Σε «χαμηλές πτήσεις» οι προσφορές της Black Friday - Φρένο στις πλασματικές εκπτώσεις
Οι παρεμβάσεις του υπουργείου Ανάπτυξης και η πτωτική αγοραστική δύναμη επηρεάζουν τον τζίρο της αγοράς
Σχεδόν το σύνολο του λιανεμπορίου μπαίνει από σήμερα στη μάχη της Black Friday, που ξεκίνησε ως μία μέρα προσφορών, έγινε τριήμερο και για ορισμένες αλυσίδες έχει φθάσει σε διάρκεια τον μήνα!
Χαρακτηριστικό πάντως της φετινής «σεζόν» είναι ότι απουσιάζουν οι πολύ μεγάλες προσφορές. Για κάποιους αυτό ίσως είναι αποτέλεσμα της νέας νομοθεσίας με την οποία το υπ. Ανάπτυξης έχει βάλει φρένο στις πλασματικές εκπτώσεις και προσφορές φροντίζοντας ήδη απ’ το καλοκαίρι να μοιράσει τσουχτερά πρόστιμα προς παραδειγματισμό.
Από τα καταστήματα ηλεκτρονικών ειδών που παραδοσιακά «πρωταγωνιστούν» στις αγορές τη μέρα της Black Friday, τα καταστήματα ένδυσης – υπόδησης, των προϊόντων για το σπίτι έως τα σούπερ μάρκετ και τις επιχειρήσεις, με σχεδόν κάθε είδους υπηρεσίες, ολόκληρη η αγορά κινείται, σήμερα, σε ρυθμούς προσφορών.
Η φετινή Black Friday ξεκίνησε φέτος νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, από τις αρχές κιόλας του μήνα, με τις επιχειρήσεις να προσδοκούν τόνωση του τζίρου τους σε μια περίοδο που οι πληθωριστικές πιέσεις και η ακρίβεια έχουν οδηγήσει τους καταναλωτές σε περιορισμό των αγορών τους. Τις μεγάλες αλυσίδες που μπήκαν πρώτες στη «μάχη», ακολούθησαν σταδιακά οι μικρότερες και σήμερα, το σύνολο των κλάδων της αγοράς.
Οι προσφορές κορυφώνονται το τριήμερο, από σήμερα που πλέον είναι και η… «επίσημη» Black Friday έως και τη Δευτέρα 27 Nοεμβρίου που είναι η Cyber Monday, ενώ τα εμπορικά καταστήματα θα είναι ανοιχτά και την Κυριακή διευκολύνοντας τις αγορές των καταναλωτών.
Πάντως, όπως φάνηκε από τις δεκάδες ερωτήσεις των εμπόρων που τέθηκαν στην ενημερωτική συζήτηση «Εκπτώσεις; Προσφορές; Κάντο σωστά!» που συνδιοργάνωσαν το υπουργείο Ανάπτυξης, ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών (ΣΕΒ), το Εμπορικό Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Αθήνας (ΕΒΕΑ) και ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών (ΕΣΑ), η αγορά δεν έχει καταλάβει το νέο νομικό πλαίσιο, ενόψει μάλιστα των εκπτώσεων της Black Friday, της Cyber Monday, της εορταστικής περιόδου, όπως επίσης και των χειμερινών εκπτώσεων που θα ακολουθήσουν.
Δείτε ΕΔΩ τον οδηγό
Σε κάθε περίπτωση, ο στόχος του υπουργείου Ανάπτυξης είναι μπει φρένο στις πλασματικές εκπτώσεις και προσφορές και ήδη έδειξε τις προθέσεις του από τις θερινές εκπτώσεις με βαριά πρόστιμα σε μεγάλες αλυσίδες του κλάδου της τεχνολογίας και των ηλεκτρικών συσκευών.
Πώς προστατεύονται οι καταναλωτές από τις πλασματικές εκπτώσεις
Το νέο πλαίσιο αποτελεί εφαρμογή ευρωπαϊκής οδηγίας και ακολουθεί την φιλοσοφία των μέτρων που στοχεύουν στην ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού και στην προστασία του καταναλωτή, όπως επισήμανε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας.
Με βάση λοιπόν τον νόμο, πρέπει να αναγράφεται καθαρά η αρχική και η τελική τιμή. «Αρχική» τιμή, είναι η χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών, προκειμένου να εκλείψουν φαινόμενα αύξησης των τιμών λίγες μέρες πριν τις προσφορές και τις εκπτώσεις και αργότερα να εμφανίζουν εντυπωσιακά ποσοστά μειώσεων.
Επίσης, δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιείται η προτεινόμενη λιανική τιμή ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της έκπτωσης, όπως και η διαφήμιση προσφοράς χωρίς να υπάρχει απόθεμα για να ικανοποιηθεί η ζήτηση.
Ένας ισχυρισμός «έως και» μπορεί να θεωρηθεί παραπλανητικός αν δεν ανταποκρίνεται στους πραγματικούς όρους της προσφοράς. Δηλαδή δεν μπορεί να διαφημίζεται από την επιχείρηση το ανώτερο ποσοστό έκπτωσης που μπορεί να κάνει σε ένα προϊόν όταν όλα τα υπόλοιπα έχουν χαμηλότερα ποσοστά (π.χ. «προσφορές έως 70%»).
Επιπλέον, δεν επιτρέπονται ψευδείς δηλώσεις ότι ένα προϊόν θα είναι διαθέσιμο για πολύ μικρό χρονικό διάστημα, ενώ ο καταναλωτής θα πρέπει να ενημερώνεται για όλες τις υποχρεωτικές ή πρόσθετες χρεώσεις και τέλη, ακόμα και κατά προσέγγιση.
Στις περιπτώσεις προσφορών «1+1 δώρο» χρειάζεται μεγάλη προσοχή, αφού όταν κάτι πωλείται μεμονωμένο με έκπτωση 50% και μετά πωλείται με «+1 δώρο» θεωρείται παραπλάνηση, οπότε πρέπει να συνυπολογίζεται η προηγούμενη έκπτωση σε μια επόμενη.
Ακόμη και η διανομή εκπτωτικών κουπονιών έξω από το κατάστημα θεωρείται αθέμιτη εμπορική πρακτική.
«Θα υπάρξει αυστηρός έλεγχος των επιχειρήσεων. Ήδη η ΔΙΜΕΑ έχει προχωρήσει σε τιμοληψίες χιλιάδων προϊόντων το προηγούμενο διάστημα, οπότε υπάρχει μία τεράστια βάση προς έλεγχο επί των προσφορών που θα εμφανιστούν», σημείωσε ο υπ. Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας κατά τη διάρκεια εκδήλωσης για την ενημέρωση των επαγγελματιών που διοργάνωσαν από κοινού ΕΒΕΑ, ΣΕΒ και Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών. «Εάν διαπιστωθούν περιστατικά παραπλάνησης των καταναλωτών να είστε βέβαιοι ότι θα επιβληθούν και τα αντίστοιχα πρόστιμα», έσπευσε να προσθέσει ο υπουργός.