Στρατιωτικές Σχολές: Έρευνα του ΓΕΣ για να «κερδίσει» ξανά τους μαθητές
Αντιδράσεις - Τι περιλαμβάνει το ερωτηματολόγιο


Σε εξέλιξη βρίσκεται πανελλαδική έρευνα του Γενικού Επιτελείου Στρατού (ΓΕΣ), η οποία διεξάγεται εντός σχολικών μονάδων και απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου.
Η πρωτοβουλία, που έχει λάβει την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας, θα διαρκέσει έως και τις 4 Μαΐου και στοχεύει στην καταγραφή των επαγγελματικών προτιμήσεων των μαθητών, όπως τουλάχιστον δηλώνει το ΓΕΣ.
Ωστόσο, το περιεχόμενο της έρευνας δείχνει πως η πραγματικός σκοπός της έρευνας, είναι η ενίσχυση της εικόνας των Ενόπλων Δυνάμεων στους νέους και η αύξηση του ενδιαφέροντος για στρατιωτικές σχολές, σε μια περίοδο που η αποδοχή της στρατιωτικής καριέρας δείχνει να μειώνεται.
Τι περιλαμβάνει το ερωτηματολόγιο που απαντούν οι μαθητές
Οι μαθητές καλούνται να απαντήσουν ηλεκτρονικά, εντός του σχολείου και κατά τη διάρκεια του ωρολογίου προγράμματος, σε ερωτήσεις που επικεντρώνονται στα «θετικά» μιας σταδιοδρομίας στον στρατό — όπως η σταθερότητα, η κοινωνική προσφορά και οι επαγγελματικές ευκαιρίες.
Την ίδια στιγμή, δεν υπάρχουν ερωτήσεις που θα επέτρεπαν την καταγραφή πιθανών προβληματισμών, αποστασιοποίησης ή αρνητικών εμπειριών.
Αν και η συμμετοχή προϋποθέτει γονική συναίνεση, η παρουσία των εκπαιδευτικών και η διεξαγωγή της εντός σχολικού περιβάλλοντος δημιουργούν εύλογους προβληματισμούς για το κατά πόσο η συμμετοχή είναι όντως αμιγώς εθελοντική.
Έρευνα ΓΕΣ: Προβληματισμός για την ουδετερότητα και την προστασία των δεδομένων των μαθητών
Παράλληλα, ζητούνται προσωπικά δεδομένα όπως φύλο, ηλικία, περιοχή κατοικίας, οικογενειακό εισόδημα και τάξη φοίτησης — στοιχεία που σε μικρά σχολεία μπορούν να οδηγήσουν σε ταυτοποίηση των απαντήσεων, παρά τις διαβεβαιώσεις για ανωνυμία.
Αυτή η πρωτοβουλία δεν φαίνεται να είναι μεμονωμένη. Αντίθετα, εντάσσεται σε μια ευρύτερη προσπάθεια να ενισχυθεί η παρουσία του στρατού στη δημόσια συζήτηση και ειδικά μέσα στα σχολεία. Το ερώτημα που προκύπτει, όμως, είναι αν τέτοιες κινήσεις μπορούν όντως να κάνουν τους νέους να ενδιαφερθούν περισσότερο ή αν τελικά τους απομακρύνουν ακόμη περισσότερο, ενισχύοντας τις επιφυλάξεις τους.