλήψεις στον ΟΣΕ, το πόρισμα της ΕΑΔ, το εξώδικο των συνδικαλιστών του ΟΣΕ και τη μετάταξη του σταθμάρχη.
«Το πρώτο που κάναμε ήταν να ενισχύσουμε το προσωπικό του ΟΣΕ. Είχαμε παραλάβει μετά τον νόμο Ρέππα έναν αριθμό εργαζομένων μειωμένο κατά 50%», τόνισε ο κ. Καραμανλής. «Επί χρόνια η Ελλάδα έπαιρνε χρήματα για συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης τα οποία όμως ποτέ δεν μπορούσε να θέσει σε λειτουργία συνολικά. Από το 1985 έως το 2001 η χώρα μας είχε πάρει πάνω από 240 εκατ. ευρώ για συστήματα που ποτέ δε λειτουργήσανε», ανέφερε.
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε επίσης ότι «η σύμβαση 717 προχωρά μέχρι το 2016 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Έχουν δοθεί έξι παρατάσεις και το κυριότερο δόθηκαν αναγνωρίζοντας υπαιτιότητα του δημόσιου. Αυτό ήταν ένα αρκετά προβληματικό στοιχείο». Εξήγησε πως αυτό σήμαινε ότι «σε όποιο δικαστήριο και αν πήγαιναν για να πάρουν αποζημιώσεις, αυτά τα χρήματα θα ήταν πολλαπλά».
Σημείωσε ότι «εμείς έπρεπε να περιμένουμε τα πορίσματα, τον οικονομικό εισαγγελέα που αρχειοθέτησε τις κατηγορίες και τελικά το έργο να ξεκινήσει και να ολοκληρωθεί το Σεπτέμβριο του 2023. Όχι το GSMR όχι το ETCS, το έργο της 717 που είχε να κάνει με σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση».
«Επομένως για να πάμε στην ουσία, ναι, τα συστήματα παίζουν ένα πολύ σημαντικό ρόλο για την ασφάλεια. Όλα όμως. Όχι μεμονωμένα, όχι μόνο η 717», συνέχισε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε ότι «έπρεπε και η 717 να είναι σε λειτουργία και το ETCS και το GSMR. Μόνο τότε θα εξασφαλιζόταν περισσότερα επίπεδα ασφαλείας», εξήγησε, προσθέτοντας: «Κάποια στιγμή να σταματήσουμε να παίζουμε με τον πόνο των ανθρώπων. Να τους κοιτάξουμε στα μάτια. Εγώ αυτό κάνω και τους λέω την αλήθεια. Κανένα σύστημα ασφαλείας δεν είναι αρκετό».
Ερωτηθείς για τις συνθήκες του δυστυχήματος και τη λειτουργία των συστημάτων τη μοιραία βραδιά, ο κ. Καραμανλής επανέλαβε ότι ο σταθμός της Ζάχαρης δεν έβλεπε το σημείο του δυστυχήματος.
«Ο σταθμάρχης της Λάρισας έβλεπε για αρκετά μεγάλο διάστημα ότι είχε βάλει την αμαξοστοιχία ανάποδα στο τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης. Αυτό δεν το λέω εγώ, το έχουν πει πάνω από 10 μάρτυρες», ανέφερε, προσθέτοντας ότι «ο μηχανοδηγός, κατά τα λεγόμενα των ειδικών που ήρθαν εδώ, θα έπρεπε να είχε καταλάβει ότι πήγαινε ανάποδα».
«Η μη εφαρμογή του ΓΚΚ είναι αποτέλεσμα νοοτροπίας δεκαετιών»
Στο ερώτημα εάν θεωρεί πως και ο ίδιος έκανε λάθη, ο κ. Καραμανλής απάντησε: «Το σκέφτομαι κάθε μέρα. Όταν έχει συμβεί μία τέτοια τραγωδία, δεν θα μπορούσα εγώ τουλάχιστον να έρθω και να σας πω ότι εγώ τα έκανα όλα σωστά. Και σίγουρα δεν είμαι εγώ ο πολιτικός που θα σας πω ότι όσο και να ψάχνω δε βρίσκω να έχω κάνει κάποιο λάθος. Για αυτό ήμουν ο μόνος πολιτικός στη Μεταπολίτευση που παραιτήθηκα. Και παραιτήθηκα το ίδιο βράδυ, αναλαμβάνοντας για λόγους ευθιξίας την πολιτική ευθύνη».
Ο κ. Καραμανλής συνέχισε λέγοντας πως «νομίζω δεν κατάφερα – και δεν καταφέραμε συνολικά – να ξεριζώσουμε από εργαζόμενους, προσωπικό, διοικητικά συμβούλια, ανθρώπους που έχουν κρίσιμες θέσεις τη νοοτροπία του ‘έλα μωρέ’. Γιατί η ανευθυνότητα του να μην ακολουθούμε κατά γράμμα το Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας έχει να κάνει με νοοτροπίες δεκαετιών».
Σέβομαι τον πόνο των συγγενών
Ο πρώην υπουργός και κατά την εισαγωγική του τοποθέτηση αναφέρθηκε στη βαθιά οδύνη των συγγενών. Στη συνέχεια της κατάθεσης του είπε ότι έχει μιλήσει αλλά δεν έχει συναντηθεί με συγγενείς θυμάτων, τονίζοντας πως «σέβομαι απόλυτα τον πόνο τους και θεωρώ ότι ίσως είμαι ο τελευταίος που θα ήθελαν να δουν». Ξεκαθάρισε όμως ότι για λόγους σεβασμού δεν θα ήθελε να σχολιάσει λεγόμενα κανενός συγγενή θύματος. Κατήγγειλε, ωστόσο, κόμματα της αντιπολίτευσης για προσπάθεια πολιτικής εκμετάλλευσης και καπηλείας.
Ο κ. Καραμανλής δήλωσε ότι ο ίδιος ήταν υπέρ της σύστασης Εξεταστικής Επιτροπής για να αναδειχθούν όλες οι παθογένειες και τα προβλήματα στο σιδηρόδρομο από το 1997 έως σήμερα, αλλά και για να διερευνήσει εάν υπάρχουν ή όχι πολιτικές ευθύνες. Δήλωσε επίσης στη διάθεση της Βουλής για να ερευνηθεί και εάν υπάρχουν ή όχι ποινικές ευθύνες.
Κατέληξε λέγοντας ότι «το λάθος μου και το λάθος μας ήταν ότι αυτές τις παγιωμένες παθογένειες ενός Δημοσίου που νοσεί -πόσο μάλλον στον ΟΣΕ που ήταν από τους πλέον προβληματικούς οργανισμούς – δεν καταφέραμε να τις αναστρέψουμε».
Κ. Καραμανλής – Τέμπη: «Εκφράζω δημόσια στις οικογένειες των θυμάτων τη βαθύτατη οδύνη μου»
«Θέλω να εκφράσω για ακόμη μία φορά δημόσια προς τις οικογένειες των θυμάτων και προς όλους τους επιζώντες την βαθύτατη οδύνη μου» είπε ο βουλευτής της ΝΔ Κώστας Αχ. καραμανλής
«Δεν πρόκειται να αφήσω να αιωρούνται αναπάντητες απόψεις που είναι πλήρως ανυπόστατες. Όσο με αφορά δεν θα τροφοδοτήσει μία στείρα μικροκομματική αντιπαράθεση πάνω από ένα τέτοιο θέμα. Δεν κρύφτηκα ποτέ. Δεν έπαιξα θέατρο ούτε σκοπεύω να το κάνω τώρα» ανέφερε.
Ο Κώστας Καραμανλής σχολιάζοντας τα αίτια της τραγωδίας «έδειξε» το ανθρώπινο λάθος, ξεκαθαρίζοντας πως το δυστύχημα δεν θα είχε αποτραπεί με καμία τεχνολογία.
«Για να είναι ασφαλή τα τρένα ακόμη πιο σημαντικό από όλες τις τεχνολογίες είναι ένα να τηρείται ευλαβικά ο κανονισμός κυκλοφορίας. Αυτός ο γενικός κανονισμός κυκλοφορίας σύμφωνα με όλους τους μάρτυρες που περάσαν από την επιτροπή σας παραβιάστηκε κατά συρροή το βράδυ εκείνο. Αυτή είναι μία πραγματικότητα που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε».
Ένταση κατά την κατάθεση Καραμανλή για άρση ασυλίας – Διαξιφισμός με τον Βασίλη Κόκκαλη
Η ατμόσφαιρα στην εξεταστική επιτροπή «ηλεκτρίστηκε» μετά τα ερωτήματα του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Βασίλη Κόκκαλη, ο οποίος κατηγόρησε τον πρώην υπουργό πως δεν παραιτείται της βουλευτικής του ασυλίας.
Β. Κόκκαλης: Προτίθεστε να ζητήσετε την άρση ασυλίας σας;
Κ. Καραμανλής: Ο κ. Κόκκαλης και το λέω και το λέω αυτό με πολύ μεγάλη λύπη, συνειδητά παίζει ένα πολιτικό θέατρο.
Β. Κόκκαλης: Εάν λέτε ότι εγώ παίζω πολιτικό θέατρο, εσείς είστε πολιτικός ψεύτης.
Αιχμές Μιλένας Αποστολάκη πως «κρύβεται»
Ένταση επικράτησε μετά τις αναφορές της Μιλένας Αποστολάκη, βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, η οποία κατηγόρησε τον βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας πως κρύβεται.
Μιλένα Αποστολάκη: Η άποψη του κόμματός μου και ενός τμήματος της κοινωνίας είναι ότι κρυφτήκατε.
Κ. Καραμανλής: Όταν υπάρχει μία κατηγορία θα επιτρέπεται στον μάρτυρα να απαντάει. Η Ευρωπαία εισαγγελέας διαβάστε καλύτερα αυτά που έχει στείλει
Μιλένα Αποστολάκη: Σας παρακαλώ πολύ άλλο ύφος
Κ. Καραμανλής: Δεν σας ειρωνεύτηκα.
Στην έναρξη της σημερινής συνεδρίασης όλα τα κόμματα πλην της Πλεύσης Ελευθερίας καταδίκασαν τα απειλητικά μηνύματα που δέχτηκαν τα μέλη της Εξεταστικής Επιτροπής αλλά και ο πρόεδρός της Δημήτρης Μαρκόπουλος.