«Μαύρο» καλοκαίρι για το εμπόριο σε Αθήνα και Πειραιά - Πτώση τζίρου παρά τις εκπτώσεις
Πτώση τζίρου παρουσίασαν στις θερινές εκπτώσεις 4 στις 5 επιχειρήσεις στην Αθήνα.
Κατακόρυφη πτώση τζίρου και χαμηλές προσδοκίες για το μέλλον είναι οι τάσεις που χαρακτηρίζουν το εμπόριο σε Αθήνα και Πειραιά, με αναλυτές να εκτιμούν πως η φετινή περίοδος «κάηκε» για τον εμπορικό κόσμο στους καύσωνες του Ιουλίου, στις φωτιές του Αυγούστου και στην «κόλαση» του πληθωρισμού των τροφίμων, των καυσίμων και των διακοπών.
Όπως αναφέρει σε εκτενές δημοσίευμά του ο ιστότοπος ot.gr ενδεικτικό για την πορεία των εμπορικών πωλήσεων είναι το γεγονός ότι ένας στους δύο εμπόρους σε Αθήνα και Πειραιά (ποσοστό 50,4% και 62% αντίστοιχα) δήλωσε χειρότερο τζίρο σε σύγκριση με το 2022 κατά τη διάρκεια του διμήνου Ιουλίου – Αυγούστου.
Και ακόμη χειρότερα λιγότεροι από 1 στους 5 (18,3%) δήλωσαν αύξηση του τζίρου στην Αθήνα, σύμφωνα με έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ) και μόλις 5% στον Πειραιά, όπως αναφέρει έρευνα του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιώς (ΕΣΠ) για την πορεία των καλοκαιρινών εκπτώσεων, που διενεργήθηκε και φέτος με αυξημένη συμμετοχή.
Εξίσου ανησυχητικές είναι και οι χαμηλές προσδοκίες των επιχειρηματιών για το μέλλον.
Η ελπίδα για αλλαγή του κλίματος και η αισιοδοξία για επιστροφή στην ανάπτυξη που καταγράφηκε στην αντίστοιχη έρευνα του ΕΣΑ στο τέλος Φεβρουαρίου του 2023, όπου περίπου το 60% κατέγραψε προσδοκία για αύξηση των πωλήσεων το επόμενο εξάμηνο, μεταβλήθηκε τώρα σε ανησυχία και προβληματισμό.
Οι προσδοκίες είναι πλέον εξίσου διαμοιρασμένες και στα τρία ενδεχόμενα: αύξηση, μείωση ή παραμονή στα ίδια επίπεδα τζίρου, χωρίς να καταγράφεται μια κυρίαρχη τάση στην αγορά.
Τραπεζικό σύστημα και μεταφορές τα πλέον δυσβάσταχτα κόστη
Όσον αφορά το κόστος που επηρεάζει σημαντικά αυτή τη στιγμή τη λειτουργία των επιχειρήσεων, το στίγμα είναι ξεκάθαρο για 4 στους 10 που δείχνουν τη λειτουργία του τραπεζικού συστήματος, αναφερόμενοι στην αύξηση του κόστους δανεισμού και την ανεξέλεγκτη χρέωση προμηθειών, στο σύνολο των τραπεζικών συναλλαγών (POS, επιταγές, εμβάσματα, κ.λπ.)
Στη δεύτερη θέση έρχονται τα κόστη του ενοικίου (19%) και της ενέργειας/μεταφορών (16,8%).
Η επαφή με τους καταστηματάρχες ανέδειξε το πρόβλημα των υψηλών απαιτήσεων των ιδιοκτητών, ειδικά στις περιπτώσεις ανανέωσης των μισθωτηρίων.
Τέλος, η φορολογία (8%), η μισθοδοσία (8,3%) και το μη μισθολογικό κόστος/εισφορές (5,8%), ακολουθούν, με χαμηλότερη επίπτωση στη λειτουργία των επιχειρήσεων.
Πηγή: ot.gr, insider.gr