Ξεκινούν οι χειμερινές εκπτώσεις 2024 - Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές
Σε ποια είδη προβλέπονται υψηλές εκπτώσεις
Ξεκινούν από σήμερα οι χειμερινές εκπτώσεις 2024 που θα διαρκέσουν έως το τέλος Φεβρουαρίου στα καταστήματα του λιανικού εμπορίου.
Σημειώνεται ότι τα καταστήματα αναμένεται να ανοίξουν ξανά προαιρετικά τις Κυριακές 14 και 21 Ιανουαρίου 2024.
Τα σούπερ μάρκετ δεν ακολουθούν το λιανεμπόριο, ειδικά στις εκπτωτικές περιόδους, σε ό,τι αφορά το άνοιγμα των καταστημάτων τους. Στις εορταστικές περιόδους Πάσχα, Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς ανοίγουν κανονικά όμως.
«Προσοχή στις τιμές»
Ο εμπορικός κόσμος, προτρέπει το καταναλωτικό κοινό να εκμεταλλευτεί τα υψηλά ποσοστά των εκπτώσεων σε όλες τις κατηγορίες των ειδών, ενώ στις ανακοινώσεις των εμπορικών συλλόγων, προς τους επαγγελματίες υπενθυμίζεται ότι σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο έμπορος για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Σημειώνεται ότι, ως προγενέστερη τιμή, νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος που το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά.
Όταν η τιμή μειώνεται προοδευτικά κατά τη διάρκεια των 30 ημερών, πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή που ίσχυε πριν από την εφαρμογή της πρώτης από τις διαδοχικές μειώσεις τιμών.
Υπογραμμίζεται δε, ότι, σε περίπτωση ελέγχου πρέπει οι έμποροι να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, καθώς σε όσους παραβαίνουν τις διατάξεις περί εκπτώσεων και μειωμένων τιμών, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 ευρώ.
Σε περίπτωση που οι εκπτώσεις αποδειχθεί ότι είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το 2% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι μικρότερο των 20.000 ευρώ.
Εκπτώσεις 2024: Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές
Οι καταναλωτές κατά την περίοδο των εκπτώσεων θα πρέπει να δείξουν ιδιαίτερη προσοχή στα εξής σημεία:
- Κατά την περίοδο των εκπτώσεων στα καταστήματα θα πρέπει να υπάρχουν αναρτημένες αναγγελίες ότι πραγματοποιούνται εκπτώσεις.
- Η αναγραφή διπλής τιμής, δηλαδή της αρχικής (που συνήθως είναι διαγραμμένη) και της νέας τιμής των προϊόντων που πωλούνται με έκπτωση είναι υποχρεωτική, στα εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία όπου εκτίθενται τα προϊόντα.
- Η αναγραφή ποσοστού έκπτωσης δεν είναι υποχρεωτική και ανήκει στην διακριτική ευχέρεια της επιχείρησης εάν θα αναγράψει ποσοστό ή όχι. Σε περίπτωση που η επιχείρηση αναγράψει ποσοστό πρέπει να προσδιορίζεται ότι πρόκειται για έκπτωση (π.χ. «30% έκπτωση»).
- Δεν πρέπει να γίνεται σύγχυση, μεταξύ εκπτώσεων και προσφορών. Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της σεζόν ενώ οι προσφορές, όπου η έκπτωση είναι ιδιαίτερα υψηλή, αφορούν συνήθως είδη παρωχημένης εποχής.
- Στην περίπτωση προσφορών, θα πρέπει να υπάρχει αναρτημένη πινακίδα που να αναφέρει ότι γίνονται προσφορές.
- Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.
- Δείξτε ιδιαίτερη προσοχή σε καταστήματα που διαφημίζουν μεγάλα ποσοστά εκπτώσεων σε ένα ή ελάχιστα είδη τους. Αυτό δεν σημαίνει ότι και τα υπόλοιπα είδη των καταστημάτων αυτών είναι φθηνότερα σε σχέση με αντίστοιχα είδη άλλων καταστημάτων.
- Ενημερωθείτε για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής σας όταν αγοράζετε προϊόντα με δόσεις.
- Μην διστάζετε να ενημερώνεστε επακριβώς για την προέλευση και την ποιότητα των προϊόντων.
- Ο πωλητής οφείλει να παρέχει στον καταναλωτή κάθε πληροφορία σχετική με το προϊόν σύμφωνα με το άρθρο 1 του ν. 2251/94 πριν ο τελευταίος προβεί σε αγορά.
- Ενημερωθείτε από τους εμπόρους για το αν πραγματοποιούνται αλλαγές στα είδη που πωλούν κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων.
- Οι έμποροι είναι υποχρεωμένοι να αλλάζουν τα προϊόντα που φέρουν ελάττωμα και αγοράστηκαν κατά την περίοδο των εκπτώσεων, εκτός εάν το προϊόν είναι σε προσφορά λόγω συγκεκριμένου ελαττώματος και εφόσον έχει ενημερωθεί για αυτό ο καταναλωτής σχετικά, πριν την αγορά με ανάλογη πινακίδα.
- Ζητάτε απόδειξη, γιατί μόνο έτσι αποδεικνύεται η αγορά σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος.
- Ζητάτε τις οδηγίες χρήσης του προϊόντος και τους όρους της εγγύησής του στην ελληνική γλώσσα.
«Εκπτώσεις έως 60% σε ένδυση και υπόδηση»
Στις εκπτώσεις που έκαναν σήμερα πρεμιέρα αναφέρθηκε ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, κάνοντας λόγο για εκπτώσεις έως 60% σε ένδυση και υπόδηση, λόγω της καθυστέρησης του χειμώνα.
«Με την αισιοδοξία που έφερε η εμπορική κίνηση στους επιχειρηματίες την περίοδο των Χριστουγέννων, ξεκινούν σήμερα οι χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες θα διαρκέσουν έως το τέλος Φεβρουαρίου», είπε ο Μάκης Σαββίδης στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8. «Ουδείς προφήτης μετά Χριστόν, θα δείξει πώς θα κινηθεί η αγορά.
Είμαστε αισιόδοξοι, διότι ήταν η χριστουγεννιάτικη περίοδος μια καλή περίοδος, που μας έδωσε αισιοδοξία. Ξεκινάμε λοιπόν σήμερα, τελειώνουν οι εκπτώσεις στις 29 Φεβρουαρίου, τις δύο Κυριακές που ακολουθούν είμαστε ανοιχτά, 14 και 21 του μήνα έως τις 6 το απόγευμα, λειτουργούν τα καταστήματα», είπε χαρακτηριστικά.
Σχετικά με το φαινόμενο των πλασματικών και παραπλανητικών εκπτώσεων που ενδεχομένως θα παρατηρηθούν σε κάποια λίγα καταστήματα, όπως έχει συμβεί σε προηγούμενες αντίστοιχες περιόδους, ο κ. Σαββίδης επισήμανε ότι πρώτος ο Εμπορικός Σύλλογος της Αθήνας, εδώ και πάρα πολλά χρόνια, είναι αυτός που ζητάει εντατικούς ελέγχους στην αγορά, διότι οι επιχειρήσεις αυτές που κάνουν παρατυπίες και πλασματικές εκπτώσεις είναι η μικρή πλειοψηφία, ενώ η μεγάλη πλειονότητα του εμπορίου ζητάει εντατικούς ελέγχους, έτσι ώστε να μην υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων.
«Αυτό ενδιαφέρει τον Εμπορικό Σύλλογο της Αθήνας. Και κατά δεύτερον να προστατέψει τον καταναλωτή από τέτοιες πρακτικές. Είδαμε το προηγούμενο διάστημα ότι με τα πρόστιμα που βεβαιώθηκαν και τους ελέγχους που έκανε η πολιτεία ότι αυτές οι επιχειρήσεις που υπέπεσαν σε παραβάσεις ήταν μεγάλες επιχειρήσεις.
Οι μικρές επιχειρήσεις δεν τολμούν να κάνουν παρατυπίες, γιατί υπάρχουν διαπροσωπικές σχέσεις», συμπλήρωσε ο κ. Σαββίδης.
«Θεωρούμε ότι το νέο νομοθετικό πλαίσιο, που έχει πάρα πολύ αυστηρά πρόστιμα, της τάξης των 10.000 ευρώ τουλάχιστον, είναι ένας αποτρεπτικός παράγοντας στις επιχειρήσεις να κάνουν πλασματικές εκπτώσεις. Θεωρώ ότι κάθε χρονιά, με το νέο νομοσχέδιο που κατατέθηκε πέρυσι, θα μειώνονται και αυτές οι περιπτώσεις.
Περιμένουμε την Πολιτεία να κάνει ελέγχους σε συνεργασία με τον Εμπορικό Σύλλογο της Αθήνας και απεύχομαι να βρεθούν κι άλλες επιχειρήσεις που κάνουν παρατυπίες», σημείωσε ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας.
Προβλέψεις για υψηλές εκπτώσεις
Σχετικά με τις προσφορές σε είδη, που έχουν ξεκινήσει από την περασμένη, προ της επίσημης έναρξης των εκπτώσεων, εβδομάδα, ο κ. Σαββίδης, υπενθύμισε πως το νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει ότι 365 μέρες τον χρόνο όλες οι επιχειρήσεις μπορούν να κάνουν προσφορές στο 100% των ειδών που εμπορεύονται.
«Η μείωση τιμής εκτός των εκπτωτικών περιόδων ονομάζεται προσφορά. Μπορούν να κάνουν όλες οι εμπορικές επιχειρήσεις στο 100% των ειδών προσφορά οποιαδήποτε μέρα του χρόνου. Αυτό είναι καλό για τον καταναλωτή, γιατί μπορεί να βρει προσφορές καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους», εξήγησε.
«Αυτό που θα ήθελα να τονίσω είναι ότι φέτος, λόγω του ότι άργησε πάρα πολύ να έρθει ο χειμώνας, ακόμα τον περιμένουμε, έχουν οι εμπορικές επιχειρήσεις, ειδικά της ένδυσης-υπόδησης, πάρα πολλά είδη χειμερινά, τα οποία δεν πρόλαβαν να ξεστοκάρουν.
Θεωρώ, λοιπόν, εάν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση με τον καιρό, ότι θα δούμε μεγάλες εκπτώσεις και σύντομα και νωρίς, διότι οι επιχειρήσεις θέλουν να διώξουν τα προϊόντα αυτά για να πάνε στην επόμενη, ανοιξιάτικη περίοδο.
Άρα προβλέπω, ειδικά στην ένδυση-υπόδηση, γύρω στο 50%-60% από πολύ νωρίς, θα δούμε ποσοστά στην αγορά», ανέφερε ακόμη ο κ. Σαββίδης, σημειώνοντας πως το γεγονός ότι ο χειμώνας πηγαίνει όλο και πιο μπροστά στη χώρα μας, δυσκολεύει πάρα πολύ τις επιχειρήσεις, «που θέλουν να διαθέσουν τα χειμερινά είδη και δεν μπορεί να προβλέψει κανένας πια πώς πρέπει να κινηθούν».
Διαβάστε επίσης: