Σπ. Πρωτοψάλτης: Ολόκληρη η λίστα με τις νέες δράσεις
Μιλάει στο workenter.gr ο διοικητής του ΟΑΕΔ: Αίρονται οι απαγορεύσεις για συμμετοχή υποψηφίων στα προγράμματα
Ολόκληρη τη λίστα με τα νέα προγράμματα ανακοινώνει ο διοικητής του ΟΑΕΔ κ. Σπύρος Πρωτοψάλτης.
Με αποκλειστική συνέντευξή του στο workenter.gr, ο διοικητής του Οργανισμού “ανοίγει τα χαρτιά του” για όλα τα κρίσιμα θέματα που απασχολούν τον ΟΑΕΔ και τους ανέργους.
Επισημαίνει ότι πρόθεσή του είναι να αρθούν οι απαγορεύσεις στη συμμετοχή όλων των υποψηφίων στα προγράμματα εργασίας.
Υπογραμμίζει ότι ο ΟΑΕΔ είναι έτοιμος με καταρτισμένους συμβούλους να δημιουργήσει μια διαφορετική σχέση εμπιστοσύνης με τους εργοδότες.
Ολόκληρη η συνέντευξη με τον κ. Πρωτοψάλτη έχει ως εξής:
Ερώτηση: Σας ανησυχεί η αύξηση της εγγεγραμμένης ανεργίας κατά 14% και που αποδίδετε το γεγονός;
Απάντηση: Η μεταβολή της εγγεγραμμένης ανεργίας πρέπει να εξετάζεται σε ετήσια βάση, και όχι σε μηνιαία, έτσι ώστε η σύγκριση να λαμβάνει υπόψη την εποχικότητα. Κοιτώντας λοιπόν τα τελευταία στατιστικά του μητρώου εγγεγραμμένων ανέργων του ΟΑΕΔ, υπήρξε μια οριακή αύξηση της τάξης του 1% από το Νοέμβριο 2018 στο Νοέμβριο 2019, δηλαδή 11.605 περισσότεροι εγγεγραμμένοι άνεργοι. Αλλά και σε μηνιαία βάση, η αύξηση ήταν 4%, δηλαδή 44.478 περισσότεροι εγγεγραμμένοι άνεργοι το Νοέμβριο 2019 σε σχέση με τον Οκτώβριο 2019. Προφανώς και μας ανησυχεί κάθε αύξηση στο σύνολο των εγγεγραμμένων ανέργων, αλλά ταυτόχρονα αυτή η οριακή μεταβολή πρέπει να αναλυθεί σε συνδυασμό με τη μείωση του ποσοστού ανεργίας στο 16,5% το Νοέμβριο του 2019, που είναι μειωμένο κατά 2,1 μονάδες από το 18,6% του Νοέμβριου 2018 και οριακά χαμηλότερο από το 16,6% τον Οκτώβριο 2019.
Αίρονται οι απαγορεύσεις σε υποψηφίους
Η δική μας εκτίμηση είναι πως οι οριακές μεταβολές στο μητρώο του ΟΑΕΔ οφείλονται κατά κύριο λόγο στη δυναμική του κλάδου του τουρισμού και στον αυξημένο αριθμό εργαζόμενων των οποίων οι συμβάσεις έληξαν στο τέλος της θερινής τουριστικής περιόδου. Δηλαδή, η αυξημένη απασχόληση στον τουρισμό έχει αντίκτυπο στον αριθμό των ανέργων που εγγράφονται στο μητρώο τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο. Δεν είναι καινούργιο φαινόμενο αυτό βέβαια, αλλά σίγουρα η άνοδος της απασχόλησης στον τουρισμό επηρεάζει αυτά τα στατιστικά. Ταυτόχρονα, ευελπιστούμε πως η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου θα συνδράμει στην αποκλιμάκωση της εποχικότητας της απασχόλησης και οι αυξήσεις των εγγεγραμμένων ανέργων που παρατηρούνται στο τέλος κάθε έτους θα μειωθούν σταδιακά.
Ερ.: Ποιος είναι ο προγραμματισμός του Οργανισμού για το επόμενο διάστημα; Ποιες νέες δράσεις θα ανακοινωθούν;
Απ.: Πρώτη προτεραιότητα αυτή τη στιγμή είναι η επιτυχημένη υλοποίηση του νέου πιλοτικού προγράμματος νέας επιχειρηματικότητας που ανακοινώσαμε πρόσφατα καθώς και η μεγιστοποίηση της απορροφητικότητας των ανοικτών προγραμμάτων απασχόλησης μέσω της δημοσιοποίησης και περαιτέρω βελτίωσής τους.
Συγκεκριμένα, η λήξη της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων από πλευράς των ανέργων για το νέο «Πιλοτικό Πρόγραμμα Υποστήριξης Επιχειρηματικών Σχεδίων» είναι η 28η Φεβρουαρίου 2020 και καλούμε όλους τους ενδιαφερόμενους εγγεγραμμένους στα μητρώα του ΟΑΕΔ να κάνουν αίτηση άμεσα, καθώς υπάρχουν μόνο 5.000 θέσεις. Στόχος του προγράμματος είναι η υποστήριξη άνεργων νέων ηλικίας 18 έως 29 ετών που επιθυμούν να αναπτύξουν επιχειρηματική δραστηριότητα, ώστε να μετατρέψουν τις επιχειρηματικές τους ιδέες σε ποιοτικά και βιώσιμα επιχειρηματικά σχέδια μέσω δράσεων συμβουλευτικής και καθοδήγησης. Σε μερικούς μήνες θα προκηρυχτεί πρόγραμμα επιχειρηματικότητας για 2.500 άνεργους νέους ηλικίας 18 έως 29 ετών. Το ποσό της ενίσχυσης και η διάρκεια του προγράμματος θα είναι 10.000 ευρώ και 12 μήνες ή 17.000 ευρώ και 18 μήνες. Έμφαση θα δοθεί στις γυναίκες οι οποίες θα καλύψουν τουλάχιστον το 60% των θέσεων του προγράμματος.
Επίσης, πρόσφατα απλοποιήσαμε και ενισχύσαμε ένα πρόγραμμα του 2017 για ανέργους από ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, έτσι ώστε να γίνει ελκυστικότερο και πιο αποδοτικό, με την προσδοκία ότι θα καλυφθούν οι 1.250 θέσεις που παραμένουν κενές από το σύνολο των 2.000 που προκηρύχτηκαν πριν από μια διετία. Συγκεκριμένα, αυξήσαμε την επιχορήγηση από το 70% στο 90% του συνολικού κόστους (μισθολογικού και μη μισθολογικού) και το μέγιστο ποσό επιχορήγησης αυξήθηκε από 700 σε 800€ το μήνα για θέση πλήρους απασχόλησης και στα 400 από 350€ για θέση μερικής απασχόλησης. Επίσης, αφαιρέσαμε τη δέσμευση απασχόλησης μετά τη λήξη της επιχορήγησης για τους μη μακροχρόνια ανέργους, καθώς και την προϋπόθεση 2μηνης εγγραφής στο μητρώο ανέργων ώστε να μπορούν να προσληφθούν όλοι οι εγγεγραμμένοι άνεργοι που ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.
Στόχος αυτών των βελτιώσεων είναι η αποτελεσματικότερη προώθηση της απασχόλησης για τους ανέργους που αντιμετωπίζουν σημαντικά εμπόδια στην αγορά εργασίας. Μέσω της τροποποίησης, το πρόγραμμα καθίσταται ελκυστικότερο για επιχειρήσεις και εργοδότες και πιστεύουμε πως τώρα θα έχει μεγαλύτερη απήχηση και απορροφητικότητα. Καλούμε, λοιπόν, όλες τις επιχειρήσεις και τους εργοδότες να επισκεφτούν τον ιστότοπο ή τα Κέντρα Προώθησης Απασχόλησης του ΟΑΕΔ και να ενημερωθούν σχετικά. Είναι αναγκαία η συμβολή τους στην εργασιακή ένταξη των ΕΚΟ, στην προστασία της κοινωνικής συνοχής και στην εξάλειψη του κοινωνικού αποκλεισμού.
Βέβαια, σχεδιάζουμε και νέα προγράμματα απασχόλησης που θα ανακοινωθούν σύντομα και στοχεύουν στην καλύτερη σύζευξη προσφοράς και ζήτησης στην αγορά εργασίας, με έμφαση στον ιδιωτικό τομέα και σε ομάδες που αντιμετωπίζουν τα πιο μεγάλα εμπόδια στην προσπάθεια τους να εργαστούν, όπως οι μακροχρόνια άνεργοι.
Ερ.: Υπάρχει πιθανότητα τροποποίησης του υφιστάμενου πλαισίου, ώστε να αποκτήσουν δυνατότητα συμμετοχής ωφελούμενοι οι οποίοι έχουν ήδη συνάψει συμβάσεις σε κοινωφελή προγράμματα;
Απ.: Στο πλαίσιο αξιολόγησης των προγραμμάτων μας, είμαστε διατεθειμένοι να επανεξετάσουμε το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, συμπεριλαμβανομένης και της απαγόρευσης συμμετοχής ανέργων σε διαδοχικές δράσεις κοινωφελούς χαρακτήρα. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει τέτοια απαγόρευση στα λοιπά προγράμματα απασχόλησης του Οργανισμού, οπότε θα εξεταστεί η άρση του παραπάνω περιορισμού. Σε κάθε περίπτωση όμως, πρώτιστο μέλημά μας παραμένει η ένταξη των ανέργων στον ιδιωτικό τομέα μέσα από ενισχυμένα, απλουστευμένα, βελτιωμένα και αποτελεσματικά προγράμματα ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης, με έμφαση σε τομείς αιχμής και ομάδες ανέργων που αντιμετωπίζουν τα μεγαλύτερα εμπόδια πρόσβασης στην αγορά εργασίας.
Ερ.: Με ποιο τρόπο θα επιτευχθεί η σύζευξη προσφοράς και ζήτησης στην αγορά εργασίας;
Απ.: Ο Μηχανισμός Διάγνωσης Αναγκών της Αγοράς Εργασίας αποτελεί ένα σημαντικό αλλά αναξιοποίητο εργαλείο. Έχουμε ήδη ξεκινήσει την ενσωμάτωση του εργαλείου στις Υπηρεσίες του Οργανισμού και την εκπαίδευση υπαλλήλων ως πολλαπλασιαστών για το σύνολο του Οργανισμού. Εδραία πεποίθηση της νέας Διοίκησης είναι ότι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση των ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης, εκπαίδευσης και κατάρτισης θα πρέπει να προκύπτει από στατιστική ανάλυση των δεδομένων που εκπηγάζουν από όλα τα εργαλεία ανάλυσης της αγοράς εργασίας, αλλά και από το διάλογο με τους κοινωνικούς εταίρους και τον επιχειρηματικό κόσμο, με σκοπό την εξασφάλιση της απορροφητικότητας και την ύπαρξη σημαντικού κοινωνικού αντίκτυπου από την εφαρμογή των πολιτικών. Οι 55.500 κενές θέσεις στα 14 ανοικτά προγράμματα που παραλάβαμε – παρότι ανακοινώθηκαν πολλούς μήνες έως και χρόνια πριν – αναδεικνύουν τις επιπτώσεις της υλοποίησης προγραμμάτων χωρίς την πρότερη ανάλυση και τον απαιτούμενο σχεδιασμό.
Επίσης, έως σήμερα, ο ΟΑΕΔ δεν είχε προβεί στη συστηματική αξιολόγηση των προγραμμάτων και των δράσεών του. Η νέα διοίκηση σχεδιάζει ένα μόνιμο σύστημα αξιολόγησης που θα παρακολουθεί και θα αναλύει το σύνολο των προγραμμάτων και δράσεων με σκοπό την επιλογή των πλέον αποτελεσματικών πολιτικών, ήτοι αυτών που θα οδηγούν στη μακροπρόθεσμη διατήρηση και ανέλιξη στην αγορά εργασίας με όρους πλήρους απασχόλησης.
Τέλος, προκύπτει ως αδήριτη ανάγκη η αναβάθμιση των υπηρεσιών Συμβουλευτικής του Οργανισμού τόσο σε ό,τι αφορά τις υφιστάμενες ενότητες όσο και μέσω της δημιουργίας νέων ενοτήτων, για αναζητούντες εργασία και για τις επιχειρήσεις. Ειδικά ως προς το τελευταίο, διαπιστώνεται η ανάγκη για την κατάρτιση μιας νέας μεθοδολογίας προσέγγισης εργοδοτών από εξειδικευμένους εργασιακούς συμβούλους εργοδοτών έτσι ώστε να κερδηθεί το στοίχημα της αντιστοιχίας δεξιοτήτων. Αυτό αποτελεί σημαντική προϋπόθεση για την αποτελεσματική καταγραφή των αναγκών των επιχειρήσεων και την επιτυχή κάλυψή τους διαμέσου της σύζευξης προσφοράς και ζήτησης.
Προς αυτή την κατεύθυνση, ο ΟΑΕΔ, σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, προχώρησε στην υλοποίηση ενός νέου πιστοποιημένου εκπαιδευτικού προγράμματος κατάρτισης των Εργασιακών Συμβούλων Εργοδοτών του Οργανισμού. Το πρόγραμμα υλοποιείται στο πλαίσιο της ανάγκης συνεχούς επιμόρφωσης και απόκτησης περαιτέρω γνώσεων των Συμβούλων για την προσέγγιση των επιχειρήσεων και ανάπτυξης σχέσεων εμπιστοσύνης και συνεργασίας, με στόχο την ακόμη πιο αποτελεσματική προώθηση των ανέργων στην αγορά εργασίας.
Αυτή η συνεργασία θα συμβάλλει σημαντικά στην αποτελεσματικότερη σύζευξη προσφοράς και ζήτησης εργασίας, που αποτελεί προτεραιότητα της νέας διοίκησης, μέσω της βελτίωσης των δεξιοτήτων των συμβούλων εργοδοτών του ΟΑΕΔ και την εφαρμογή σύγχρονων εργαλείων και μεθόδων. Η συνεχής και ποιοτική επιμόρφωση του ανθρωπινού δυναμικού του Οργανισμού είναι αναγκαία για τη διαρκή αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών προς τους ανέργους και τους εργοδότες. Επενδύουμε στις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις ικανότητες των εργαζομένων μας ώστε να γίνει ο Οργανισμός ακόμα πιο αποδοτικός, πιο αποτελεσματικός και πιο αξιόπιστος.
Ερ.: Ποιες καινοτομίες σκοπεύετε να υλοποιήσετε στο κομμάτι της απλοποίησης των διαδικασιών;
Απ.: Ήδη ελήφθη απόφαση του ΔΣ για την κατάρτιση ολοκληρωμένης μελέτης/ανάλυσης των αναγκών του ΟΑΕΔ για πληροφοριακά συστήματα και την εκπόνηση ολοκληρωμένου σχεδίου αναδιοργάνωσης, με τρόπο που θα εγγυάται τη διαλειτουργικότητα των συστημάτων και την παροχή υψηλής ποιότητας ψηφιακών υπηρεσιών. Παράλληλα έχει ξεκινήσει ένας ζωντανός και παραγωγικός διάλογος με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης με σκοπό την περαιτέρω συνεργασία στο πλαίσιο της μετάβασης στη νέα ψηφιακή εποχή για το Δημόσιο Τομέα. Τέλος, προωθούνται νέες και απλοποιημένες ψηφιακές υπηρεσίες (web services) οι οποίες θα παρέχονται μέσα από ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών. Η μετάβαση στη νέα ψηφιακή εποχή για τον ΟΑΕΔ περιλαμβάνει μια σειρά από αναγκαίες μεταρρυθμίσεις που θα ανακοινωθούν σύντομα.
Ως ένα δείγμα γραφής, ολοκληρώθηκε με επιτυχία το δοκιμαστικό στάδιο του νέου, καινοτόμου μέτρου της ενημέρωσης των εγγεγραμμένων ανέργων του ΟΑΕΔ, με αποστολή προσωποποιημένων emails, για την έγκαιρη ειδοποίησή τους ως προς την επικείμενη λήξη της ισχύος των δελτίων ανεργίας τους και την ανάγκη ανανέωσής τους. Εφεξής, το μέτρο αυτό παγιώνεται, βελτιώνοντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους κατόχους δελτίων ανεργίας και μειώνοντας την ταλαιπωρία τους και το γραφειοκρατικό βάρος από τις διαγραφές λόγω της μη έγκαιρης ανανέωσης.
Στόχος αυτής της πρωτοβουλίας είναι η άμεση ειδοποίηση των ανέργων, ούτως ώστε να λαμβάνουν υπενθύμιση για την έγκαιρη ανανέωση της κάρτας τους, να μην χάνουν τα δικαιώματά τους και να μην ταλαιπωρούνται από την ανάγκη επανεγγραφής. Πλέον, μετά την πετυχημένη πιλοτική εφαρμογή του μέτρου κατά τη διάρκεια του Ιανουαρίου, η ηλεκτρονική υπενθύμιση των εγγεγραμμένων ανέργων για την έγκαιρη ανανέωση των δελτίων ανεργίας παγιώνεται. Όλοι οι εγγεγραμμένοι άνεργοι θα λαμβάνουν emails τόσο 10 ημέρες πριν τη λήξη των δελτίων ανεργίας τους, όσο και μια ημέρα πριν την καταληκτική ημερομηνία. Ανάλογες πρωτοβουλίες για τη διαρκή βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στους πολίτες οι οποίοι συναλλάσσονται με τον ΟΑΕΔ θα συνεχιστούν, δεδομένου ότι αποτελεί προτεραιότητα μας ο νέος ΟΑΕΔ καθημερινά να γίνεται πιο φιλικός προς τους πολίτες.