Τέλη κυκλοφορίας 2024: Προ των πυλών πληρωμή με τον μήνα και νέα πρόστιμα
Οι μεγάλες αλλαγές του Απριλίου
Νέα νομοθετική διάταξη για την πληρωμή στα τέλη κυκλοφορίας 2024 και τα πρόστιμα φέρνει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στη Βουλή από τον επόμενο μήνα.
Η νομοθετική διάταξη που θα προβλέπει τα τέλη κυκλοφορίας με το μήνα για όσους έχουν καταθέσει ψηφιακά τις πινακίδες κυκλοφορίας των οχημάτων τους, αναμένεται να κατατεθεί εντός του μήνα στη Βουλή.
Τέλη κυκλοφορίας 2024: Κλείνει η πληρωμή – Πώς θα τα εκτυπώσετε χωρίς taxisnet
Τέλη κυκλοφορίας 2024: Πώς η πληρωμή με τον μήνα στην πλατφόρμα myCar
Στόχος, στις αρχές του επόμενου μήνα να ανοίξει πλατφόρμα myCar για τους κατόχους οχημάτων που θέλουν να κάνουν πληρωμή για ψηφιακή ανάκτηση των πινακίδων καταβάλλοντας τόσα δωδεκατημόρια των ετήσιων τελών κυκλοφορίας, όσοι και οι μήνες που θέλουν να κυκλοφορήσουν ξανά στους ελληνικούς δρόμους τα οχήματά τους. Διάστημα άρσης ακινησίας μικρότερο του μηνός λογίζεται ως ολόκληρος μήνας και καταβάλλεται για αυτό ποσό ίσο με ένα δωδεκατημόριο των ετήσιων τελών κυκλοφορίας.
Το μέτρο πληρωμής με τον μήνα προβλέπει ότι:
- εάν κάποιος επανακυκλοφορήσει το αυτοκίνητό του για ένα μήνα θα πληρώσει το 1/12 των τελών κυκλοφορίας,
- για δύο μήνες τα 2/12,
- για 3 μήνες τα 3/12 και ούτω καθεξής
Για παράδειγμα εάν ιδιοκτήτης αυτοκινήτου με ετήσια τέλη κυκλοφορίας ύψους 300 ευρώ άρει την ακινησία του οχήματος του για διάστημα τεσσάρων μηνών θα πληρώσει τέλη που αντιστοιχούν σε 4/12 δηλαδή 100 ευρώ. Για ετήσια τέλη 500 ευρώ και επανακυκλοφορία του οχήματος για τρείς μήνες το ποσό διαμορφώνεται σε 125 ευρώ ενώ για τέλη ύψους 900 ευρώ και κυκλοφορία για 6 μήνες η οφειλή ανέρχεται σε 450 ευρώ.
Τα “ψιλά” γράμματα
Επισημαίνεται ότι οι ιδιοκτήτες οχημάτων έχουν δικαίωμα άρσης ακινησίας μόνο μία φορά εντός του έτους και όταν λήξει το διάστημα κίνησης για το οποίο έχουν καταβληθεί τα τέλη κυκλοφορίας θα πρέπει να θέσουν το όχημα σε ψηφιακή ακινησία αλλιώς θα βρεθούν αντιμέτωποι με τσουχτερά πρόστιμα.
Όσοι θέλουν να κάνουν ψηφιακή άρση θα πρέπει να επισκεφθούν την πλατφόρμα MyCAR της ΑΑΔΕ και να πληρώσουν αναλογικά τα τέλη κυκλοφορίας για το διάστημα που θα επιλέξουν να θέσουν το όχημα τους σε κυκλοφορία ενώ όσοι έχουν καταθέσει τις πινακίδες του οχήματός τους στην εφορία θα πρέπει να υποβάλλουν το αίτημα στη αρμόδια Δ.Ο.Υ. για να τις παραλάβουν.
Τα βήματα για την άρση της ακινησίας
Τα βήματα για την άρση της ακινησίας είναι τα ακόλουθα:
- Η εξόφληση των τελών κυκλοφορίας του έτους εντός του οποίου γίνεται η άρση ακινησίας ή των αναλογικών/μηνιαίων τελών κυκλοφορίας, που αναλογούν στο χρονικό διάστημα άρσης ακινησίας.
- Η ύπαρξη ενεργού συμβολαίου ασφάλισης του οχήματος.
- Σε περίπτωση που δεν είναι πληρωμένα τα τέλη, επιλέγεται «Ειδοποιητήριο Τελών Κυκλοφορίας».
- Στη συνέχεια επιλέγετε αν επιθυμείτε να καταβάλετε ετήσια ή αναλογικά τέλη κυκλοφορίας, οπότε για:
– Ετήσια, δημιουργείται το σχετικό ειδοποιητήριο, με τον Κωδικό Πληρωμής.
– Αναλογικά, θα πρέπει να επιλέξετε το πλήθος των μηνών για τους οποίους επιθυμείτε να καταβάλετε τέλη κυκλοφορίας.
Αλλαγές στα πρόστιμα
Την ίδια ώρα το οικονομικό επιτελείο σχεδιάζει αλλαγές στο ποινολόγιο για τη μη πληρωμή των τελών κυκλοφορίας με την εφαρμογή κλιμακωτού προστίμου ανάλογα με το χρόνο εκπρόθεσμης καταβολής τους καθώς και νέο ηλεκτρονικό σύστημα που θα παρακολουθεί και θα εντοπίζει τα αυτοκίνητα που δεν είναι ασφαλισμένα ή δεν έχουν περάσει από τεχνικό έλεγχο στα ΚΤΕΟ.
Οδηγός με ερωτήσεις και απαντήσεις για τα τέλη κυκλοφορίας
Η ΑΑΔΕ έχει δώσει στη δημοσιότητα σχετικό οδηγό με 7 ερωτήσεις και απαντήσεις:
- Αν μεταβιβάσω το όχημα εντός του τρέχοντος έτους οφείλω τέλη κυκλοφορίας του επόμενου;
– Όχι. Τα τέλη πρέπει να καταβληθούν από αυτόν που είναι κάτοχος την 1η Ιανουαρίου ή μέχρι την παράταση, αν έχει δοθεί. - Είμαι συνιδιοκτήτης ενός οχήματος και έχουν εκδοθεί έντυπα τελών για κάθε Α.Φ.Μ. Πρέπει να τα πληρώσουμε όλοι; – Όχι. Τα τέλη είναι αδιαίρετα και αρκεί να τα πληρώσει ένας από τους συνιδιοκτήτες. Αν δεν πληρωθούν, ο καθένας είναι συνυπόχρεος για ολόκληρο το ποσό.
- Έχει αλλάξει ο αριθμός κυκλοφορίας και έχω πληρώσει τα τέλη πριν την αλλαγή. Οφείλω τέλη και στο νέο αριθμό; – Όχι γιατί οι δύο αριθμοί συσχετίζονται και ισχύει η πληρωμή ανεξάρτητα σε ποιον αριθμό έγινε.
- Πότε δεν οφείλονται τέλη; – Όταν το όχημα έχει τεθεί σε ακινησία εκούσια ή αναγκαστική πριν την έναρξη του έτους τελών.
- Ποιες επιπτώσεις υπάρχουν αν δεν καταβληθούν εμπρόθεσμα τα τέλη κυκλοφορίας; Εκτός από τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας, επιβάλλεται και πρόστιμο ισόποσο των τελών, αν το όχημα είναι δίκυκλο/τρίκυκλο Ι.Χ. ή επιβατικό Ι.Χ. το ήμισυ των τελών, αν το όχημα είναι επιβατικό Δ.Χ. ή φορτηγό ή λεωφορείο. 30 €, αν τα τέλη κυκλοφορίας είναι λιγότερα από 30 €.
- Γιατί εμφανίζεται το μήνυμα «Ελλιπή στοιχεία για τον υπολογισμό των τελών»; Ανάλογα με τον τύπο του οχήματος τα τέλη υπολογίζονται βάσει των κυβικών εκατοστών του κινητήρα (cc), των εκπομπών ρύπων (CO2), του μεικτού βάρους και των θέσεων. Αν η βάση υπολογισμού δεν είναι συμπληρωμένη δεν μπορούν να υπολογιστούν τα τέλη και θα πρέπει να απευθυνθείτε στην Περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών προκειμένου να διορθωθεί η άδεια κυκλοφορίας.
- Γιατί εμφανίζεται το μήνυμα «Ο Α.Φ.Μ. δεν εμφανίζεται ως ιδιοκτήτης του οχήματος»; Ο ΑΦΜ που έχετε συμπληρώσει ή είναι λανθασμένος (οπότε συμπληρώνετε τον σωστό) ή αναγράφεται στην άδεια, Α.Φ.Μ. διαφορετικός από αυτόν του κατόχου (οπότε απευθύνεστε στην Περιφερειακή Υπηρεσία Μεταφορών) ή είναι διαφορετικός στα στοιχεία που τηρούνται από την Υπηρεσία μας (οπότε απευθύνεστε στη Δ.Ο.Υ.). Αν δεν ισχύει κάτι από τα ανωτέρω τότε μπορεί να συμπληρώνετε λανθασμένο αριθμό κυκλοφορίας.
Πώς υπολογίζονται τα τέλη κυκλοφορίας
Για τα επιβατικά αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα ή σε χώρα της ΕΕ/ΕΟΧ έως την 31.10.2010 και δίκυκλες και τρίκυκλες μοτοσικλέτες ανεξαρτήτως της ημερομηνίας πρώτης ταξινόμησής τους στην Ελλάδα ή σε χώρα της ΕΕ/ΕΟΧ, με βάση τον κυλινδρισμό του κινητήρα αυτών, ως εξής:
Πρώτη ταξινόμηση στην Ελλάδα ή σε χώρα της ΕΕ/ΕΟΧ έως το έτος 2000 | Κατηγορία | Κυλινδρισμός κινητήρα (κυβ. εκατ.) | Ετήσια τέλη κυκλοφορίας (σε Ευρώ) |
Α΄ | Έως 300 | 22 | |
Β΄ | 301-785 | 55 | |
Γ΄ | 786-1.071 | 120 | |
Δ΄ | 1.072-1.357 | 135 | |
Ε΄ | 1.358-1.548 | 225 | |
ΣΤ΄ | 1.549-1.738 | 250 | |
Ζ΄ | 1.739-1.928 | 280 | |
Η΄ | 1.929-2.357 | 615 | |
Θ΄ | 2.358-3.000 | 820 | |
Ι΄ | 3.001-4.000 | 1.025 | |
Κ΄ | 4.001 και άνω | 1.230 |
Πρώτη ταξινόμηση στην Ελλάδα ή σε χώρα της ΕΕ/ΕΟΧ από το έτος 2001 έως το 2005 | Κατηγορία | Κυλινδρισμός κινητήρα | Ετήσια τέλη κυκλοφορίας (σε Ευρώ) |
Α΄ | Έως 300 | 22 | |
Β΄ | 301-785 | 55 | |
Γ΄ | 786-1.071 | 120 | |
Δ΄ | 1.072-1.357 | 135 | |
Ε΄ | 1.358-1.548 | 240 | |
ΣΤ΄ | 1.549-1.738 | 265 | |
Ζ΄ | 1.739-1.928 | 300 | |
Η΄ | 1.929-2.357 | 630 | |
Θ΄ | 2.358-3.000 | 840 | |
Ι΄ | 3.001-4.000 | 1.050 | |
Κ΄ | 4.001 και άνω | 1.260 |
Πρώτη ταξινόμηση στην Ελλάδα ή σε χώρα της ΕΕ/ΕΟΧ από το έτος 2006 και μετά | Κατηγορία | Κυλινδρισμός κινητήρα | Ετήσια τέλη κυκλοφορίας (σε Ευρώ) |
Α΄ | Έως 300 | 22 | |
Β΄ | 301-785 | 55 | |
Γ΄ | 786-1.071 | 120 | |
Δ΄ | 1.072-1.357 | 135 | |
Ε΄ | 1.358-1.548 | 255 | |
ΣΤ΄ | 1.549-1.738 | 280 | |
Ζ΄ | 1.739-1.928 | 320 | |
Η΄ | 1.929-2.357 | 690 | |
Θ΄ | 2.358-3.000 | 920 | |
Ι΄ | 3.001-4.000 | 1.150 | |
Κ΄ | 4.001 και άνω | 1.380 |
β) Για τα επιβατικά αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα ή σε χώρα της ΕΕ/ΕΟΧ από την 1.11.2010 και μετά, αποκλειστικά με βάση τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο).
Λαμβάνονται υπόψη οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, όπως αυτές αναγράφονται στην άδεια του οχήματος, ως εξής:
ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΕΚΠΟΜΠΩΝ ΔΙΟΞΕΙΔΙΟΥ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ (γρμ. CO2 ανά χιλιόμετρο) | ΕΤΗΣΙΑ ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΑΝΑ ΓΡΑΜΜΑΡΙΟ ΕΚΠΟΜΠΩΝ CO2 (σε ευρώ) |
0-90 | 0 |
91-100 | 0,90 |
101-120 | 0,98 |
121-140 | 1,20 |
141-160 | 1,85 |
161-180 | 2,45 |
181-200 | 2,78 |
201-250 | 3,05 |
Άνω των 251 | 3,72 |