Έξι μύθοι για τις οικογενειακές επιχειρήσεις
Τι συζητήθηκε στο 4th Family Business Conference
Έξι μύθους για τις οικογενειακές επιχειρήσεις, που είναι ευρέως διαδεδομένοι στην Ελλάδα, περιέγραψε σήμερα ο επιχειρηματίας Αθανάσιος Σαββάκης, πρόεδρος της EnExGroup και επίτιμος πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ), κατά τον χαιρετισμό του στο υβριδικό 4th Family Business Conference, το οποίο διοργανώνεται από την Palladian Conferences.
Κατά τον πρώτο μύθο, επισήμανε, οι οικογενειακές επιχειρήσεις διοικούνται αντιεπαγγελματικά και, σχεδόν νομοτελειακά, αποτυγχάνουν στην τρίτη γενιά. Αυτό όμως, δεν τεκμηριώνεται, τόνισε, καθώς υπάρχουν οικογενειακές επιχειρήσεις ηλικίας 150 και 200 ετών στην Ευρώπη και άνω των 100 χρόνων στην Ελλάδα.
Ο δεύτερος μύθος, σημείωσε, είναι ότι μόνο ο ιδρυτής της οικογενειακής επιχείρησης δημιουργεί πλούτο και ουδείς διάδοχος προσθέτει τελικά αξία στην οικογενειακή επιχείρηση.
«Όμως, σε πλήθος οικογενειακών επιχειρήσεων και μάλιστα παγκοσμίως γνωστών, οι ιδρυτές ήταν απλώς οι πρώτοι από μια σειρά διαδόχων που ακολούθησαν, οι οποίοι δημιούργησαν και εκείνοι στη συνέχεια πλούτο στην οικογενειακή επιχείρηση.
Μια σειρά διεθνών μελετών αποδεικνύουν ότι μια οικογενειακή επιχείρηση που θεωρεί ότι είναι παραγωγική για την οικογένεια και την κοινωνία, πάντα έχει πολλαπλούς δημιουργούς πλούτου σε συνεχόμενες γενιές» εξήγησε ο επιχειρηματίας.
Ο τρίτος και πιο διαδεδομένος μύθος, ανέφερε, αφορά τη δήθεν προκαθορισμένη κάμψη ή και πτώση της οικογενειακής επιχείρησης, όταν αναλάβει τα ηνία η τρίτη γενιά.
Ούτε αυτό ισχύει, σημείωσε, καθώς οι οικογένειες ακολουθούν μάλλον ένα κύκλο συνεχούς προσπάθειας για ανάπτυξη, παρά μια πορεία, προφανώς ασυνείδητη, γραμμικής παρακμής.
Κατά τον τέταρτο μύθο, αν πουληθεί μια οικογενειακή επιχείρηση, τότε η οικογένεια παύει να ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα.
«Το αντίθετο ισχύει, καθώς η πλειοψηφία των οικογενειών επενδύει σε κάποια άλλη επιχειρηματική δραστηριότητα, συνεχίζοντας την παράδοση που θέλει οικογένεια να είναι ιδιοκτήτρια μιας οικογενειακής επιχείρησης» υπογράμμισε.
Κατά τον πέμπτο μύθο, ο πλούτος μιας οικογένειας προκύπτει μόνο από μια επιχειρηματική δραστηριότητα, ενώ η πραγματικότητα αποδεικνύει ότι το επιχειρηματικό περιβάλλον, τα κέρδη από μια οικογενειακή επιχείρηση επενδύονται, τόσο στην ίδια όσο και σε άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες της οικογένειας.
Με βάση τον έκτο μύθο, τέλος, η επιτυχία μιας οικογένειας στις επόμενες γενιές στηρίζεται στην απομάκρυνση της οικογένειας από τη διοίκηση της επιχείρησης. «Όσοι υποστηρίζουν αυτόν τον μύθο, αγνοούν παντελώς ότι οι οικογενειακές επιχειρήσεις στηρίζονται πρωτίστως στις αξίες της οικογένειας και το στιβαρό θεμέλιο τους είναι η οικογενειακή κουλτούρα.
Βεβαίως, αρκετές φορές οι οικογενειακές αξίες και πρακτικές μπορούν να υπονομεύσουν τη βιωσιμότητα μιας οικογενειακής επιχείρησης.
Η συνήθης πρακτική όμως είναι η οικογένεια να προσπαθεί διαρκώς να μειώσει τους τρόπους με τους οποίους η επιχείρηση «στεγνώνει» οικονομικά και στο πλαίσιο αυτό προσπαθεί να μεγαλώσει και να βελτιστοποιήσει τα οφέλη για όλα τα μέλη της οικογένειας ανεξαιρέτως» κατέληξε ο κ. Σαββάκης.
Το συνέδριο τελεί υπό την αιγίδα του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ), του ΣΕΒΕ – Συνδέσμου Εξαγωγέων, του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Γυναικών Ελλάδος (ΣΕΓΕ) και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ).