Στο «τραπέζι» η φορολόγηση των εφάπαξ
Μεταρρύθμιση στην Επαγγελματική Ασφάλιση με… απόνερα
Η φορολόγηση των εφάπαξ, σε μελλοντικό χρόνο, μπαίνει από το «παράθυρο» στη δημόσια συζήτηση. Ο ίδιος ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Πάνος Τσακλόγλου, στο περιθώριο εκδήλωσης για την Επαγγελματική Ασφάλιση αναφέρθηκε στο θέμα, συνδυαστικά βέβαια με την ευρύτερη στήριξη του 2ου πυλώνα ασφάλισης.
Εξάλλου στην ίδια εκδήλωση που πραγματοποίησε η Ελληνική Ένωση Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης παρουσιάστηκε μελέτη του ΙΟΒΕ, σύμφωνα με την οποία από την βελτίωση του 2ου πυλώνα ασφάλισης, η ελληνική οικονομία μπορεί να καρπωθεί όφελος έως 2,7 δισ. ευρώ ετησίως, το οποίο μπορεί να εκτοξευθεί στις 10 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ της χώρας, στο άμεσο μέλλον.
Σε παρέμβασή του στην εκδήλωση ο κ. Τσακλόγλου αναφέρθηκε στο θέμα της φορολόγησης των εφάπαξ που καταβάλλονται στο πλαίσιο της προαιρετικής ασφάλισης, από τα Επαγγελματικά Ταμεία. Όμως, σε κάθε περίπτωση έσπευσε να αποσαφηνίσει ότι επιθυμία της κυβέρνησης είναι να ξεκινήσει ο διάλογος, που θα διαρκέσει όλο το τρέχον έτος, για να διαμορφωθεί η καλύτερη δυνατή εικόνα στον κλάδο.
Όπως χαρακτηριστικά σημείωσε ο κ. Τσακλόγλου, «η ανάπτυξη ενός τόσο σημαντικού θεσμού δεν μπορεί και δεν πρέπει να στηρίζεται σε εφήμερα φορολογικά κίνητρα αλλά σε αρχές, κανόνες, πραγματικές ανάγκες, δεσμούς εμπιστοσύνης και υψηλή ποιότητα υπηρεσιών προς τους ασφαλισμένους. Σε όλο τον κόσμο ο κανόνας είναι ότι τα Επαγγελματικά Ταμεία προσφέρουν κυρίως συμπληρωματικό μηνιαίο
εισόδημα – δηλαδή, σύνταξη. Στην Ελλάδα, ο σχεδόν καθολικός κανόνας είναι η παροχή αποκλειστικά εφάπαξ. Νομίζω ότι αυτό θα πρέπει να μας προβληματίσει.»
Ταυτόχρονα, τέθηκε στην εκδήλωση και το θέμα της αναμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου που υπάρχει στον κλάδο, ώστε να εκσυγχρονιστεί, σε σχέση με τις βασικές παραδοχές που είχαν τεθεί προ εικοσαετίας, το 2002. Άλλωστε η ελληνική νομοθεσία έχει υιοθετήσει μια σειρά από κοινοτικές οδηγίες σε μεταγενέστερο χρόνο, που υπερβαίνουν εκείνες τις διατάξεις.
Η μελέτη του ΙΟΒΕ, περιγράφει μέτρα πολιτικής, υπό μορφή μεταρρύθμισης, που πρέπει να ακολουθηθούν σε τέσσερεις άξονες:
α) Μέτρα στην κατεύθυνση της ενοποίησης και ενίσχυσης των φορέων εποπτείας και απλοποίησης των διαδικασιών αδειοδότησης των ΤΕΑ.
β) Παρεμβάσεις σε θέματα οργάνωσης και λειτουργίας των ΤΕΑ στην κατεύθυνση ενός περισσότερο ευέλικτου οργανωτικού σχήματος, συμπεριλαμβάνοντας τη δυνατότητα ίδρυσης πολύ-εργοδοτικών ΙΕΣΠ-ΤΕΑ
γ) Οικονομικά κίνητρα σε ασφαλισμένους και εργοδότες που θα επιτρέπουν την υγιή και βιώσιμη ανάπτυξη της επαγγελματικής ασφάλισης – ενδεικτικά, σε αντιστοιχία με τις διεθνείς πρακτικές, προτείνεται να διατηρηθούν φορολογικά κίνητρα ως προς τις εφάπαξ συνταξιοδοτικές παροχές αλλά σε συνδυασμό με την εφαρμογή καθολικών, θεσμικά κατοχυρωμένων ορίων.
δ) Ευρύτερες παρεμβάσεις πέρα από την επαγγελματική ασφάλιση, που αφορούν την τόνωση της συμπληρωματικότητας αυτής με τον πρώτο και τον τρίτο πυλώνα ασφάλισης, καθώς και με την τόνωση της εγχώριας κεφαλαιαγοράς.