Στον Θεό οι τιμές στα εισιτήρια - Κυβερνητικό «κρυφτούλι» με τους ακτοπλόους
Παρόλο που η κατάσταση επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο, τα πραγματικά προβλήματα σε ΦΠΑ και κόστος καυσίμων παραμένουν άλυτα
Με την έναρξη της καλοκαιρινής περιόδου, οι αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια αποτελούν ξανά καυτό ζήτημα για πολλούς Έλληνες.
Οι διακοπές σε ένα νησί του Αιγαίου παραμένουν ένας σημαντικός στόχος, αλλά το κόστος των εισιτηρίων γίνεται όλο και πιο απαγορευτικό. Χαρακτηριστικό είναι, ότι μια τετραμελής οικογένεια με αυτοκίνητο μπορεί να χρειαστεί να δαπανήσει 650 ευρώ για ένα ταξίδι από τον Πειραιά στο Ηράκλειο και επιστροφή, ενώ το κόστος για τη Ρόδο φτάνει τα 970 ευρώ.
Ακόμα και οι κοντινότεροι προορισμοί, όπως η Σαντορίνη, παραμένουν ακριβοί, με το συνολικό κόστος να κυμαίνεται από 720 έως 865 ευρώ.
Καιρός: Αφόρητη ζέστη το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος – Πότε και πού θα δροσίσει
Κυβερνητικές Παρεμβάσεις και Κρυφτούλι με τους Ακτοπλόους
Κάθε καλοκαίρι, η κυβέρνηση και οι ακτοπλόοι βρίσκονται σε αντίθεση, με την κυβέρνηση να ζητά συγκράτηση τιμών και τους ακτοπλόους να προτείνουν προσφορές.
Παρόλο που αυτή η κατάσταση επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο, τα πραγματικά προβλήματα, όπως οι υψηλοί συντελεστές ΦΠΑ και το κόστος καυσίμων, παραμένουν άλυτα. Οι Έλληνες ακτοπλόοι αντιμετωπίζουν επίσης την πρόκληση της έντονης εποχικότητας και των ανεπαρκών λιμενικών υποδομών, που αυξάνουν τα λειτουργικά τους έξοδα.
Το Κόστος Καυσίμων και Άλλα Λειτουργικά Έξοδα
Το κόστος των καυσίμων είναι ένας από τους σημαντικότερους εξωγενείς παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές των εισιτηρίων. Παρόλο που φέτος δεν υπήρξαν μεγάλες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων, αυτές παραμένουν 10% υψηλότερες από πέρυσι. Το αυξημένο κόστος των καυσίμων, μαζί με τα αυξημένα κόστη μισθοδοσίας και ανταλλακτικών, διατηρούν τις τιμές των εισιτηρίων σε υψηλά επίπεδα.
Έλλειψη Παρατηρητηρίου στις Τιμές και Τιμολογιακή Πολιτική
Η έλλειψη ενός παρατηρητηρίου τιμών από το 2006, όταν απελευθερώθηκε η αγορά, καθιστά δύσκολη την παρακολούθηση των αυξήσεων. Οι διακυμάνσεις στις τιμές των εισιτηρίων, ανάλογα με τον ανταγωνισμό, είναι ένα φαινόμενο που παρατηρείται συχνά. Για παράδειγμα, στην γραμμή Πειραιάς-Μύκονος, το εισιτήριο μπορεί να μειωθεί από 84,70 ευρώ σε 71 ευρώ, όταν υπάρχει ανταγωνιστικό ταχύπλοο.
Ταυτόχρονα, ο ΦΠΑ στη χώρα μας (13% για τους επιβάτες και 24% για το ΙΧ και τα φορτηγά) παραμένει ο υψηλότερος, όταν άλλες μεσογειακές χώρες έχουν ενιαίο συντελεστή από 6% έως 10% στην ακτοπλοΐα.
Όμως και η πολιτεία αδυνατεί από την πλευρά της να το τεκμηριώσει αυτό καθώς δεν υπήρχε ποτέ ένα παρατηρητήριο τιμών από την στιγμή που η αγορά απελευθερώθηκε το 2006 και αυτό που εξήγγειλε ο Υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης τον περασμένο χειμώνα δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί.
Αν υπήρχε θα είχε «πιάσει» και κάποια περίεργα φαινόμενα όπως την αύξηση φέτος των τιμών στις Σποράδες που δραστηριοποιείται πλέον μόνο μια εταιρεία και το ανεβοκατέβασμα των τιμών εισιτηρίων ταχυπλόων όταν υπάρχει την ίδια ημέρα και ώρα κάποιο ανταγωνιστικό ταχύπλοο στην ίδια διαδρομή και την εκτίναξη τους και πάλι στα ύψη τις ώρες και ημέρες που ο ανταγωνισμός δεν είναι εκεί.
Ενδεικτικά στη γραμμή Πειραιάς Μύκονο την μια ημέρα π.χ. Πέμπτη το εισιτήριο ταχύπλοου συγκεκριμένης εταιρείας έχει 84,70 και την επόμενη ημέρα που στη γραμμή είναι ταχύπλοο και άλλης εταιρείας στα 70,00 ευρώ μειώνεται και το ειστήριο της πρώτης στα 71 ευρώ.
Άλλο παράδειγμα στη γραμμή Πειραιάς Σαντορίνη ενώ την Παρασκευή το πρωί το εισιτήριο της συγκεκριμένης εταιρείας είναι στα 76 ευρώ καθώς την ίδια ώρα υπάρχει και άλλο ταχύπλοο άλλης εταιρείας στα 72 ευρώ το Σάββατο που είναι μόνο του, το εισιτήριο εκτοξεύεται στα 84,70 ευρώ. Οι κρητικοί έχουν επίσης να λένε το παράδειγμα της γραμμή ηράκλειο Σαντορίνη που τη μία ημέρα το εισιτήριο έχει 92 ευρώ και την άλλη επειδή τα ταχύπλοοα είναι δυο πέφτει στα 59 ευρώ.