Τ-2 Buckeye: «Ιπτάμενα φέρετρα» ή θέμα τύχης;
Η «μαύρη» προϊστορία των εκπαιδευτικών αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας
Δικινητήρια εκπαιδευτικά αεροσκάφη, Αμερικανικής κατασκευής, σημείο “εισαγωγής” Ικάρων και Ανθυποσμηναγών της Πολεμικής Αεροπορίας στα αεροσκάφη τζετ είναι τα Τ-2 Buckeye της Πολεμικής Αεροπορίας, αντίστοιχα με αυτό που κατέπεσε σήμερα το πρωί στην Καλαμάτα.
Το T-2 μπήκε στην υπηρεσία της ΠΑ το 1976 και πρόκειται για το μοναδικό εκπαιδευτικό τζετ της Πολεμικής Αεροπορίας. Ανήκει στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος, στις 362 Μοίρα Εκπαίδευσης Αέρος «Νέστωρ» και 363 Μοίρα Εκπαίδευσης Αέρος «Δαναός», με έδρα το αεροδρόμιο της Καλαμάτας. Φέρει τρίχρωμη παραλλαγή πράσινου, καφέ και άσπρου.
Σε φάση αντικατάστασης το T-2E Buckeye
Τα αεροπλάνα τύπου T-2E, που αγοράστηκαν από την Ελλάδα το 1974, βρίσκονται σε διαδικασία αντικατάστασης από τα Leonardo M346 Master, στο πλαίσιο της πλήρους αναμόρφωσης της πτητικής εκπαίδευσης της ΠΑ και ο αριθμός που συνεχίζει να πετά είναι μικρός, αν και αναμένεται να συνεχίσουν το ρόλο τους έως και το 2025.
Η απόσυρση των T-2 Buckeye που είναι ακόμη σε χρήση θα είναι αντίστοιχα σταδιακή, με μια σειρά Ικάρων να αποτελεί τη «γέφυρα» που θα χρησιμοποιήσει και τους δυο τύπους, ενώ η επόμενή της θα εκπαιδευτεί αποκλειστικά στα Leonardo M346 Master.
Οι πτώσεις των T-2 Buckeye στην Ελλάδα
Τα Τ-2 Buckeye είναι δικινητήρια εκπαιδευτικά αεροσκάφη αμερικάνικης κατασκευής. Σύμφωνα με την Πολεμική Αεροπορία, είναι το μοναδικό εκπαιδευτικό jet της και με αυτό ολοκληρώνουν την εκπαίδευσή τους οι Ίκαροι και οι νέοι Ανθυποσμηναγοί.
Η προμήθεια 40 εκπαιδευτικών αυτού του τύπου το 1976 αναμόρφωσε ριζικά το σύστημα αεροπορικής εκπαίδευσης.
Υπενθυμίζεται ότι τον Αύγουστο του 2018, κυβερνήτης εκπαιδευτικού αεροσκάφους, ο Επισμηναγός Νικόλαος Βασιλείου, εντοπίστηκε νεκρός στις 8:50πμ το πρωί ενώ πετούσε με το Τ-2 Buckeye 7 ναυτικά μίλια βορείως της Σπάρτης.
Το χρονικό της υπόθεσης
O κυβερνήτης του αεροσκάφους ήταν πατέρας δύο παιδιών και είχε έναν δίδυμο αδερφό που υπηρετεί στην ίδια μοίρα στην 120ΠΕΑ.
Οι ομάδες έρευνας και διάσωσης της Πολεμικής Αεροπορίας περισυνέλεξαν νεκρό τον χειριστή του διθέσιου εκπαιδευτικού αεροσκάφους, περίπου μιάμιση ώρα μετά την πτώση του Τ-2.
Οι δύο χειριστές του εκπαιδευτικού αεροσκάφους χρησιμοποίησαν το μηχανισμό αυτόματης εκτίναξης και εγκατέλειψαν το Τ-2 προτού αυτό συντριβεί.
Για λόγους ασφαλείας, τα δύο καθίσματα εκτινάσσονται με μικρή χρονική διαφορά προς διαφορετικές κατευθύνσεις.
Έτσι, ενώ ο επισμηναγός συγκυβερνήτης προσγειώθηκε σώος στο έδαφος και ειδοποίησε τις αρχές της Πολεμικής Αεροπορίας για το σημείο που βρισκόταν μέσω επικοινωνίας με το κινητό του τηλέφωνο, ο άτυχος κυβερνήτης που εκτοξεύτηκε προς άλλη κατεύθυνση βρέθηκε νεκρός.
Η περιοχή που συνετρίβη το εκπαιδευτικό αεροσκάφος ήταν δύσβατη. Το Τ-2 έπεσε μέσα σε χαράδρα και ο κυβερνήτης του αεροσκάφους σκοτώθηκε κατά την πτώση.
Το αεροσκάφος τύπου Τ-2 είχε απογειωθεί από την 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος στην Καλαμάτα περίπου στις 08:15 το πρωί της Τρίτης.
Και οι δύο πιλότοι, τόσο ο κυβερνήτης όσο και ο συγκυβερνήτης, ήταν εκπαιδευτές που εκτελούσαν πτήση επαναδιάθεσης.
Το όνομα του άτυχου κυβερνήτη είχε δώσει στη δημοσιότητα το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, βυθίζοντας στη θλίψη το πανελλήνιο.
Πτώση Τ-2 στην Καλαμάτα
Το.. «χρονικό» με τις πτώσεις των Τ-2 δεν σταματά εδώ, καθώς, νωρίτερα, τον Ιανουάριο του 2018 σημειώθηκε αντίστοιχη πτώση αεροσκάφους Τ-2, πάλι στην περιοχή της Καλαμάτας.
Στο σημείο έσπευσαν οχήματα της Πυροσβεστικής και ομάδες από την 120 Πτέρυγα Εκπαιδεύσεως Αέρος.
Οι δύο επιβαίνοντες ιπτάμενοι περισυνελέγησαν σώοι από ελικόπτερο ΑΒ-205. Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΓΕΑ, η πτώση του αεροσκάφους οφειλόταν σε μηχανική βλάβη, ενώ αρμόδια επιτροπή συγκροτήθηκε για να διεξαγάγει έρευνα για τα αίτια του ατυχήματος.
Οι δύο ιπτάμενοι κατάφεραν και εγκατέλειψαν εγκαίρως το αεροσκάφος στις 12:02.