«Βόμβα» στο καλάθι του νοικοκυριού με αυξήσεις έως και 24% σε έναν χρόνο σε προϊόντα
Ανατιμήσεις σε όλη την γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών, εκτός από τις τηλεφωνικές υπηρεσίες
Στο 9,1% κατεγράφη ο ρυθμός ανόδου του πληθωρισμού τον Οκτώβριο του 2022 από 12% τον Σεπτέμβριο.
Ανατιμήσεις σημειώθηκαν σε όλη την γκάμα των προϊόντων και υπηρεσιών, εκτός από τις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Ειδικότερα, μέσα σε ένα έτος οι τιμές αυξήθηκαν σε:
- Φυσικό αέριο (68,4%)
- Στερεά καύσιμα (23,3%)
- Πετρέλαιο θέρμανσης (20,8%)
- Καύσιμα και λιπαντικά (17,8%)
- Ηλεκτρισμό (7,4%)
Στο «καλάθι του νοικοκυριού», ανατιμήσεις υπήρξαν σε:
- Γαλακτοκομικά και αυγά (24,2%)
- Ψωμί και δημητριακά (19,3%)
- Κρέατα γενικά (17,3%)
- Έλαια και λίπη (16,6%)
- Καφέ- κακάο- τσάι (13,4%)
- Λαχανικά γενικά (13,2%)
- Λοιπά τρόφιμα (12%)
- Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (6,1%)
- Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (6,1%)
- Αλκοολούχα ποτά μη σερβιριζόμενα (5,4%)
- Φρούτα γενικά (3,9%)
- Ψάρια γενικά (2,4%)
Στα υπόλοιπα προϊόντα και υπηρεσίες υπήρξαν ανατιμήσεις σε:
- Ένδυση και υπόδηση (5,4%)
- Ενοίκια κατοικιών
- Επισκευή και συντήρηση κατοικίας (4,2%)
- Υπηρεσίες κοινοχρήστων (1,5%)
- Έπιπλα και διακοσμητικά είδη (5,7%)
- Οικιακές συσκευές και επισκευές (5,6%)
- Υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης (6,8%)
- Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (16,1%)
- Οικιακές υπηρεσίες (8%)
- Φαρμακευτικά προϊόντα (5,9%)
- Ιατρικά προϊόντα (3,2%)
- Ιατρικές- οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες (1,4%)
- Νοσοκομειακή περίθαλψη (0,6%)
- Αυτοκίνητα καινούργια (12,3%)
- Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (19,4%)
- Μοτοποδήλατα- μοτοσικλέτες (8,4%)
- Ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου (10,3%)
- Συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς (2,8%)
- Μεταφορά επιβατών με ταξί (32,9%)
- Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (30,6%)
- Μεταφορά επιβατών με πλοίο (26,7%)
- Διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού (3,9%)
- Μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα (2,6%)
- Κινηματογράφους- θέατρα (14,3%)
- Γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης (9,6%)
- Πακέτο διακοπών (12%)
- Πρωτοβάθμια εκπαίδευση (2,4%)
- Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (2,5%)
- Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (7%)
- Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (20,2%)
- Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (2,7%)
- Άλλα είδη ατομικής φροντίδας (8,4%).
Μεταξύ Οκτωβρίου και Σεπτεμβρίου, οι τιμές μειώθηκαν σε
- Φυσικό αέριο (52,8%)
- Πετρέλαιο θέρμανσης (11,2%)
- Ηλεκτρισμό (2,9%)
Ωστόσο, αυξήθηκαν σε
- Πετρέλαιο κίνησης (11,2%) και Καύσιμα αυτοκινήτου- βενζίνη (2,3%).
Στο «καλάθι του νοικοκυριού» ανατιμήσεις υπήρξαν σε:
- Ζυμαρικά (7,2%)
- Λαχανικά νωπά (5,5%)
- Πατάτες (3,5%)
- Γάλα νωπό πλήρες (3,4%)
- Ψωμί (2%)
- Αρνί και κατσίκι (2%)
- Τυριά (1,8%)
- Φρούτα νωπά (1,4%)
- Ελαιόλαδο (1,3%)
- Χοιρινό (1%) και Μοσχάρι (0,8%)
Μειώθηκαν οι τιμές σε
- Ψάρια νωπά (3,6%).
Στην υπόλοιπη γκάμα των προϊόντων και υπηρεσιών, καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε:
- Ένδυση και υπόδηση (3,5%)
- Ενοίκια κατοικιών (0,5%)
- Είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού (1%)
- Οικιακές υπηρεσίες (5,5%)
- Αυτοκίνητα καινούργια (0,8%)
- Αυτοκίνητα μεταχειρισμένα (3%)
- Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (1,7%)
- Εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία (0,5%)
- Κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας (1,5%)
Στον αντίποδα, οι τιμές μειώθηκαν σε
- Ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία (7,7%).
Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, από τη σύγκριση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Οκτώβριο 2022 με τον αντίστοιχο δείκτη του Οκτωβρίου 2021 προέκυψε αύξηση 9,1%, έναντι αύξησης 3,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2021 με το 2020.
Η αύξηση αυτή προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
*14,8% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ- κακάο- τσάι, μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων.
*2,2% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
*5,4% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
*11,2% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
*10,6% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά- επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
*2,7% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
*13,8% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα- μοτοσικλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
*2,5% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό- υπολογιστές- επισκευές.
*2% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
*8,6% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
*4,2% στην ομάδα «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
Από τη μείωση του δείκτη κατά:
*2% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων, τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Ενώ, ο γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 1,2% τον Οκτώβριο 2022 σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο 2022, έναντι αύξησης 1,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε 9,5% τον Οκτώβριο εφέτος, έναντι αύξησης 2,8% που σημειώθηκε τον Οκτώβριο πέρυσι.
Σε μηνιαία σύγκριση, ο εναρμονισμένος δείκτης παρουσίασε μείωση 1,2%, έναντι αύξησης 1,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.