Black Friday 2023: Ο "δεκάλογος" του καταναλωτή για προσφορές και έξυπνες αγορές
Προσοχή συστήνουν οι φορείς καταναλωτών
Προ των πυλών βρίσκεται η εμπορική και καταναλωτική “φρενίτιδα” του διημέρου της Black Friday 2023 και της Cyber Monday 2023 που ακολουθεί.
Η επίσημη ημερομηνία της Black Friday 2023 έχει οριστεί η 24η Νοεμβρίου, ωστόσο πολλές επιχειρήσεις έχουν ξεκινήσει εδώ και αρκετές ημέρες τις προσφορές τους.
Αντίστοιχα, η Cyber Monday 2023 φέτος έρχεται την Δευτέρα 27 Νοεμβρίου, όπου την τιμητική τους έχουν αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών με εκπτώσεις κυρίως σε είδη τεχνολογίας.
Black Friday 2023 – Cyber Monday 2023: Συγκρατημένη αισιοδοξία
Ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας και αντιπρόεδρος GRECA, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, εκφράζει συγκρατημένη αισιοδοξία για την εμπορική κίνηση, καθώς όπως σημειώνει ο καταναλωτής είναι πολύ πιεσμένος με περιορισμένο το διαθέσιμο εισόδημα το οποίο και καταναλώνει κυρίως στα βασικά είδη πρώτης ανάγκης.
Ωστόσο, οι εμπορικές επιχειρήσεις, σύμφωνα με τον ίδιο, προετοιμάζονται να προσφέρουν τις καλύτερες τιμές ώστε να ενισχύσουν τα ταμεία τους και να προχωρήσουν προς τη χριστουγεννιάτικη περίοδο που αποτελεί και την πιο κρίσιμη του έτους.
Στους ίδιους ρυθμούς με το φυσικό εμπόριο κινείται και το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, το 90% των ηλεκτρονικών καταστημάτων είναι προέκταση αναλογικών καταστημάτων και η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων αυτών κινούνται με ενιαία τιμή (ηλεκτρονικά και αναλογικά). Σύμφωνα με τον ίδιο, το ηλεκτρονικό εμπόριο κερδίζει συνεχώς έδαφος και ενδυναμώνεται.
Όλο και περισσότερες επιχειρήσεις εισέρχονται στο κανάλι αυτό και όλο και περισσότεροι καταναλωτές εμπιστεύονται τις ηλεκτρονικές πωλήσεις. Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, ο καταναλωτής πλέον είναι πολύ ενημερωμένος και πριν ολοκληρώσει μία αγορά διερευνά πολύ προσεκτικά τόσο στα ηλεκτρονικά όσο και στα φυσικά καταστήματα και είναι ενήμερος για το επίπεδο των τιμών των προϊόντων που αναζητά.
«Πάγια συμβουλή που δίνει ο Εμπορικός Σύλλογος Αθήνας στον καταναλωτή κατά την περίοδο προσφορών και εκπτώσεων είναι η αναγκαία έρευνα αγοράς στα είδη που τον ενδιαφέρουν ώστε να εξασφαλίσει αγορά στην καλύτερη τιμή. Σε ότ,ι αφορά στις ηλεκτρονικές αγορές, ο ασφαλέστερος τρόπος πληρωμής είναι πάντα η πιστωτική κάρτα που προστατεύει από κάθε είδους παρατυπία».
Black Friday 2023: Οι Καλύτερες 10+2 Συμβουλές για Έξυπνες Αγορές
Επιπλέον, καλεί τους πολίτες να ελέγχουν αν κατά τη Black Friday τα ηλεκτρονικά καταστήματα παρέχουν τις εξής πληροφορίες:
- Η ταυτότητα του προμηθευτή (πλήρης εταιρική επωνυμία, τηλέφωνα επικοινωνίας, email, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ και αριθμό ΓΕΜΗ).
- Τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος.
- Η συνολική τιμή του προϊόντος (συμπεριλαμβανομένων φόρων, επιβαρύνσεων, εξόδων αποστολής, τυχόν έξοδα σε περίπτωση επιστροφής κλπ). Επιβεβαιώστε ότι η τιμή που καλείστε να πληρώσετε ταυτίζεται με αυτήν που δηλώνεται στην ιστοσελίδα. Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στην περίπτωση που ένα προϊόν πωλείται σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή και να αποφεύγετε τις προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα, αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.
- Η διαθεσιμότητα, ο τρόπος πληρωμής και αποστολής του προϊόντος. Επισημαίνεται ότι οι συναλλαγές μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας προσφέρουν περισσότερες δικλείδες ασφαλείας για τον καταναλωτή σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν παραδώσει το προϊόν, έναντι της κατάθεσης σε τραπεζικό λογαριασμό.
- Το δικαίωμα αναιτιολόγητης, αζήμιας υπαναχώρησης και επιστροφής του προϊόντος εντός 14 ημερών από την παραλαβή του, καθώς και η πολιτική επιστροφής των προϊόντων της επιχείρησης σε περίπτωση άσκησης του δικαιώματος αυτού.
- Ο σύνδεσμος ηλεκτρονικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών (πανενωσιακή πλατφόρμα ΗΕΔ).
- Πληροφορίες ασφάλειας του ιστότοπου: εμφάνιση εικονιδίου ασφάλειας, δηλ. μια κλειδαριά πάνω αριστερά στον browser, ηλεκτρονική διεύθυνση που ξεκινά με https://).
Συστήνεται επίσης στους καταναλωτές κατά τη Black Friday:
- Να μην παρέχουν ευαίσθητα δεδομένα αν δεν είναι απολύτως βέβαιοι για την ασφάλεια της ιστοσελίδας.
- Να αγνοήσουν τις προσφορές που εμφανίζονται στην ανεπιθύμητη αλληλογραφία τους.
- Να προτιμούν να συναλλάσσονται με γνωστά σε αυτούς ηλεκτρονικά καταστήματα.
- Σε περιπτώσεις άγνωστων ηλεκτρονικών καταστημάτων και πριν προχωρήσουν στη συναλλαγή, να διερευνούν τη φήμη τους στο διαδίκτυο.
- Να κρατούν αρχείο με τις συναλλαγές τους.
Black Friday: Πού κινήθηκε η αγορά το 2022
- Γυναίκες και άνδρες ψώνισαν εξίσου στη Black Friday 2022: Το 53% των καταναλωτών που πραγματοποίησαν αγορές την ημέρα αυτή ήταν γυναίκες και το 47% άνδρες, αυξάνοντας ελαφρώς το ποσοστό των γυναικών, σε σχέση με το 2021.
- Πρωτεύουσα και στις Black Friday αγορές η Αθήνα: Με ποσοστό 75%, οι Αθηναίοι φάνηκε πως αξιοποίησαν στο έπακρο τα οικονομικά deals που δημιουργήθηκαν. Ακολουθεί η Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο και η Λάρισα.
- Οι καταναλωτές χτύπησαν τα deals on the go: Το μεγαλύτερο ποσοστό των αγορών πραγματοποιήθηκε μέσω κάποιας φορητής συσκευής (33% μέσω mobile και 33% μέσω tablet), ενώ το 34% των αγοραστών προτίμησε το πιο παραδοσιακό μέσο του desktop υπολογιστή για τις αγορές τους.
Top κατηγορίες προϊόντων στη Black Friday: Η τεχνολογία στην κορυφή
Και στην περσινή Black Friday, αγαπημένες κατηγορίες των καταναλωτών αναδείχθηκαν οι τηλεοράσεις (34%), τα κινητά (25%) και τα laptops (11%). Ακολουθούν τα bluetooth, smartwatches και πολυμηχανήματα, tablets, τα PS5 και desktops.
Τα πιο hot tech brands ανά κατηγορία: Η hot τριάδα στα smartphone brands είναι η Samsung, η Apple και η Xiaomi, ενώ τα πιο δημοφιλή μοντέλα smartphones της περσινής Black Friday ήταν τα Samsung Galaxy A52S 5G 128GB Black N, Xiaomi Note 11S 6/64 Grey, Samsung Galaxy A13 128GB N Black, Apple iPhone 11 64GB Black και Samsung Galaxy A13 64GB N Blue. Στην κατηγορία των τηλεοράσεων ξεχώρισαν τα brands Arielli, United και F&U.
Ποιες οικιακές συσκευές αναζητούν οι καταναλωτές στη Black Friday;
Όπως αποδεικνύεται, οι καταναλωτές αγαπούν να …σκουπίζουν μιας και το 58% προμηθεύτηκε ηλεκτρική σκούπα. Τα κλιματιστικά (27%) και τα πλυντήρια (15%) είχαν επίσης την τιμητική τους στην περσινή Black Friday, καθώς αρκετοί καταναλωτές πραγματοποίησαν μία τέτοια αγορά.
Τι ψήφισαν οι χρήστες του Instagram
Φέτος, παράλληλα με την έρευνα που έτρεξε το Public Group σχετικά με την περσινή Black Friday, οι χρήστες του Instagram είχαν την ευκαιρία να συμμετέχουν σε ένα διασκεδαστικό poll που δημιούργησαν τα Public στο IG προφίλ τους.
Τα Public ρώτησαν και το 81% των καταναλωτών δήλωσε πως αναμένει με ανυπομονησία την περίοδο της Black Friday για να πραγματοποιήσει αγορές, έναντι του μόλις το 19% που απάντησε αρνητικά. Η πλειοψηφία των καταναλωτών που έκαναν έστω και μια αγορά πέρσι, νιώθουν ικανοποιημένοι από τις Black Friday αγορές τους!
Όσον αφορά στο διαθέσιμο budget, τα τρία τέταρτα των χρηστών δήλωσαν πως οι αγορές τους ξεπέρασαν τα 100€, ενώ μόλις το 27% απάντησε πως διέθεσε λιγότερα από 100€. Όσον αφορά στον τελικό παραλήπτη των αγορών, το 39% των χρηστών έκανε αγορές για προσωπική χρήση, το 55% για προσωπική χρήση αλλά και για να κάνει κάποιο δώρο, ενώ μόλις το 6% αγόρασε προϊόντα για κάποιον άλλο.
Και το 2022, τα είδη τεχνολογίας αποτέλεσαν τον βασιλιά των αγορών, καθώς σχεδόν οι μισοί καταναλωτές που συμμετείχαν στο poll, το 43%, προμηθεύτηκαν προϊόντα από αυτή την κατηγορία. Ακολουθούν οι συσκευές σπιτιού με ποσοστό 16% και τα προϊόντα ψυχαγωγίας με 9%. Αυτό που προκαλεί όμως ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι πως ένα σημαντικό ποσοστό των καταναλωτών, το 32%, αγόρασε οποιοδήποτε προϊόν θεώρησε πως μπήκε σε καλή τιμή.
Αναλύοντας τα κριτήρια των αγοραστών την ημέρα της Black Friday, η συντριπτική πλειοψηφία (86%) απάντησε πως χρειάζεται τις μεγάλες εκπτώσεις, ενώ σημαντικά λιγότεροι χρήστες θα αγοράζουν λόγω των δωρεάν μεταφορικών, του εύχρηστου website και των smart υπηρεσιών.