Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παραπέμπει την Ελλάδα στο δικαστήριο της Ε.Ε.
Η Ελλάδα καθυστερεί στην εφαρμογή του «ο ρυπαίνων πληρώνει»


Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα, τη Βουλγαρία και την Πολωνία στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς δεν έχουν ενσωματώσει στην εθνική τους νομοθεσία την Οδηγία (ΕΕ) 2022/362, η οποία αφορά την επιβολή τελών στα οχήματα για τη χρήση ορισμένων κατηγοριών υποδομών. Η καταληκτική ημερομηνία συμμόρφωσης είχε οριστεί για τις 25 Μαρτίου 2024.
Δείτε επίσης: Eurovision 2025: Πόσο μάς κόστισε η Klavdia
Παρά τις σχετικές προειδοποιήσεις (Μάιος 2024) και τις αιτιολογημένες γνώμες (Δεκέμβριος 2024) που απέστειλε η Επιτροπή, οι εν λόγω χώρες δεν προχώρησαν στην απαιτούμενη νομοθετική προσαρμογή. Αν και προσκομίστηκαν χρονοδιαγράμματα συμμόρφωσης, μέχρι σήμερα δεν έχει υποβληθεί κανένα επίσημο μέτρο ενσωμάτωσης της οδηγίας. Η Επιτροπή εκτιμά ότι οι μέχρι τώρα ενέργειες ήταν ανεπαρκείς και ζητά την επιβολή οικονομικών κυρώσεων μέσω της δικαστικής διαδικασίας.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η Βουλγαρία έχει ήδη ξεκινήσει τη λειτουργία συστήματος διοδίων και βινιέτας ευθυγραμμισμένου με το κοινοτικό πλαίσιο.
Η Ελλάδα καθυστερεί στην εφαρμογή του «ο ρυπαίνων πληρώνει»
Η νέα οδηγία βασίζεται στη φιλοσοφία της οικολογικής επιβάρυνσης, γνωστής και ως «ο ρυπαίνων πληρώνει». Πέρα από το κόστος διανυόμενης απόστασης, τα τέλη διοδίων θα πρέπει να ενσωματώνουν και το εξωτερικό κόστος από εκπομπές CO₂, ηχορύπανση, ατμοσφαιρική ρύπανση και συμφόρηση. Οι περισσότερες χώρες της ΕΕ έχουν ήδη υιοθετήσει αντίστοιχα συστήματα, ενώ η Ελλάδα και η Πολωνία υστερούν σημαντικά στην εφαρμογή τους.
Η ισχύουσα οδηγία αντικαθιστά παλαιότερους κανόνες, όπως η οδηγία 1999/62/ΕΚ, και επεκτείνει το σύστημα επιβολής τελών πέρα από τους αυτοκινητοδρόμους, καλύπτοντας και άλλα τμήματα του εθνικού και περιφερειακού οδικού δικτύου.
Τι προβλέπει το νέο σύστημα διοδίων στην ΕΕ
- Κατάργηση της επιβολής τελών βάσει χρόνου χρήσης (βινιέτες) για βαρέα επαγγελματικά οχήματα, καθώς δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματική χρήση του οδικού δικτύου.
- Υποχρεωτική χρέωση των εξωτερικών περιβαλλοντικών κόστους από το 2026.
- Διαχωρισμός των ρύπων ανάλογα με την κατηγορία του οχήματος (Euro 6 κ.ά.) και τις εκπομπές CO₂ ανά χιλιόμετρο.
- Εξαιρέσεις για οχήματα μηδενικών εκπομπών μέχρι το τέλος του 2025 (για βαρέα) και επ’ αόριστον (για ελαφρά).
Η μη έγκαιρη συμμόρφωση μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικές οικονομικές επιπτώσεις για τις χώρες που καθυστερούν να υιοθετήσουν το νέο καθεστώς.