Εορτολόγιο: Δείτε ποιοι γιορτάζουν σήμερα (1/9)
Δείτε ποιοι γιορτάζουν σήμερα, Παρασκευή 1 Σεπτεμβρίου 2023.
- Αγίων Σαράντα Παρθένων και ασκητριών
- Αγίου Ιησού του Ναυή
- Οσίου Μελετίου του νέου
- Οσίου Συμεών του Στυλίτου
Γιορτάζουν τα ονόματα:
- Αδαμάντιος
- Αδάμος
- Αδάμας
- Διαμαντής
- Αδαμαντία
- Αμάντα
- Άντα
- Διαμάντω
- Ρουμπίνη (γιορτάζει και 17 Δεκεμβρίου)
- Μαντώ
- Αθηνά
- Ακριβή
- Αντιγόνη
- Γόνη
- Ασπασία
- Αφροδίτη
- Φρέγια
- Διώνη
- Διόνη
- Δωδώνη
- Ελπινίκη
- Ερασμία
- Ερατώ
- Τέτη
- Ευτέρπη
- Θάλεια
- Θεανώ
- Θεονύμφη
- Καλλιρόη
- Καλλιρρόη
- Καλλίστη
- Κλειώ
- Κλεονίκη
- Κλεοπάτρα
- Κλειώ
- Πάτρα
- Πατρούλα
- Πατρίτσα (γιορτάζει και 19 Μαίου)
- Κοραλία
- Ραλλία
- Ραλία
- Ραλλού
- Ραλού
- Ράλλης
- Μαργαρίτα
- Ρίτα
- Μαργαρίτης (γιορτάζει και 25 Ιανουαρίου)
- Μαριάνθη
- Μελπομένη
- Μέλπω
- Μόσχω
- Μοσχούλα
- Ουρανία
- Ράνια (γιορτάζει και 6 Ιανουαρίου)
- Πανδώρα
- Πηνελόπη
- Μπηλιώ
- Μπιλιώ
- Πίτσα
- Πολύμνια
- Πολυνίκη
- Πολύνα
- Πόλυ
- Σαπφώ
- Τερψιχόρη
- Χάιδω
- Χαϊδευτός
- Χαρίκλεια
- Χαρά
- Χαρούλα (γιορτάζει και 10 Φεβρουαρίου)
- Ιησούς
- Μελέτιος
- Μελέτης
- Μελετία
- Μελετούλα
- Μελετίνα (γιορτάζει και 12 Φεβρουαρίου)
- Συμεών
- Συμεώνης
- Σύμος
- Συμεωνή
- Συμεωνία
- Συμεώνα
- Σύμη (γιορτάζει και 3 Φεβρουαρίου)
- Ισμήνη
- Πολυτίμη
Οι Άγοι:
Ο διάκονος Αμμούν και οι 40 παρθένες και ασκήτριες
Ο Αμμούν ήταν διάκονος στην Αδριανούπολη της Θράκης και δάσκαλος των 40 παρθένων και ασκητριών με τα κάτωθι ονόματα: Αδαμαντινή, Αθηνά, Ακριβή, Αρηβοία, Αντιγόνη, Ασπασία, Αφροδίτη, Διώνη, Δωδώνη, Ελπινίκη, Ερασμία, Ερατώ, Ερμηνεία, Ευτέρπη, Θάλεια, Θεανώ, Θεοφάνη, Θεονόη, Θεονύμφη, Καλλιρρόη, Καλλίστη, Κλειώ, Κλεονίκη, Κλεοπάτρα, Κοραλία, Λάμπρω, Μαργαρίτα, Μαριάνθη, Μελπομένη, Μόσχω, Ουρανία, Πανδώρα, Πηνελόπη, Πολύμνια, Πολυνίκη, Σαπφώ, Τερψιχόρη, Τρωάδα, Χάιδω, Χαρίκλεια.
Στις αρχές του 4ου αιώνα, ο Αμμούν συνελήφθη με τις μαθήτριές του από τον ειδωλολάτρη άρχοντα της πόλης Βαύδο, όταν αυτός δεν κατόρθωσε να κλονίσει την πίστη τους, παρά τις απειλές και τα βασανιστήρια. Κατόπιν αυτού, τους παρέπεμψε στον ηγεμόνα της περιοχής Λικίνιο, ο οποίος τους καταδίκασε σε θάνατο.
Ο Αμμούν και 8 από τις μαθήτριές του αποκεφαλίστηκαν, 10 ρίχτηκαν στην πυρά, 10 θανατώθηκαν με ξίφος στο στόμα και την καρδιά, 6 εξαναγκάστηκαν να καταπιούν πυρακτωμένους βώλους και οι υπόλοιπες 6 μαχαιρώθηκαν. Σύμφωνα με άλλη συναξαρική παράδοση, ο Αμμούν πέθανε από πυρακτωμένη περικεφαλαία, την οποία αναγκάστηκε να φορέσει.
Η μνήμη του Αμμούν και των 40 παρθένων τιμάται από την εκκλησία την 1η Σεπτεμβρίου, την πρώτη ημέρα του εκκλησιαστικού έτους.
Ιησούς του Ναυή
Ο Ιησούς του Ναυή υπήρξε επιφανής αρχηγός των Ισραηλιτών και διάδοχος του Μωυσή, που οδήγησε τον λαό του στη Γη της Επαγγελίας. H Εκκλησία τον έχει εντάξει στο Αγιολόγιό της και τιμά την μνήμη του κάθε χρόνο την 1η Σεπτεμβρίου, επειδή στο πρόσωπό του διείδε την προτύπωση χριστιανικών αληθειών.
Ο Γεχοσούα μπιν Νουν (Ιησούς του Ναυή, κατά την μετάφραση των Εβδομήκοντα), καταγόταν από τη φυλή του Εφραίμ και ήταν γιος του Ναυή. Το όνομά του στα Εβραϊκά σημαίνει «ο Γιαχβέ (Θεός) είναι η σωτηρία». Έλαβε μέρος σε πολλές μάχες στην έρημο, κατά την πορεία των Ισραηλιτών από την Αίγυπτο προς την Γη Χαναάν, την Γη της Επαγγελίας (Έξοδος).
Ύστερα από το θάνατο του Μωυσή, οδήγησε τους Ισραηλίτες στην διάβαση του Ιορδάνη Ποταμό, στην κατάληψη της Ιεριχούς καί την κατάκτηση της Χαναάν, την οποία μοίρασε στις 12 φυλές του Ισραήλ. Πέθανε σε ηλικία 110 ετών.
Η Χριστιανική Εκκλησία διείδε στο πρόσωπο του Ιησού του Ναυή και την διάβαση του Ιορδάνη την προτύπωση χριστιανικών αληθειών. Αναγνώρισε στον Ιησού του Ναυή τον τύπο του Ιησού Χριστού και στην Χαναάν τον τύπο της βασιλείας των ουρανών.
Όπως ο Ιησούς του Ναυή ηγήθηκε τού παλαιού Ισραήλ στην κατάκτηση της Γης της Επαγγελίας, έτσι και ο Ιησούς Χριστός ηγείται του νέου Ισραήλ, των πιστών μελών της Εκκλησίας του, στην κατάκτηση τής βασιλείας τών ουρανών. «Ιησούς του Ναυή» ονομάζεται το έκτο βιβλίο της Παλαιάς Διαθήκης, που ακολουθεί την Πεντάτευχο.
Γράφτηκε κατά το μεγαλύτερο μέρος του από τον Ιησού του Ναυή και εξιστορεί τα γεγονότα από τον θάνατο του Μωυσή έως τον θάνατο του Ιησού του Ναυή.
Κύριος σκοπός του βιβλίου είναι να καταδειχθεί η αξιοπιστία του Θεού με την εκπλήρωση των υποσχέσεών του για την εγκατάσταση του «περιούσιου λαού» στην Γη της Επαγγελίας και ως εκ τούτου να ενισχυθεί η πίστη προς τον Θεό τόσο των συγχρόνων όσο και των μεταγενεστέρων.
Όσιος Μελέτιος ο Νέος
Ο Όσιος Μελέτιος είναι ένας από τους πιο σπουδαίους αναμορφωτές του μοναστικού βίου στην κυρίως Ελλάδα μαζί με τον Όσιο Λουκά τον Στειριώτη και τον Νίκωνα τον «Μετανοείτε ».
Έζησε κατά τον πολυτάραχο 11ο αιώνα και καταγόταν από την Καππαδοκία. Αφού κατά το έθος της εποχής επιδόθηκε στις ιερές αποδημίες, περιπλανήθηκε σε πολλές περιοχές της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας σε μια περιπέτεια πνευματικής αναζήτησης.
Στο πέρασμά του από τη Θήβα κατέληξε στο ευκτήριο του Αγίου Γεωργίου , το οποίο μετέβαλε σε μοναστήρι. Ο Όσιος εκοιμήθη εν Κυρίω το έτος 1105. Η μνήμη του τιμάται την 1η Σεπτεμβρίου.
Όσιος Συμεών ο Στυλίτης
Χριστιανός ασκητής από τη Συρία, ο οποίος έζησε επί 37 χρόνια όρθιος πάνω στην κορυφή ενός στύλου και υπήρξε ο εισηγητής της μορφής του ασκητισμού, που ονομάστηκε Στυλιτισμός… Χριστιανός ασκητής από τη Συρία, ο οποίος έζησε επί 37 χρόνια όρθιος πάνω στην κορυφή ενός στύλου και υπήρξε ο εισηγητής της μορφής του ασκητισμού, που ονομάστηκε Στυλιτισμός.
Η Εκκλησία τον ανακήρυξε Όσιο και τιμά τη μνήμη του κάθε χρόνο την 1η Σεπτεμβρίου, την πρώτη ημέρα του νέου εκκλησιαστικού έτους. Την ημέρα αυτή γιορτάζουν όσοι και όσες φέρουν το όνομα Συμεών και Συμεωνία.
Ο Συμεών γεννήθηκε περί το 388 στο χωριό Σισάν της επαρχίας Αντιοχείας (στα σύνορα Τουρκίας και Συρίας) και ήταν βοσκός. Νεαρός εισήλθε στη Μονή Μάνδρας, όπου μόνασε επί 10 έτη. Έπειτα μόνασε επί τρία χρόνια στο χωριό Τελάνισος και κατόπιν ασκήτευσε επί 37 χρόνια όρθιος πάνω στην κορυφή ενός στύλου. Δεν έτρωγε σχεδόν τίποτα και αφιέρωνε το μεγαλύτερο μέρος του 24ώρου στην προσευχή και τη μετάνοια. Πλήθος κόσμου συνέρρεε για να θαυμάσει το υπεράνθρωπο ψυχικό του σθένος και να ζητήσει κάποιο θαύμα, ενώ πολλοί εθνικοί μεταστρέφονταν στον Χριστιανισμό. Ο Συμεών κοιμήθηκε εν ειρήνη στις 26 Ιουλίου του 459. Το παράδειγμά του μιμήθηκαν κι άλλοι ασκητές κατά τη διάρκεια του μεσαίωνα και των νεωτέρων χρόνων.