ΕΦΚΑ: Επτά νέες μεταρρυθμίσεις για συνταξιούχους και ασφαλισμένους
Ψηφιακά όλος ο ασφαλιστικός βίος και τα ένσημα των πολιτών
Τις επτά μεταρρυθμίσεις για τον ΕΦΚΑ που θα επιτρέψουν καλύτερη εξυπηρέτηση για ασφαλισμένους και συνταξιούχους, παρουσίασε χθες Τετάρτη ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, στο πλαίσιο ειδικής εκδήλωσης, που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Μεταξύ άλλων, δρομολογείται η ενοποίηση των 88 διαφορετικών βάσεων δεδομένων του ΕΦΚΑ, που τώρα δεν επικοινωνούν μεταξύ τους, σε μία ενιαία ηλεκτρονική βάση δεδομένων, που θα συνδέεται με το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ), επιτρέποντας την ακόμα ταχύτερη διεκπεραίωση των ασφαλιστικών και συνταξιοδοτικών υποθέσεων.
Ξεκινά η υλοποίηση του έργου της ψηφιοποίησης του ασφαλιστικού βίου όλων των εργαζομένων, καθώς, αυτήν τη στιγμή, τα ένσημα έχουν ψηφιοποιηθεί από το 2002 και εφεξής, ενώ τα παλαιότερα είναι ακόμα σε έγχαρτη μορφή.
Προχωράει επίσης ο διορισμός 200 περίπου διευθυντών στον ΕΦΚΑ από τον ευρύτερο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, «μία πραγματική καινοτομία, που επιτρέπει την ανανέωση και την είσοδο τεχνογνωσίας σε έναν κομβικό οργανισμό της δημόσιας διοίκησης». Υπενθυμίζεται ότι ο ορισμός γενικών διευθυντών έχει ήδη ολοκληρωθεί.
Τι αλλάζει στον ΕΦΚΑ
Οι επτά σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις, που ήδη βρίσκονται σε τροχιά υλοποίησης συνοψίζονται ως εξής:
1. Ενοποίηση των 88 διαφορετικών βάσεων δεδομένων του ΕΦΚΑ σε ένα Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα, που θα επικοινωνεί και με τα συστήματα του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ), ώστε ο ΕΦΚΑ να τρέχει με μεγαλύτερη ταχύτητα και με λιγότερη «χαρτούρα». Ο πολίτης θα έχει τη δυνατότητα να ελέγχει στον φορέα σε τι στάδιο βρίσκεται η σύνταξή του και ποιος είναι υπόλογος για την όποια καθυστέρηση προκύψει. Παράλληλα όμως, θα μπορούν και οι υπάλληλοι να κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους και να έχουν όλοι πρόσβαση στο ίδιο σύστημα και στα ίδια δεδομένα. Το έργο έχει περάσει ήδη από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Την επόμενη εβδομάδα, αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση με τον ανάδοχο και να ξεκινήσει η υλοποίηση που θα διαρκέσει περίπου 36 μήνες.
2. Ψηφιοποίηση του ασφαλιστικού βίου όλων των πολιτών, με την ψηφιοποίηση των ενσήμων και πριν από το 2002. Σε περίπου 36 μήνες από σήμερα, ο πολίτης θα μπορεί να έχει πλήρη εικόνα και πλήρη πρόσβαση στο ασφαλιστικό του βιογραφικό, θα μπορεί δηλαδή να βλέπει ηλεκτρονικά όλα του τα ένσημα και τον χρόνο ασφάλισης. Οι δύο σχετικές συμβάσεις θα πάνε στο Ελεγκτικό Συνέδριο την ερχόμενη εβδομάδα.
3. Διασύνδεση του συστήματος ΕΡΓΑΝΗ με τον ΕΦΚΑ-Πρόγραμμα «ΑΡΙΑΔΝΗ»: Οι ελεγκτές του ΕΦΚΑ θα μπορούν σε πραγματικό χρόνο να γνωρίζουν το ωράριο, την αμοιβή, τη μερική ή την πλήρη απασχόληση κάθε εργαζομένου. Με τον τρόπο αυτό, θα καταπολεμηθεί στην πηγή η εισφοροδιαφυγή και τα έσοδα του ΕΦΚΑ θα αυξηθούν με μία ακόμα σημαντική μεταρρύθμιση, που έρχεται να πλαισιώσει την εισαγωγή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας. Ο ανάδοχος έχει επιλεγεί, η σύμβαση έχει περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο και αναμένεται να υπογραφεί τις επόμενες ημέρες.
4. Υλοποίηση 15 νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών μέσα στους επόμενους 15 μήνες, που θα συνδυαστεί με σταδιακή κατάργηση 10 συναλλαγών που γίνονται με φυσικό τρόπο στα γκισέ του φορέα, όπως έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας και έναρξη/μεταβολή/λήξη ασφάλισης, οι οποίες θα γίνονται εφεξής ηλεκτρονικά.
5. Επέκταση του θεσμού των υπαλλήλων ροής και υποδοχής, που σήμερα λειτουργεί σε 55 σημεία και στα 117 φυσικά σημεία εξυπηρέτησης του ΕΦΚΑ σε όλη την Ελλάδα.
6. Ριζική ανακαίνιση του συνόλου των υποκαταστημάτων του ΕΦΚΑ έως το τέλος του 2024. Ήδη, λειτουργούν τρία πρότυπα υποκαταστήματα σε Αττική και Θεσσαλονίκη και, το αμέσως επόμενο διάστημα, θα λειτουργήσουν άλλα 10.
7. Ολοκλήρωση της τοποθέτησης στον ΕΦΚΑ των νέων Γενικών Διευθυντών έως τα τέλη Μαΐου και 200 περίπου διευθυντών βαθμιαία έως τα τέλη του έτους. Η ανανέωση αυτή στο στελεχιακό δυναμικό, θα συνδυαστεί και με την έλευση 551 νέων υπαλλήλων, μέσω ΑΣΕΠ, των οποίων οι προσλήψεις έχουν ήδη εγκριθεί και που σε σημαντικό βαθμό θα εργαστούν στα υποκαταστήματα όπου υπάρχουν κενά.
Οι καινούργιες δράσεις που έχουν αρχίσει να υλοποιούνται και θα ολοκληρώσουν τη μετάβαση του ΕΦΚΑ στη νέα εποχή, έρχονται σε συνέχεια του σημαντικού έργου, που έχει γίνει τα τελευταία 2,5 χρόνια, στο «μέτωπο» της εκκαθάρισης των ληξιπρόθεσμων κύριων συντάξεων, της βελτίωσης της εξυπηρέτησης των πολιτών, με το 1555 και την εισαγωγή νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών και στον εκσυγχρονισμό του ίδιου του ΕΦΚΑ, τόσο σε επίπεδο οργάνωσης και λειτουργίας, όσο και αναβάθμισης των υλικοτεχνικών υποδομών του.
«Το βασικό πρόβλημα στον ΕΦΚΑ, ήταν μεν οι εκκρεμείς συντάξεις, δεν ήταν όμως το μοναδικό. Εξίσου σημαντικό ήταν και το πρόβλημα της εξυπηρέτησης. Οι πολίτες βίωναν το χάος των κατεβασμένων τηλεφώνων, την απουσία ηλεκτρονικών υπηρεσιών, το στήσιμο στις ουρές στα υποκαταστήματα. Για να αντιμετωπίσουμε αυτά τα δομικά προβλήματα, έπρεπε να πάρουμε τολμηρές αποφάσεις και να σκεφτούμε ‘έξω από το κουτί’, δίνοντας συνεχώς μάχες με τους εραστές της ακινησίας. Στο μεν μέτωπο των εκκρεμών συντάξεων λειτουργήσαμε με αντίληψη σύγχρονου management και με στόχο να δημιουργήσουμε έναν νέο μηχανισμό απονομής συντάξεων, απαλλαγμένο από τις παθογένειες του παρελθόντος. Το ίδιο κάναμε και στο κομμάτι της εξυπηρέτησης. Τα αποτελέσματα της επιμονής μας δεν άργησαν να φανούν» δήλωσε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης.