Καταγγελία για ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ - Καθυστερούσαν τα έργα και πλήρωναν «χρυσές» αποζημιώσεις
«Ξεψαχνίζουν» 4 συμβάσεις
Νέα στοιχεία που δημιουργούν ακόμα περισσότερα ερωτήματα για την καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του εκσυγχρονιστικού έργου στους ελληνικούς σιδηρόδρομους, βλέπουν το φως της δημοσιότητας.
Σύμφωνα με σχετικό ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ, στη «σκιά» της πολύνεκρης τραγωδίας των Τεμπών, καταγγέλεται ότι ο ΟΣΕ και η ΕΡΓΟΣΕ πλήρωναν μεγάλες αποζημιώσεις στην κοινοπραξία που θα αναλάμβανε τα έργα καθώς δεν είχαν προετοιμάσει το δίκτυο για την εκτέλεση των εργασιών.
Πιο συγκεκριμένα, η ΕΡΓΟΣΕ με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του, σε έγγραφο το οποίο δημοσιεύει ο ΣΚΑΪ πλήρωσε αποζημιώσεις στους δύο αναδόχους του έργου ύψους 564.348 χιλ ευρώ.
Ο ΕΡΓΟΣΕ κατέστη υπερήμερος και έπειτα από αίτηση της κοινοπραξίας ενεργοποιήθηκε το άρθρο νόμου σύμφωνα με το οποίο όταν ο κύριος του έργου είναι υπερήμερος, οφείλει να δώσει αποζημιώσεις.
Επειδή κύριος του έργου ήταν ο ΕΡΓΟΣΕ αλλά το δίκτυο ήταν στον ΟΣΕ έπρεπε να πάρει άδεια εισόδου ο εργολάβος από τον ΟΣΕ και εκείνος να βάλει υπαλλήλους του ώστε επιβλέπουν τις εργασίες.
Υπήρξε μεγάλη καθυστέρηση και ασυνεννοησία στην έγκριση των αδειών με τους εργολάβους να βρίσκονται με τα μηχανήματα τους στο σημείο των έργων και να μην μπορούν να δουλέψουν.
Σχολιάζοντας την καταγγελία ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Γιώργος Γεωργαντάς, ο οποίος ήταν στο πάνελ της εκπομπής είπε πως «γι’ αυτό χρεώθηκε σε οικονομικό εισαγγελέα η διερεύνηση της καθυστέρησης στην υλοποίηση του έργου».
«Ξεψαχνίζουν» 4 συμβάσεις της ΕΡΓΟΣΕ – Αναζητούν αδικήματα σε βαθμό κακουργήματος
Την ίδια ώρα, τέσσερις συμβάσεις που υπογράφηκαν το διάστημα 2005-2015 και αφορούν έργα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου ερευνά εδώ και μήνες ο Οικονομικός Εισαγγελέας ο οποίος αναζητά ποινικές ευθύνες κρατικών αξιωματούχων από την ΕΡΓΟΣΕ, ως αναθέτουσας αρχής, αλλά και ιδιωτών από την πλευρά των εργοληπτών.
Η έρευνα αναζητά το ενδεχόμενο διάπραξης σοβαρότατων αδικημάτων όπως αυτό της απιστίας και ηθικής αυτουργίας σε αυτήν, από τις ανολοκλήρωτες συμβάσεις, τις ανανεώσεις και όλες τις κωλυσιεργίες που ουσιαστικά άφησαν ανεκτέλεστα μία σειρά από έργα.
Οι τέσσερις συμβάσεις αποτελούν ένα μέρος από το πλέγμα αναθέσεων που έχουν γίνει για υποδομές και μέτρα για την ασφάλεια της γραμμής.
Στο στόχαστρο της Οικονομικής Εισαγγελίας έχουν τεθεί:
1. Μία σύμβαση του 2005 που σχετίζεται σε εργασίες σηματοδότησης του εθνικού δικτύου
2. Δύο συμβάσεις του 2013 που αφορούν έργα ολοκλήρωσης και
3. Μία σύμβαση του 2015 που αφορά το σύστημα τηλεδιοίκησης ETCS
Οι συμβάσεις αφορούν διαφορετικά τμήματα του δικτύου.
Για την σύμβαση 717 που ήρθε στην επικαιρότητα καθώς αφορά στην τηλεδιοίκηση όπως και τις επεκτάσεις ή ανανεώσεις της, με αρχή το έτος 2014, η Οικονομική Εισαγγελία είχε διενεργήσει έρευνα η οποία κατέληξε σε αρχειοθέτηση καθώς δεν προέκυψαν ενδείξεις για τη διάπραξη του ερευνώμενου αδικήματος της απιστίας.
Ωστόσο πριν περίπου έναν χρόνο η δικογραφία ανασύρθηκε από το αρχείο, ενόψει νέων στοιχείων σχετικά με το σκέλος που αφορά τη διάθεση ευρωπαϊκών κονδυλίων, το οποίο ερευνάται πλέον από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία.