Γ.Γ. Εμπορίου: Ο καταναλωτής μπορεί να κερδίσει 0,05 ευρώ στα μακαρόνια
«Δεν μιλάμε για μείωση, αλλά συγκράτηση των τιμών», τόνισε.
Για «κέρδος» 0,05 λεπτών στα μακαρόνια έκανε λόγο ο Γ.Γ. Εμπορίου, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, θέλοντας να δώσει παραδείγματα για τον τρόπο λειτουργίας του «καλαθιού της νοικοκυράς» και των «φθηνών» προϊόντων που αναμένεται να συμπεριλάβει.
Αναλυτικότερα, ο Γ.Γ. Εμπορίου, μιλώντας σήμερα το πρωί στην ΕΡΤ και την εκπομπή «Συνδέσεις» για το «καλάθι της νοικοκυράς», ανέφερε δύο παραδείγματα λειτουργίας του μέτρου.
Ο ίδιος δήλωσε: «Αυτό που επιχειρείται είναι η συγκράτηση των τιμών. Δεν μιλάμε για μείωση των τιμών. Φανταστείτε το σαν ένα αυτοκίνητο το οποίο φρενάρει, δεν πηγαίνει προς τα πίσω, απλώς πηγαίνει πιο αργά προς τα μπροστά. Άρα, έχουμε συγκράτηση των ανατιμήσεων».
Στη συνέχεια ανέφερε: «Φανταστείτε ότι αυτήν τη στιγμή στα σούπερ μάρκετ οι προσφορές που μπαίνουν στα προϊόντα είναι διάσπαρτες σε διάφορα προϊόντα. Αυτό που ζητείται, και επιδιώκεται, είναι όλες αυτές οι προσφορές κατά το μέτρο που είναι δυνατό, να συγκεντρωθούν σε ένα πολύ συγκεκριμένο βασικό καλάθι».
Εξηγώντας τον τρόπο λειτουργίας παρέθεσε δύο παραδείγματα:
Πρώτο παράδειγμα: «Εάν έχουμε ένα προϊόν ζυμαρικών νούμερο 6, που προτείνει μια αλυσίδα λιανικής πώλησης και έχει ανατιμηθεί μέσα στην περίοδο ενός μήνα κατά 2%, ενώ η συνολική κατηγορία «ζυμαρικά», όπως την παρακολουθεί η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία, έχει ανατιμηθεί τον ίδιο μήνα κατά 5%, ο καταναλωτής που αγόρασε το προϊόν που βρίσκεται στο «καλάθι της νοικοκυράς» έχει επιβαρυνθεί μόνο 2%, ενώ ο μέσος καταναλωτής έχει επιβαρυνθεί 5%.
Δεύτερο παράδειγμα: Ας πούμε ότι έχουμε ένα πακέτο μακαρόνια που κοστίζει 1 ευρώ. Εάν το μέσο πακέτο μακαρόνια σε όλη την οικονομία κάνει 1,10 μετά από ένα μήνα και το πακέτο το οποίο έχει μπει στο «Καλάθι του νοικοκυριού» από την επιχείρηση κάνει 1,05, ο καταναλωτής έχει κερδίσει 5 λεπτά. Αυτό είναι κέρδος. Αυτό προσπαθούμε να εξηγήσουμε, ότι η νέα τιμή θα ανατιμάται με βραδύτερο ρυθμό από ότι τα υπόλοιπα προϊόντα της οικονομίας. Αυτός είναι ο στόχος».
Το «καλάθι της νοικοκυράς» ή «καλάθι του νοικοκυριού» -όπως επίσης αναφέρεται- αναμένεται να ξεκινήσει στα σούπερ μάρκετ προς τα τέλη Οκτωβρίου.
Νωρίτερα, ο γ.γ. Εμπορίου έκανε λόγο για ένα πολύ δύσκολο, οικονομικά, εγχείρημα και εξήγησε ότι τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση για τον περιορισμό της αύξηση των τιμών είναι, πρωτίστως, οι διατάξεις για την καταπολέμηση αισχροκέρδειας.
«Το «Καλάθι του νοικοκυριού» είναι από τις «shoft» ενέργειες μη νομισματικού φορολογικού χαρακτήρα, οι οποίες ουσιαστικά συνασπίζουν κράτος, καταναλωτές και επιχειρήσεις” τόνισε ο κ. Αναγνωστόπουλος.
Χωρίς επιβολή κυρώσεων σε αυτούς που δεν συμμορφωθούν
«Καταρχήν, δεν είναι μια συμφωνία στην οποία έχει έρθει η κυβέρνηση με τα σούπερ μάρκετ για να δώσει κάτι και να πάρει κάτι άλλο. Επίσης δεν θα υπάρξει κάποια επιβολή κυρώσεων. Δεν ερχόμαστε να πούμε στις επιχειρήσεις ότι “αν ανατιμήσετε τα προϊόντα αυτά θα δεχτείτε κάποιο πρόστιμο», συμπλήρωσε ο κ. Αναγνωστόπουλος.
Πώς επελέγησαν τα συγκεκριμένα προϊόντα
«Τα προϊόντα έχουν επιλεγεί με βάση τον όγκο της κατανάλωσης, δηλαδή αυτά που καταλαβαίνουμε ότι ζητάνε οι καταναλωτές πιο πολύ στο σούπερ μάρκετ.
Δεύτερο βασικό κριτήριο είναι τα προϊόντα τα οποία συνήθως δεν μπορεί να αποφύγει κανείς να αγοράσει, άρα η ζήτηση είναι ανελαστική. Και τι σημαίνει αυτό; Ότι όσο και να ανέβει η τιμή τους, δυστυχώς οι καταναλωτές δεν μπορούν να αποφύγουν να τα αγοράσουν. Άρα, αν θέλουμε να βοηθήσουμε τον καταναλωτή, θα πρέπει να εστιάσουμε κυρίως σε αυτά τα προϊόντα», πρόσθεσε.