Υπ. Παιδείας: Έρχονται τα πρώτα Τεχνικά Γυμνάσια από το 2026
Νέο μοντέλο διδασκαλίας βασισμένο στα διεθνή πρότυπα


Μία σημαντική αλλαγή φέρνει το Υπουργείο Παιδείας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, καθώς ιδρύονται τα πρώτα Τεχνικά Γυμνάσια σε 10 περιοχές της χώρας από το σχολικό έτος 2026-2027.
Το νέο μοντέλο σχολείων εντάσσεται στο εθνικό σχέδιο δράσης για την πρόληψη της βίας και της παραβατικότητας στους ανήλικους, που παρουσιάστηκε επίσημα στις 5 Μαΐου.
Τα Τεχνικά Γυμνάσια έρχονται να καλύψουν ένα σημαντικό κενό στην εκπαιδευτική διαδρομή πολλών μαθητών, δίνοντας έμφαση στη βιωματική μάθηση, την επαγγελματική καθοδήγηση και την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων από νεαρή ηλικία.
Όπως τονίζεται από το Υπ. Παιδείας, ο θεσμός δεν στοχεύει στη δημιουργία «δεύτερης ταχύτητας» εκπαίδευσης, αλλά αντίθετα, επιδιώκει να διασφαλίσει ίσες ευκαιρίες μάθησης σε παιδιά με διαφορετικές ανάγκες, ταλέντα και μαθησιακά προφίλ. Η λειτουργία των νέων σχολείων θα βασίζεται σε ένα μοντέλο που ενσωματώνει βασική γενική παιδεία με έμφαση στις πρακτικές δεξιότητες και τη βιωματική εμπειρία.
Η πρωτοβουλία στηρίζεται σε ανησυχητικά στοιχεία της UNICEF, σύμφωνα με τα οποία εκατομμύρια παιδιά διεθνώς κινδυνεύουν να εγκαταλείψουν το σχολείο πριν αποκτήσουν βασικές δεξιότητες έως το 2030. Στην Ελλάδα, παρότι τα επίσημα ποσοστά πρόωρης εγκατάλειψης είναι χαμηλά, δεν υπάρχουν ακριβή δεδομένα για παιδιά 12-15 ετών. Πολλά εξ αυτών, ειδικά σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (όπως Ρομά, πρόσφυγες και ΑμεΑ), φεύγουν από την εκπαιδευτική διαδικασία χωρίς εναλλακτική διέξοδο.
Εμπλουτισμός της υποχρεωτικής εκπαίδευσης με νέες επιλογές
Το σχέδιο δίνει στους μαθητές τη δυνατότητα να αναπτύξουν τα ενδιαφέροντά τους, να ενισχύσουν τις κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητές τους και να παραμείνουν ενταγμένοι στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Με την ολοκλήρωση της φοίτησης, θα μπορούν είτε να συνεχίσουν στα ΕΠΑΛ, είτε στα Γενικά Λύκεια, είτε να αποκτήσουν τα εφόδια για άμεση είσοδο στην αγορά εργασίας.
Τεχνικά Γυμνάσια: Σχολεία βασισμένα στα διεθνή πρότυπα
Η πιλοτική αυτή παρέμβαση εντάσσεται στις διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας για ποιοτική, δίκαιη και συμπεριληπτική εκπαίδευση, συμβαδίζοντας με τον Στόχο 4 του ΟΗΕ για την εκπαίδευση. Η εκπαιδευτική στρατηγική συνδυάζει κοινωνική πρόληψη, εκπαιδευτική και επαγγελματική καθοδήγηση και ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.