PISA: «Πάτωσαν» οι Έλληνες μαθητές στον διαγωνισμό του ΟΟΣΑ
Απογοητευτικές επιδόσεις για μια ακόμη χρονιά
Απογοητευτικές ήταν ξανά οι επιδόσεις για τους Έλληνες μαθητές στις διεθνείς εξετάσεις PISA 2022 του ΟΟΣΑ με βάση τα σημερινά αποτελέσματα του διεθνούς διαγωνισμού.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ (Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης) για τον διαγωνισμό PISA 2022 που αφορά τις μαθητικές επιδόσεις, η χώρα μας «τερματίζει» 44η μεταξύ των 80 χωρών, που συμμετείχαν.
Οι χειρότερες της τελευταίας δεκαετίας ήταν οι επιδόσεις των Ελλήνων δεκαπεντάχρονων μαθητών και για τις τρεις δεξιότητες, στις οποίες αξιολογούνται στο συγκεκριμένο διαγωνισμό: την κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες.
Τι δείχνουν τα στοιχεία
Ειδικότερα, για την Ελλάδα προκύπτουν τα ακόλουθα ανά γνωστικό αντικείμενο:
• Μαθηματικά: Το σκορ της Ελλάδας είναι 430 έναντι 451, που ήταν το 2018. Η χώρα μας βρίσκεται στην 44η θέση μεταξύ των 80 χωρών, που συμμετείχαν ενώ ο μέσος όρος, που ορίζει ο ΟΟΣΑ για τα Μαθηματικά ήταν 472, όταν το 2018 ήταν 489. Το 2015 η Ελλάδα συγκέντρωσε 454 βαθμούς και κατετάγη 43η, ενώ το 2012 η Ελλάδα είχε 453 μονάδες και ήταν 42η.
• Κατανόηση κειμένου: Η βαθμολογία της Ελλάδας είναι 438, καταλαμβάνοντας την 41η θέση στη λίστα. Ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ για την κατανόηση κειμένου ήταν 476. Το 2018, όταν ο διαγωνισμός είχε εστιάσει στο πεδίο αυτό, η χώρα μας είχε συγκεντρώσει 457 στη βαθμολογία, το 2015 ήταν 41η και το 2012 βρέθηκε στην 39η θέση.
• Φυσικές επιστήμες: Όπως και στα Μαθηματικά, η Ελλάδα βρέθηκε πάλι στην 44η θέση με βαθμολογία 441, ενώ ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ για το πεδίο αυτό, ήταν 485. Το 2018 η βαθμολογία της ήταν 452 και η χώρα μας δεν άλλαξε θέση (44η). Στο διαγωνισμό του 2015 οι Έλληνες βαθμολογήθηκαν με 455 βαθμούς, οι οποίοι έφεραν την χώρα μας στην 43η θέση. Το 2012 η χώρα μας συγκέντρωσε 467 μονάδες, επίδοση με την οποία κατετάγη 41η.
Η ταυτότητα του διαγωνισμού PISA
Το πρόγραμμα διεθνούς αξιολόγησης μαθητών (PISA: Programme for International Student Assessment) είναι ένας διαγωνισμός, που διοργανώνει ο ΟΟΣΑ κάθε τρία χρόνια. Εξαιτίας της πανδημίας, ο προηγούμενος χρειάστηκε να καθυστερήσει, οπότε αντί του 2021, πραγματοποιήθηκε το 2022. Συμμετείχαν 690.000 15χρονοι μαθητές από 81 χώρες – (38 χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ και 43 επιπλέον χώρες). Στην εξέταση, οι συμμετέχοντες αξιολογούνται σε τρεις δεξιότητες: στην κατανόηση κειμένου, στα μαθηματικά και στις φυσικές επιστήμες και η βαθμολογία τους προκύπτει από τις γνώσεις, που αναμένεται να έχουν κατακτήσει επάνω στα συγκεκριμένα πεδία οι μαθητές αυτής της ηλικίας. Ειδικότερα, διερευνάται το κατά πόσο οι μαθητές είναι σε θέση να επιλύσουν σύνθετα προβλήματα, η κριτική τους σκέψη αλλά και το επίπεδο της επικοινωνιακής τους ικανότητας. Από τα αποτελέσματα κρίνεται η αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων των χωρών τους.
Από την Ελλάδα, συμμετείχαν στον διαγωνισμό PISA 6.403 μαθητές από 230 δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, αντιπροσωπεύoντας περίπου 98.100 μαθητές 15 ετών, δηλαδή σχεδόν το 91% του συνολικού πληθυσμού 15χρονων. Τα αποτελέσματα για τη χώρα μας ήταν απογοητευτικά, καθώς τα παιδιά βαθμολογήθηκαν ακόμη πιο χαμηλά σε σχέση με τον προηγούμενο διαγωνισμό, το 2018. Σε κάθε περίπτωση, όπως προαναφέρθηκε, οι επιδόσεις τους είναι πιο χαμηλές και από το μέσο όρο, όπως ορίζεται από τον ΟΟΣΑ.
Από το 2000, που συμμετείχε στο διεθνή διαγωνισμό PISA για πρώτη φορά η Ελλάδα, σημειώνεται μία καθοδική πορεία των Ελλήνων μαθητών. Ειδικότερα, την περίοδο μεταξύ 2018 και 2022, τα ελληνόπουλα σημειώνουν ακόμη χαμηλότερη βαθμολογία, αφού οι επιδόσεις τους έχουν μειωθεί περισσότερες από 20 μονάδες κατά μέσο όρο και στις τρεις κατηγορίες.