Πανεπιστήμια: Αλλάζει το ν+2; - Τι εξετάζει το Υπουργείο Παιδείας
Μετά τις έντονες αντιδράσεις της πανεπιστημιακής κοινότητας


Το ενδεχόμενο να δοθεί μια τελευταία ευκαιρία στους φοιτητές που ξεπέρασαν το προβλεπόμενο όριο φοίτησης (ν+2) μελετά το Υπουργείο Παιδείας, έπειτα από έντονες αντιδράσεις που εκδηλώθηκαν από πανεπιστήμια και φοιτητές σε όλη τη χώρα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου εξετάζει το ενδεχόμενο να καταθέσει ρύθμιση που θα επιτρέπει στους φοιτητές που έχουν υπερβεί τον χρόνο σπουδών να συμμετάσχουν στις τρεις εξεταστικές περιόδους του ακαδημαϊκού έτους 2025-2026.
Η απόφαση αυτή αφορά περίπου 22.000 έως 35.000 φοιτητές, από ένα σύνολο 335.000, οι οποίοι θα έμεναν εκτός λόγω του χρονικού περιορισμού.
Οι προτάσεις των ΑΕΙ και η Σύνοδος Πρυτάνεων
Η πρόταση, που φαίνεται να βασίζεται σε εισηγήσεις Πανεπιστημίων όπως το ΕΚΠΑ, αναμένεται να συζητηθεί εκτενώς στην προσεχή Σύνοδο Πρυτάνεων, η οποία είναι προγραμματισμένη για τις 6 έως 9 Μαΐου. Στόχος είναι να υπάρξει μεγαλύτερη ευελιξία για φοιτητές που καθυστέρησαν τις σπουδές τους για σοβαρούς λόγους, αλλά έχουν πρόθεση να τις ολοκληρώσουν.
Η ρύθμιση αυτή δεν έχει ακόμη διευκρινιστεί εάν θα είναι μόνιμου χαρακτήρα ή μεταβατική. Ωστόσο, πρόκειται για μια κίνηση που θα επιτρέψει στα ίδια τα Ιδρύματα να έχουν τον τελικό λόγο για τις διαγραφές, εξαιρώντας φοιτητές που διατηρούν ενεργή σχέση με τις σπουδές τους.
Αντιδράσεις και αιτήματα των Πανεπιστημίων
Πολλά πανεπιστήμια –μεταξύ αυτών το Πανεπιστήμιο Πειραιά, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, το ΑΠΘ και άλλα– έχουν ήδη εκφράσει την πρόθεσή τους να μην προχωρήσουν σε διαγραφές, τουλάχιστον όχι μαζικά και οριζόντια. Η πλειονότητα των ιδρυμάτων ζητά να υπάρξει διαχωρισμός ανάμεσα σε ενεργούς και ανενεργούς φοιτητές, τονίζοντας την ανάγκη για κοινωνική ευαισθησία και εξατομικευμένη αντιμετώπιση.
Ήδη από τον Δεκέμβριο του 2024, η Σύνοδος Πρυτάνεων είχε διατυπώσει την ανησυχία της για τις επιπτώσεις του μέτρου, ζητώντας να ληφθούν υπόψη οι πραγματικές συνθήκες κάθε φοιτητή, ιδιαίτερα εκείνων που προσπαθούν – έστω με καθυστέρηση – να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.