Υπ. Παιδείας: Μείωση ύλης από το νέο διδακτικό έτος στα σχολεία – Τι αλλάζει
Ποια βαθμίδα εκπαίδευσης εξαιρείται από το νέο κανονισμό


Αλλαγές στον τρόπο διδασκαλίας φέρνει το νέο σχολικό έτος (2025-2026), καθώς με απόφαση του Υπ. Παιδείας, μειώνεται έως και κατά 30% η διδακτέα ύλη σε όλα τα μαθήματα, εκτός από τα Μαθηματικά και τη Γλώσσα.
Η νέα απόφαση αποσκοπεί στη βαθύτερη κατανόηση των εννοιών, δίνοντας στους εκπαιδευτικούς μεγαλύτερη ευελιξία. Οι διδάσκοντες, με βάση προκαθορισμένα κριτήρια, θα μπορούν να επιλέγουν ποια κεφάλαια θα παραλείπουν, προκειμένου να εστιάζουν στους βασικούς μαθησιακούς στόχους της τάξης.
Στην πράξη, η ύλη θα διαχωρίζεται σε:
- Υποχρεωτικούς στόχους, που καλύπτουν τα θεμελιώδη σημεία κάθε μαθήματος
- Προαιρετικούς στόχους, που σχετίζονται με εμπλουτισμό και εμβάθυνση
Οι εκπαιδευτικοί θα έχουν τη δυνατότητα να προσαρμόζουν τη διδασκαλία στις ανάγκες της τάξης, αφιερώνοντας περισσότερο χρόνο σε κρίσιμες ενότητες.
Η μείωση της ύλης στην πράξη
Η νέα πολιτική προβλέπει τέσσερις βασικές μορφές μείωσης της ύλης:
- Πλήρης αφαίρεση επιλεγμένων κεφαλαίων
- Επιλογή περιορισμένου αριθμού ενοτήτων (π.χ. 6 από 12 στην Ιστορία)
- Μείωση των ασκήσεων ανά κεφάλαιο
- Διαθεματική ενοποίηση κεφαλαίων σε συναφή μαθήματα
Η αλλαγή της ύλης αποτελεί βήμα προετοιμασίας για το «πολλαπλό βιβλίο» και τα νέα προγράμματα σπουδών που θα τεθούν σε πλήρη ισχύ από το 2026-2027. Τότε, κάθε τάξη θα έχει στη διάθεσή της σειρά εγκεκριμένων βιβλίων, από τα οποία ο εκπαιδευτικός θα επιλέγει. Για το σχολικό έτος 2025-2026, το υλικό θα διατεθεί ψηφιακά, ενώ η έντυπη έκδοση θα φτάσει στα σχολεία το επόμενο έτος.
Η νέα φιλοσοφία δεν εστιάζει πλέον στη «διδακτέα ύλη», αλλά στα μαθησιακά αποτελέσματα: τι πρέπει να γνωρίζει και να μπορεί να κάνει ο μαθητής μετά από κάθε διδακτική ενότητα.
Εξαίρεση τα Λύκεια – Σταθερή η ύλη λόγω Τράπεζας Θεμάτων
Η μείωση της ύλης δεν θα ισχύσει για τα Λύκεια, καθώς τα μαθήματα αξιολογούνται μέσω κεντρικών θεμάτων από την Τράπεζα Θεμάτων. Η εξεταστέα ύλη θα παραμείνει ως έχει και για το επόμενο σχολικό έτος.
Προβληματισμοί στην εκπαιδευτική κοινότητα
Παρά τις θετικές προθέσεις, εκπαιδευτικοί εκφράζουν επιφυλάξεις. Τονίζουν την ανάγκη για σαφή καθοδήγηση, ώστε η ευελιξία να μη μετατραπεί σε αποσπασματική γνώση, ιδίως σε περιβάλλοντα με ελλείψεις προσωπικού.
Το Υπουργείο Παιδείας μεταθέτει την ευθύνη ολοκλήρωσης της ύλης αποκλειστικά στους διδάσκοντες, τη στιγμή που πολλές σχολικές μονάδες αντιμετωπίζουν σοβαρές ελλείψεις, με αναπληρωτές να προσλαμβάνονται εβδομάδες μετά την έναρξη της χρονιάς και μαθήματα να ξεκινούν με μεγάλη καθυστέρηση.