Πρόστιμα στους παραβάτες, εντοπισμός ανασφάλιστων ΙΧ και χωρίς ΚΤΕΟ
Τι προβλέπει η νέα κοινοτική οδηγία
Οι προσπάθειες εντοπισμού και περιορισμού των ανασφάλιστων οχημάτων που έγιναν και τα προηγούμενα χρόνια -ύστερα από μαζικές διασταυρώσεις η ΑΑΔΕ είχε στείλει μαζικά ειδοποιητήρια σε περισσότερους από 500.000 οδηγούς που είχαν εντοπιστεί να οδηγούν ανασφάλιστοι- δεν έλυσαν οριστικά το πρόβλημα.
Έτσι, το υπουργείο Οικονομικών επανέρχεται. Κατ’ εντολή της κοινοτικής νομοθεσίας, δρομολογούνται έλεγχοι για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων σε πραγματικό χρόνο, ενώ η ίδια τεχνολογία θα χρησιμοποιηθεί και για τον εντοπισμό των οχημάτων που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ.
Η ελληνική πολιτεία έχει υποχρέωση συμμόρφωσης με νέα κοινοτική οδηγία η οποία ψηφίστηκε το 2021 και έπρεπε να έχει ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία από τον Δεκέμβριο του 2023. Η κοινοτική οδηγία, αφορούσε σε τέσσερις τομείς:
- 1. Έλεγχοι ασφάλισης οχημάτων από κράτη μέλη
- 2. Χρήση βεβαιώσεων ιστορικού αξιώσεων των ληπτών της ασφάλισης από νέες ασφαλιστικές εταιρείες
- 3. Ελάχιστα υποχρεωτικά ποσά ασφαλιστικής κάλυψης
- 4. Αποζημίωση των ζημιωθέντων λόγω ατυχημάτων σε περιπτώσεις αφερεγγυότητας ασφαλιστικής επιχείρησης
Στο πεδίο του ελέγχου ασφάλισης οχημάτων, η οδηγία ανοίγει τον δρόμο για ηλεκτρονικές διασταυρώσεις σε πραγματικό χρόνο με στόχο τον άμεσο εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων. Ουσιαστικά, θα επιτρέπεται η διασταύρωση των στοιχείων των οχημάτων που εμφανίζονται σε κυκλοφορία (δεν έχει κατατεθεί δηλαδή αίτηση ακινησίας) με το μητρώο των ασφαλισμένων οχημάτων και για όσα οχήματα δεν εντοπίζεται ασφάλεια θα υπάρχει άμεση επίπτωση για τον οδηγό.
Αναφέρει σχετικά η κοινοτική οδηγία: “Όσα κράτη μέλη επιλέξουν να δημιουργήσουν ένα σύστημα το οποίο θα επεξεργάζεται δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα και θα επιτρέπει στη συνέχεια την κοινοποίηση των δεδομένων αυτών σε άλλα κράτη μέλη, όπως π.χ. δεδομένα από την τεχνολογία αναγνώρισης πινακίδων αριθμού κυκλοφορίας, πρέπει να θεσπίσουν σχετική νομοθεσία που θα επιτρέπει την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα με σκοπό την καταπολέμηση του φαινομένου της οδήγησης ανασφάλιστων οχημάτων, θεσπίζοντας παράλληλα και πρόσφορα μέτρα για την προστασία των δικαιωμάτων, των ελευθεριών και των έννομων συμφερόντων των υποκειμένων των δεδομένων.
Οι διατάξεις του κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου ( 7 ) εφαρμόζονται στην επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα με σκοπό την καταπολέμηση του φαινομένου της οδήγησης ανασφάλιστων οχημάτων. Συγκεκριμένα, η νομοθεσία των κρατών μελών θα πρέπει να ορίζει τον ακριβή σκοπό, να λαμβάνει υπόψη τη σχετική νομική βάση, να συμμορφώνεται με τις αντίστοιχες απαιτήσεις ασφάλειας και να συνάδει με τις αρχές της αναγκαιότητας, της αναλογικότητας και του περιορισμού του σκοπού, ενώ θα πρέπει να ορίζει αναλογική περίοδο διατήρησης των δεδομένων. Επιπλέον, οι αρχές της προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα ήδη από τον σχεδιασμό και της προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα εξ ορισμού θα πρέπει να ισχύουν σε όλα τα συστήματα επεξεργασίας δεδομένων που αναπτύσσονται και χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο της νομοθεσίας των κρατών μελών”.
Η νομοθεσία προβλέπει και σήμερα επιβολή υψηλών προστίμων που φτάνουν και στα 500 ευρώ όπως επίσης και αφαίρεση πινακίδων ή άδειας κυκλοφορίας για τα ανασφάλιστα οχήματα ενώ υπάρχουν και ποινικές κυρώσεις (φυλάκιση μέχρι έναν χρόνο, ποινές έως 3000 ευρώ κλπ). Είναι ανοικτό το ενδεχόμενο αυστηροποίησης των ποινών ενώ το ίδιο εξετάζεται και για τα οχήματα που δεν έχει περάσει από ΚΤΕΟ.
Διαβάστε επίσης: