Metro: Επενδύσεις 45 εκατ. ευρώ το 2022
Διεύρυνση του δικτύου και ανάπτυξη του franchise
Ένα μακροπρόθεσμο πλάνο ενεργειακής εξοικονόμησης έχει θέσει σε εφαρμογή ο Όμιλος METRO AEBE με στόχο την αντιμετώπιση του αυξημένου ενεργειακού κόστους.
Όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου, Αριστοτέλης Παντελιάδης στο πλαίσιο ενημερωτικής συνάντησης με δημοσιογράφους, το σταθερό και συνεπές, από το 2015, πλάνο της εταιρείας, υλοποιείται με επενδύσεις που ξεπερνούν τα 60 εκατ. ευρώ και έχει ως αποτέλεσμα, μετά από την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων ψύξης, κλιματισμού και φωτισμού σε κάθε κατάστημα, να επιτυγχάνεται μείωση της κατανάλωσης κατά 48%.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε ο κ. Παντελιάδης, το κόστος ενέργειας για τον όμιλο το 2022 εκτιμάται ότι θα είναι αυξημένο κατά περίπου 7 εκατ. ευρώ, στα 26,4 εκατ. ευρώ από 19,3 εκατ. ευρώ το 2021, ενώ η κατανάλωση ρεύματος εφέτος υπολογίζεται στα 121.076 MwH από 121.794 MwH το 2021.
Μέχρι το 2023, η METRO στοχεύει να καλύπτει πάνω από το 30% των ενεργειακών της απαιτήσεων από ιδιόκτητες, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας μέσω της σημαντικής επένδυσης φωτοβολταϊκών, ύψους 18 εκατ. ευρώ.
Στόχος είναι να καταστεί ενεργειακά ουδέτερη, ανεξάρτητη από ορυκτά καύσιμα (λιγνίτη και φυσικό αέριο) και η ηλεκτροδότησή της να προέρχεται αποκλειστικά από ΑΠΕ.
Επίσης, διατηρεί συνεργασία με την nrg για την εγκατάσταση δικτύου φορτιστών ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων στα My market και τα METRO Cash & Carry.
Η συγκεκριμένη επένδυση ανέρχεται στα 2 εκατ. ευρώ και αφορά στην κάλυψη 250 σημείων με 500 φορτιστές. Στόχος της διοίκησης είναι τον Μάρτιο του 2023 να υπάρχει πανελλαδική κάλυψη με 160 σημεία και 320 φορτιστές.
Διεύρυνση του δικτύου και ανάπτυξη του franchise
Σε επίπεδο δικτύου, σύμφωνα με όσα επισημάνθηκαν, το μερίδιο της αλυσίδας My market παρέμεινε σταθερό το 2020, ενώ στο μέσο καλάθι υπήρξε αύξηση μεγαλύτερη του 4%.
Κατά τη διάρκεια του 2021, λειτούργησαν πέντε νέα καταστήματα, έγινε επέκταση σε ένα κατάστημα, ενώ άλλα τέσσερα ανακαινίστηκαν ριζικά.
Παράλληλα, μικρότερες ανακαινίσεις και πρόσθετες εργασίες υλοποιήθηκαν σε 11 καταστήματα. Η αλυσίδα αριθμεί σήμερα 231 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα.
Το αποτύπωμα των My market πρόκειται να μεγαλώσει και με το νέο σχήμα franchise που η αλυσίδα ξεκίνησε πιλοτικά κατά τη διάρκεια του 2021 με την επωνυμία “My market Speedy”.
Πρόκειται για μοντέλο μικρών καταστημάτων μέχρι 200 τ.μ. που διαθέτουν 3.000 ως 4.500 ενεργούς κωδικούς προϊόντων.
Οι πωλήσεις υπολογίζονται μεσοσταθμικά σε 750.000 ευρώ/ετησίως ανά κατάστημα.
Το πρώτο κατάστημα λειτούργησε με επιτυχία στην Κυψέλη και επιδιώκεται ανάπτυξη με στόχο τη δημιουργία 86 καταστημάτων σε τρία χρόνια και 290 καταστημάτων σε βάθος δεκαετίας.
Το eshop.mymarket.gr είναι το ηλεκτρονικό κατάστημα που εμφανίζει κατά 7,38 ευρώ μεγαλύτερο καλάθι έναντι του ανταγωνισμού, ενώ έχει διατηρήσει τον αριθμό των μοναδικών πελατών του από το 2020, παρά την επιστροφή στην κανονικότητα.
Αναφορικά με την πορεία των METRO Cash & Carry, επισημάνθηκε ότι η απελευθέρωση των μέτρων, το άνοιγμα της εστίασης και η καλή τουριστική περίοδος, επηρέασαν θετικά την αγορά της Ho.Re.Ca. που για αρκετούς μήνες παρέμεινε κλειστή ή υπολειτούργησε, με αποτέλεσμα να διαγράψουν αξιοσημείωτη θετική πορεία.
Παράλληλα, στον κλάδο της μικρής λιανικής, συνεχίστηκε η καλή πορεία της αλυσίδας που είχε εδραιωθεί το διάστημα των lock down.
Για τη φετινή χρονιά δεν προβλέπεται η δημιουργία νέου καταστήματος, ωστόσο, η διοίκηση διερευνά μελλοντικά τη δημιουργία νέων καταστημάτων Cash & Carry σε περιοχές ανά την Ελλάδα που παρουσιάζουν ενδιαφέρον.
Σημειώνεται ότι οι πελάτες των METRO Cash & Carry, ήδη πραγματοποιούν τις αγορές τους και από το νέο ηλεκτρονικό κατάστημα της αλυσίδας, αποκλειστικά για επαγγελματίες Μαζικής εστίασης & Ho.Re.Ca. αλλά και λιανικής πώλησης, το οποίο από την έναρξή του, τον Μάρτιο 2022 έως σήμερα, έχει δεχθεί περισσότερες από 2.000 παραγγελίες ξεπερνώντας το 1 εκατ. ευρώ σε πωλήσεις.
Σε ό,τι αφορά την Κύπρο, το αναπτυξιακό πλάνο της «BEST VALUE ΓΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ» προχωρά.
Ο δεύτερος χρόνος λειτουργίας του καταστήματος Cash & Carry στη Λεμεσό έκλεισε με αύξηση 69% στις πωλήσεις, παρά τον ισχυρό ανταγωνισμό, ενώ στο τετράμηνο 2022 η ανάπτυξη αγγίζει το 85%, σε σχέση με το περυσινό αντίστοιχο τετράμηνο.
Σημειώνεται ότι αυτό το διάστημα αναζητείται χώρος για τη δημιουργία δεύτερου καταστήματος Cash & Carry στην κυπριακή αγορά.
Σταθερή η κερδοφορία το 2022
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης, το 2022 ο κύκλος εργασιών του Ομίλου θα ανέλθει σε 1,45 δισ. ευρώ από 1,356 δισ. ευρώ το 2021, αυξημένος κατά περίπου 6%.
Η κερδοφορία προ φόρων το 2021 ανήλθε σε 23,5 εκατ. ευρώ, ενώ για εφέτος αναμένεται να κινηθεί στα ίδια επίπεδα.
Ώθηση στις πωλήσεις θα λάβει ο Όμιλος από το δίκτυο καταστημάτων χονδρικής Metro Cash & Carry, σε συνδυασμό με την πολύ καλή πορεία του Τουρισμού, αντισταθμίζοντας τις απώλειες στις πωλήσεις στο δίκτυο λιανικής των καταστημάτων My market.
Την ίδια στιγμή, οι επενδύσεις για τη φετινή χρονιά θα ανέλθουν στο ποσό των 45 εκατ. ευρώ από 38 εκατ. ευρώ το 2021 και 25 εκατ. ευρώ το 2020.
Το πλάνο επενδύσεων προβλέπει, μεταξύ άλλων, την ενίσχυση της εφοδιαστικής αλυσίδας με τον διπλασιασμό του Κέντρου Διανομής στη Γέφυρα Θεσσαλονίκης που θα παραδοθεί τον Ιούνιο του 2022.
Για την πορεία της αγοράς, έντονο προβληματισμό συνεχίζει να προκαλεί η αύξηση του ενεργειακού και μεταφορικού κόστους.
Την ίδια στιγμή το κύμα ανατιμήσεων προκαλεί μείωση του όγκου πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ που φτάνει από τις αρχές του έτους μέχρι σήμερα περίπου το 8%.
Εστιάζοντας στις ανατιμήσεις, ο κ. Παντελιάδης εκτίμησε ότι δεν αναμένεται αναστροφή των ανατιμητικών τάσεων. Λιανεμπόριο και προμηθευτές συγκράτησαν ως ένα βαθμό τη μετακύλιση τιμών στον τελικό καταναλωτή τους πρώτους μήνες του έτους, αλλά πλέον δεν υπάρχουν τα περιθώρια για περαιτέρω συγκράτηση και οι ανατιμήσεις στο μεγαλύτερο μέρος τους θα περάσουν στους καταναλωτές.
Πρόσθεσε, επίσης, ότι τα σούπερ μάρκετ υπόκεινται, από τον Σεπτέμβριο του 2020 έως και τον Ιούνιο του 2022, σε αγορανομική διάταξη συγκράτησης του περιθωρίου κέρδους και δεν μπορούν να μετακυλίσουν τα δικά τους αυξημένα κόστη λειτουργίας στις τιμές.
Εκτίμησε, μάλιστα ότι η συγκεκριμένη αγορανομική διάταξη θα παραταθεί έως τέλος του έτους.
Αναφορικά με την συγκέντρωση στον κλάδο, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, σημείωσε ότι υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω συγκέντρωσης στην ελληνική αγορά, όπως φάνηκε και στην έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού που έδειξε ότι η συγκέντρωση είναι σχετικά χαμηλή συγκρινόμενη με τα ευρωπαϊκά δεδομένα.
Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, η πίεση που ασκεί το ενεργειακό κόστος είναι ακόμα μεγαλύτερη στις μικρομεσαίες αλυσίδες και πιθανό είναι να αποτελέσουν στόχο εξαγορών στον κλάδο μελλοντικά.
Σε 1,36 δισ. ευρώ οι πωλήσεις της METRO ΑΕΒΕ το 2021
Αύξηση καθαρών πωλήσεων κατά 2,26% εμφάνισε η METRO AEBE το 2021 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, οι οποίες ανήλθαν σε 1,36 δισ. ευρώ.
Τα κέρδη προ φόρων, αποσβέσεων και τόκων (EBITDA), ανήλθαν σε 57 εκατ. ευρώ, έναντι 58,7 εκατ. ευρώ το 2020 (μείωση 2,90%) λόγω του αντίκτυπου της αύξησης των τιμών της ενέργειας από τον Ιούλιο του 2021 και μετά.
Τα My market διατήρησαν σταθερό το μερίδιο τους στην αγορά, με το μέσο καλάθι να εμφανίζει αύξηση 4%.
Σύμφωνα με την εταιρεία, η άρση των μέτρων εναντίον της πανδημίας, το άνοιγμα της εστίασης και η καλή τουριστική περίοδος του 2021, οδήγησαν σε σημαντική ενίσχυση των μεγεθών των METRO Cash & Carry.
Το 2021 έφερε νέα δεδομένα και σημαντικές προκλήσεις στην αγορά. Σε αυτό το κλίμα, η METRO AEBE, κατάφερε να πετύχει σημαντικά οικονομικά αποτελέσματα και να αποτιμά θετικά άλλη μία χρονιά, για το λιανεμπόριο και το χονδρεμπόριο τροφίμων.
Η METRO, με γρήγορα αντανακλαστικά στις αλλαγές που υφίσταται ο κλάδος, προσαρμόστηκε άμεσα, έθεσε νέες προδιαγραφές και ανταποκρίθηκε αποτελεσματικά στις νέες προκλήσεις.
Εφαρμόζει πιστά και σε βάθος χρόνου, ένα μακροπρόθεσμο πλάνο ενεργειακής εξοικονόμησης, προχωρά σε σημαντικές επενδύσεις με σαφή προσανατολισμό την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού και στοχεύει στη σταθερή ανάπτυξη του δικτύου, τόσο στα φυσικά σημεία, όσο και στα διαδικτυακά κανάλια πωλήσεων, ενώ η ουσιαστική ανάπτυξη των 11.500 ανθρώπων της παραμένει προτεραιότητα.
Αναλυτικότερα, τα οικονομικά αποτελέσματα της METRO ΑΕΒΕ για το 2021 σημειώνονται θετικά.
Τα κέρδη προ φόρων, αποσβέσεων και τόκων (EBITDA) ανήλθαν σε 57 εκατ. ευρώ έναντι 58,7 εκατ. ευρώ το 2020 (μείωση 2,90%). Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 23,5 εκατ. ευρώ έναντι 24,1 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος.
Το 2021 έκλεισε με καθαρές πωλήσεις ύψους 1,36 δισ. ευρώ έναντι 1,33 δισ. ευρώ το 2020 (αύξηση κατά 2,26%).
Σημειώνεται, ότι τα οικονομικά αποτελέσματα για το 2021 έχουν επηρεαστεί από τη σημαντική αύξηση στο κόστος της ενέργειας που ξεκίνησε από τον Ιούλιο και παρά τις επενδύσεις της εταιρείας σε αυτόν τον τομέα, έχει επηρεάσει την τελική διαμόρφωση των κερδών προ φόρων και του EBITDA με ποσό πάνω από 8 εκατ. ευρώ.
Σταθερή η πορεία των My market
Παρά τη μετατόπιση των πελατών στις μεγάλες σάλες, το μερίδιο της αλυσίδας παρέμεινε σταθερό το 2020, ενώ στο μέσο καλάθι υπήρξε αύξηση μεγαλύτερη του 4%. Κατά τη διάρκεια του 2021, λειτούργησαν 5 νέα καταστήματα My market, έγινε επέκταση σε 1 κατάστημα, ενώ άλλα 4 ανακαινίστηκαν ριζικά.
Παράλληλα, μικρότερες ανακαινίσεις και πρόσθετες εργασίες υλοποιήθηκαν σε 11 καταστήματα.
Η αλυσίδα αριθμεί σήμερα 231 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα. Το αποτύπωμα των My market πρόκειται να μεγαλώσει και με το νέο σχήμα Franchise που η αλυσίδα ξεκίνησε πιλοτικά κατά τη διάρκεια του 2021 με την επωνυμία My market Speedy και σχεδιάζει δυναμικό roll-out από το Φθινόπωρο του 2022.
Το eshop.mymarket.gr είναι το ηλεκτρονικό κατάστημα που εμφανίζει κατά 7,38 ευρώ μεγαλύτερο καλάθι έναντι του ανταγωνισμού, ενώ έχει διατηρήσει τον αριθμό των μοναδικών πελατών του από το 2020, παρά την επιστροφή στην κανονικότητα.
Η απελευθέρωση των μέτρων, το άνοιγμα της εστίασης και η καλή τουριστική περίοδος, επηρέασαν θετικά την αγορά της Ho.Re.Ca., που για αρκετούς μήνες παρέμεινε κλειστή ή υπολειτούργησε.
Έτσι, τα αποτελέσματα των METRO Cash & Carry, ως ο ηγέτης της χονδρικής πώλησης στη χώρα, διέγραψαν αξιοσημείωτη θετική πορεία. Παράλληλα, στον κλάδο της μικρής λιανικής, συνεχίστηκε η καλή πορεία της αλυσίδας που είχε εδραιωθεί το διάστημα των lock down.
Με όχημα την εξατομικευμένη εξυπηρέτηση, τα METRO Cash & Carry διαθέτουν ένα πλήρως στελεχωμένο δίκτυο Συμβούλων Πωλήσεων σε όλη την Ελλάδα, ειδικά για πελάτες Ho.Re.Ca., ένα άρτια οργανωμένο δίκτυο διανομής με δυναμική παράδοσης περισσότερων από 1.000 παραγγελιών την ημέρα και το μεγαλύτερο δίκτυο φυσικών καταστημάτων.
Σχεδιασμός 2022 και επενδύσεις
Το 2022, έχει δείξει, ήδη, ανοδική τάση, ύψους, κατ’ εκτίμηση, 5% στις πωλήσεις. Μία αύξηση που προέρχεται ως επί το πλείστον από το δίκτυο καταστημάτων της χονδρικής. Η METRO ΑΕΒΕ έχει σχεδιάσει ένα φιλόδοξο, μακροπρόθεσμο πλάνο επενδύσεων και ανάπτυξης.
Η εφοδιαστική αλυσίδα ενισχύεται σημαντικά με το διπλασιασμό σε μέγεθος του Κέντρου Διανομής στη Γέφυρα Θεσσαλονίκης, που θα παραδοθεί τον Ιούνιο του 2022.
Στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας, το σταθερό και συνεπές, από το 2015, πλάνο της εταιρείας, υλοποιείται με επενδύσεις που ξεπερνούν τα 60 εκατ. ευρώ. Μετά από την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων ψύξης, κλιματισμού και φωτισμού σε ένα κατάστημα, επιτυγχάνεται μείωση της τάξεως του 48%. Μέχρι το 2023, η εταιρεία στοχεύει να καλύπτει πάνω από το 30% των ενεργειακών της απαιτήσεων από ιδιόκτητες, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, μέσω της σημαντικής επένδυσης φωτοβολταϊκών, ύψους 18 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται, ότι η συνεργασία με την nrg και η ανάπτυξη δικτύου φορτιστών ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων στα My market και τα METRO Cash & Carry, συμπληρώνει άρτια το πλάνο βιώσιμης ανάπτυξης της εταιρείας.
Παράλληλα, η METRO, με 14 πρατήρια υγρών καυσίμων, καθίσταται το μεγαλύτερο ανεξάρτητο δίκτυο στην Ελλάδα.
Η άριστη ποιότητα των καυσίμων εξασφαλίζεται από τις μακροχρόνιες συνεργασίες με την AVIN oil και την ΕΛΙΝΟΙΛ.
Την ίδια στιγμή, ο ψηφιακός μετασχηματισμός της METRO, που αριθμεί 285 σημεία (καταστήματα, κέντρα διανομής και γραφεία) σε όλη την Ελλάδα, υλοποιείται ήδη με την εγκατάσταση SD-WAN δικτύου, ενώ την εικόνα συμπληρώνουν πρωτοποριακές, in-house εφαρμογές, που διευκολύνουν σημαντικά την εσωτερική επικοινωνία και καθημερινότητα των εργαζομένων, αλλά και των συνεργατών – προμηθευτών της εταιρείας.
Τα δύο δίκτυα (My market, METRO Cash & Carry) αναπτύσσονται σταθερά. Το 2022 αναμένονται 6 νέα καταστήματα My market, ενώ οι πελάτες των METRO Cash & Carry, ήδη πραγματοποιούν τις αγορές τους και από το νέο ηλεκτρονικό κατάστημα της αλυσίδας, αποκλειστικά για επαγγελματίες μαζικής εστίασης & Ho.Re.Ca., αλλά και λιανικής πώλησης, το οποίο από τη σιωπηλή του έναρξη (Μάρτιος 2022) έως σήμερα, έχει δεχθεί περισσότερες από 2.000 παραγγελίες ξεπερνώντας το 1 εκατ. ευρώ σε πωλήσεις. Το 2022 αναμένεται να είναι η χρονιά των METRO Cash & Carry που δείχνουν σταθερά ανοδική τάση.
Στην Κύπρο, το αναπτυξιακό πλάνο της «BEST VALUE ΓΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ» προχωρά κανονικά με την αναζήτηση νέου χώρου στη Λευκωσία και την προσπάθεια εδραίωσης του μοντέλου των Cash & Carry στην κυπριακή αγορά.
Ο δεύτερος χρόνος λειτουργίας κλείνει με αύξηση στις πωλήσεις της τάξεως του 69% παρά τον ισχυρό ανταγωνισμό.