Υπ. Παιδείας: 30.000 μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών μέχρι το 2027
Στόχος και η μείωση των αναπληρωτών


Βάζοντας στόχο τη μείωση του αριθμού των αναπληρωτών εκπαιδευτικών κατά 50% έως το 2027, το Υπουργείο Παιδείας υλοποιεί ένα νέο κύμα διορισμών, με την πρόσληψη 30.000 εκπαιδευτικών έως το 2027.
Από το 2020 μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί πάνω από 35.000 διορισμοί, ενώ μόνο για το 2025 προγραμματίζονται ακόμη 10.000 νέες προσλήψεις στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Σύμφωνα με το σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, στόχο αποτελεί ο διορισμός 10.000 εκπαιδευτικών κάθε χρόνο μέχρι και το 2027.
Αυτό σημαίνει, ότι μαζί με τις περσινές προσλήψεις, στο τέλος της τετραετίας, οι νέοι διορισμοί θα φτάσουν τις 40.000.
Η Υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, τόνισε πως το σταθερό διδακτικό προσωπικό αποτελεί προϋπόθεση για ένα ποιοτικό δημόσιο σχολείο, σημειώνοντας πως οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί προσφέρουν συνέχεια, ασφάλεια και σταθερότητα στην τάξη.
«Έχουμε ανάγκη από ανθρώπους με σταθερή σχέση με τα παιδιά, που να χτίζουν εμπιστοσύνη και συνέπεια στην τάξη», δηλώνει χαρακτηριστικά.
Πώς θα γίνουν οι προσλήψεις;
Οι 30.000 συνολικές προσλήψεις εκπαιδευτικών θα πραγματοποιηθούν μέσω των διαδικασιών του ΑΣΕΠ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ΑΣΕΠ βρίσκεται ήδη στη φάση προετοιμασίας για την έκδοση πέντε προκηρύξεων που θα καλύψουν αυτές τις θέσεις. Η φετινή φάση του προγράμματος δίνει έμφαση κυρίως στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Στόχος του Υπουργείου Παιδείας είναι να μειωθεί σημαντικά – κατά 50% – ο αριθμός των αναπληρωτών και να ενισχυθεί η παρουσία μόνιμου προσωπικού στα σχολεία, διασφαλίζοντας περισσότερη σταθερότητα στην τάξη και στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Διορισμοί εκπαιδευτικών: Τι δείχνουν τα νούμερα
Από το 2020 έως και το 2024 έχουν διοριστεί συνολικά 35.855 εκπαιδευτικοί:
- Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: 18.403 (15.673 στη Γενική και 2.730 στην Ειδική Αγωγή)
- Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: 17.452 (14.448 στη Γενική και 3.004 στην Ειδική Αγωγή)
Για τη φετινή χρονιά (2024-2025) ανακοινώθηκαν 8.763 νέοι διορισμοί, ενώ παράλληλα συνεχίζονται οι προσλήψεις αναπληρωτών. Ήδη μέχρι τα τέλη Μαρτίου είχαν τοποθετηθεί 39.319 αναπληρωτές σε σχολεία όλης της χώρας.
Το ζήτημα των οργανικών θέσεων
Παρά τα ενθαρρυντικά στοιχεία, προκύπτει ένα βασικό πρόβλημα: οι περισσότεροι διορισμοί γίνονται σε λειτουργικά και όχι σε οργανικά κενά. Αυτό σημαίνει ότι πολλοί εκπαιδευτικοί δεν αποκτούν μόνιμη τοποθέτηση και δεν έχουν τη δυνατότητα μετάθεσης, με αποτέλεσμα να παραμένουν σε προσωρινές θέσεις χωρίς προοπτική.
Επιπλέον, ενώ υπάρχουν προκηρυγμένες νέες θέσεις –ιδίως στην Ειδική Αγωγή και στα ΚΕΔΑΣΥ– καθυστερεί η έκδοση των σχετικών ΦΕΚ που θα τις καθιστούσε οργανικές, με αποτέλεσμα το σύστημα να παραμένει «μπλοκαρισμένο».
Που παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις
- ΚΕΔΑΣΥ: Δεν έχουν συσταθεί οι 700 νέες οργανικές θέσεις για ΕΕΠ και ΕΒΠ, παρά τις αυξημένες ανάγκες.
- Ειδικά Σχολεία: Παραμένουν χωρίς σταθερό προσωπικό, ενώ το 2024 καθυστέρησε η σύσταση 1.555 νέων θέσεων.
- Νηπιαγωγεία: Η εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής αγωγής δεν συνοδεύτηκε από επαρκή οργανική ενίσχυση.
- Γενική Εκπαίδευση: Παλαιά λειτουργικά κενά δεν έχουν ακόμη μετατραπεί σε οργανικά.