Δόμνα Μιχαηλίδου: Στην τελική "ευθεία" η λειτουργία ψηφιακής πλατφόρμας για περιστατικά σχολικής βίας
Τι αναφέρει η υφυπουργός Παιδείας
Μέσα στις επόμενες εβδομάδες εκδίδεται η υπουργική απόφαση για τη λειτουργία ψηφιακής πλατφόρμας καταγραφής ανώνυμων καταγγελιών περιστατικών βίας, σε βάρος παιδιών και εφήβων, σύμφωνα με όσα ανέφερε η υφυπουργός Παιδείας, Δόμνα Μιχαηλίδου, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου και σε απάντηση επίκαιρης ερώτησης της βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ράνιας Θρασκιά.
Η απόφαση θα θέτει τις προδιαγραφές για την ψηφιακή πλατφόρμα, στην οποία θα καταγράφονται περιστατικά βίας σε βάρος παιδιών και εφήβων. Η υφυπουργός Παιδείας εξήγησε ότι στόχος είναι η ψηφιακή πλατφόρμα να βοηθήσει στο «σπάσιμο της σιωπής».
Στην υπουργική απόφαση, που εκδίδεται τις επόμενες εβδομάδες, θα περιγράφεται πώς θα πρέπει να δημιουργηθούν πρωτοκόλλα, δηλαδή ποιος θα καταγράφει, τι θα καταγράφει, πώς θα χρησιμοποιείται η καταγεγραμμένη πληροφορία, με ασφάλεια και για το θύμα αλλά και για εκείνον που δίνει την πληροφορία. Ακόμα πιο σημαντικά, σύμφωνα με την κ. Μιχαηλίδου, θα είναι τα πρωτόκολλα διαχείρισης αυτών των περιστατικών για το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού και την εύρεση πληροφόρησης, γιατί πολλές φορές μπορεί ένα παιδί να διαβιεί σε μία οικογένεια κακοποιητική ή παραμελητική.
Η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ σημείωσε ότι σοκάρουν τα φαινόμενα βίας μεταξύ παιδιών και εφήβων και επέμεινε στην ανάγκη καλλιέργειας της ενσυναίσθησης. Όπως είπε, ενώ δεν έχει κλείσει καλά-καλά ένας μήνας από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, τα περιστατικά ξυλοδαρμού, βίας και επιθετικότητας, μεταξύ παιδιών και εφήβων και με ασήμαντες αφορμές, εντός και εκτός του σχολικού περιβάλλοντος, δεν είναι πλέον μεμονωμένα.
Η κ. Θρασκιά τόνισε τη σημασία προληπτικής δράσης και της καλλιέργειας της ενσυναίσθησης. Σύμφωνα με την ίδια, στόχος πρέπει να είναι η ενδυνάμωση της ατομικής αυτοεκτίμησης και η θεμελίωση της ενσυναίσθησης, ως εργαλείο απαραίτητο, αυτογνωσίας και ευαισθητοποίησης προς τους άλλους.
Το καλύτερο έδαφος, δε, για την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης είναι το σχολείο. Με αυτό το σκεπτικό, κάλεσε την υφυπουργό Παιδείας να ενημερώσει τι προτίθεται να πράξει το υπουργείο Παιδείας. Αν, δηλαδή, θα προβεί στην ένταξη ειδικού μαθήματος στο σχολικό πρόγραμμα για την καλλιέργεια ενσυναίσθησης προς αποτροπή της ατομικής επιθετικής συμπεριφοράς και ως εργαλείο θεμελίωσης μίας συμπεριφοράς υπέρ του κοινωνικού συνόλου.
Η κ. Μιχαηλίδου συμφώνησε ότι η πρόληψη ως μέσο αντιμετώπισης της βίας και του σχολικού εκφοβισμού είναι σίγουρα προτιμότερη από την καταστολή και βέβαια από οποιαδήποτε τιμωρία και αναγνώρισε ότι η έκταση του προβλήματος είναι τέτοια που επιβάλλει μέτρα παρακολούθησης και εποπτείας αλλά και μέτρα έγκαιρης παρέμβασης και αντιμετώπισης των περιστατικών.
Σύμφωνα με στοιχεία της UNESCO, το ποσοστό των παιδιών στην Ευρώπη που έχουν υποστεί κάποια μορφή βίας αγγίζει το 25%. Από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου, δε, προκύπτει ότι στην Ελλάδα μόνο, το 35% των παιδιών που έπεσαν θύματα διαδικτυακού εκφοβισμού απευθύνθηκαν για βοήθεια σε κάποιον ενήλικα.
«Αυτά τα αριθμητικά δεδομένα δείχνουν την έκταση του προβλήματος και τη φοβική αντίδραση μεγάλου μέρους των θυμάτων που διευρύνει ακόμη περισσότερο τον κύκλο αυτό της βίας», επεσήμανε η υφυπουργός Παιδείας, η οποία υπογράμμισε ότι η πρόληψη της σχολικής βίας παραμένει προτεραιότητα του υπουργείου, προκειμένου τα θύματα να σπάσουν τη σιωπή τους και να αποθαρρυνθούν μελλοντικές πράξεις βίας. Σε αυτήν την κατεύθυνση έχει διπλασιαστεί ο αριθμός των ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών που υπηρετούν στα σχολεία, θεσμοθετήθηκε ο Σύμβουλος Σχολικής Ζωής στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, έγιναν οριζόντιες επιμορφώσεις σε πάνω από 125.000 εκπαιδευτικούς και εκπονήθηκαν 166 νέα προγράμματα σπουδών που ενσωματώνουν έννοιες και αναλύσεις κατά της βίας και κατά των διακρίσεων.
Για την καλλιέργεια ενσυναίσθησης έχουν ενταχθεί στο ωρολόγιο πρόγραμμα σε όλες τις βαθμίδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης τα εργαστήρια δεξιοτήτων για τη διάπλαση των μαθητών σε ελεύθερους πολίτες, την ανάπτυξη της ικανότητας για μάθηση, την ομαδικότητα, την καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής, τη διαμεσολάβηση, την υπευθυνότητα. «Με τη διαμεσολάβηση βάζουμε μεγαλύτερους μαθητές και μαθήτριες να συζητούν και να καθοδηγούν μικρότερα παιδιά πώς θα λύσουν το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν. Με την ομαδική εργασία, επίσης, καλλιεργείται και η ενσυναίσθηση», εξήγησε η κ. Μιχαηλίδου, για τα βήματα που έχουν γίνει μέσω των εργαστηρίων δεξιοτήτων.