Στο Υπ. Παιδείας ο Κυριάκος Μητσοτάκης – Τι αλλάζει στην εκπαίδευση το 2025
Το κυβερνητικό πλάνο


Το Υπουργείο Παιδείας αναμένεται να επισκεφτεί στις 10:30 το πρωί της Παρασκευής (25/4) ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, για συνάντηση εργασίας με την Υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη και τα ανώτερα στελέχη του υπουργείου, με βασικό θέμα την εκπαιδευτική πολιτική και τον σχεδιασμό της νέας σχολικής χρονιάς.
Στο επίκεντρο της συζήτησης θα βρεθούν οι προτεραιότητες του Ενοποιημένου Σχεδίου Κυβερνητικής Πολιτικής (ΕΣΚυΠ) για το ΥΠΑΙΘΑ έως το 2025, που περιλαμβάνουν φιλόδοξες δράσεις: από το άνοιγμα της πρόσβασης στην εκπαίδευση με το νέο πλαίσιο “Ανοιχτό Σχολείο”, μέχρι την ίδρυση Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών και την έναρξη λειτουργίας των πρώτων μη κρατικών πανεπιστημίων στη χώρα.
Ψηφιακή αναβάθμιση και νέες φοιτητικές εστίες
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του σχολείου, με έμφαση στο «ψηφιακό φροντιστήριο» και τις αυτόνομες τάξεις Γυμνασίου, είναι μεταξύ των βασικών έργων που υλοποιούνται σταδιακά εντός του 2025. Παράλληλα, προχωρούν τα έργα κατασκευής νέων φοιτητικών εστιών σε Κρήτη, Δυτική Μακεδονία, Δημοκρίτειο και Θεσσαλία, με στόχο τη στήριξη φοιτητών που σπουδάζουν μακριά από τον τόπο κατοικίας τους.
Νέο πλαίσιο για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Έμφαση δίνεται στη διαμόρφωση ενός πιο συμπεριληπτικού και αποτελεσματικού εκπαιδευτικού μοντέλου, με νέα προγράμματα σπουδών, εισαγωγή του Εθνικού Απολυτηρίου και αναμόρφωση του τρόπου πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Παράλληλα, ενισχύονται οι Πρότυπες και Πειραματικές σχολικές μονάδες, ενώ θεσμοθετείται η εισαγωγή του International Baccalaureate (IB) στα δημόσια πρότυπα σχολεία.
Το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου»
Με το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», προωθείται η καταγραφή και αναβάθμιση των σχολικών εγκαταστάσεων, ενώ ενισχύεται η καλλιτεχνική εκπαίδευση με την ίδρυση της ΑΣΠΤ – Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών. Στο πλάνο περιλαμβάνεται και η ίδρυση πρότυπων αθλητικών σχολείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, προσανατολισμένα στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων των μαθητών.
Στο επίκεντρο του στρατηγικού σχεδιασμού του Υπουργείου Παιδείας για το 2025 βρίσκεται η υλοποίηση ενός πιο ανοιχτού και συμπεριληπτικού εκπαιδευτικού συστήματος, που θα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της εποχής και θα εξοπλίζει τους μαθητές με δεξιότητες του 21ου αιώνα. Το έργο φέρει τον τίτλο «Νέο, ανοικτό, συμπεριληπτικό σχολείο» και εντάσσεται στο ευρύτερο σχέδιο εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων.
Στόχος είναι η βελτίωση των επιδόσεων των μαθητών στους διεθνείς δείκτες (όπως το PISA), η ενίσχυση των Πρότυπων, Πειραματικών και Ωνάσειων σχολείων, αλλά και η είσοδος του International Baccalaureate (IB) στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα.
Παράλληλα, προβλέπεται θεσμοθέτηση Κέντρων Μελέτης, πλήρης ψηφιοποίηση της σχολικής καθημερινότητας και ριζική ανακαίνιση των υποδομών μέσα από το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου».
Τι θα ισχύσει για μη κρατικά πανεπιστήμια
Για πρώτη φορά, μέσα στο 2025 θα ξεκινήσει η λειτουργία δύο μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων, με στόχο τη διεύρυνση των εκπαιδευτικών ευκαιριών και τη μείωση του brain drain. Παράλληλα, ενισχύεται η διεθνοποίηση των ΑΕΙ με συμπράξεις για κοινά ή διπλά πτυχία με ξένα πανεπιστήμια, αλλά και με αναβάθμιση των φοιτητικών εστιών μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).