Επικαιρότητα

Τα 5 μέτρα που βάζουν «ταφόπλακα» στην απεργία

Τα μέτρα που βάζουν «χειροπέδες» στο συνταγματικό δικαίωμα των εργαζομένων

Δύσκολη έως… αδύνατη γίνεται η προκήρυξη απεργίας, μέσω του εργασιακού νομοσχεδίου, που βρίσκεται ήδη προς συζήτηση, στη Βουλή.
 
Είναι τέτοιες οι πέντε διατάξεις που έχουν ενσωματωθεί στο σχέδιο νόμου, που φαντάζει με… σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες, η επίτευξη απεργίας. Μάλιστα, σε σχέση με το αρχικό κείμενο που τέθηκε σε διαβούλευση, προστέθηκαν άλλες δύο διατάξεις, που κάνουν ακόμα δυσκολότερη τη διαδικασία!
 
Ας δούμε πιο αναλυτικά, τα μέτρα που βάζουν «χειροπέδες» στο συνταγματικό δικαίωμα των εργαζομένων, να απεργούν.
 
1. Εάν κριθεί παράνομη απεργία ή στάση εργασίας που έχει κηρυχθεί από πρωτοβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση, δεν επιτρέπεται, η κήρυξη απεργίας από την αντίστοιχη δευτεροβάθμια ή τριτοβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση για το ίδιο θέμα. Έτσι, αφαιρείται όχι μόνο από τις Ομοσπονδίες, αλλά ακόμη και από την ΓΣΕΕ και την ΑΔΕΔΥ το δικαίωμα να στηρίξουν μια απολύτως δίκαιη και αιτιολογημένη κινητοποίηση, η οποία θα μπορούσε να κριθεί παράνομη για διαδικαστικούς λόγους.
 
2. Οι συνδικαλιστές που πραγματοποιούν καταλήψεις, αποκλεισμούς, ή ασκούν βία, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, εμποδίζοντας τους εργαζόμενους που δεν συμμετέχουν στην απεργία να εργαστούν, όσο και η συνδικαλιστική τους οργάνωση, θα έχουν αστική ευθύνη. Η ευθύνη δεν βαραίνει το σύνολο των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου αλλά εκείνους που προβαίνουν σε αυτές τις πράξεις, ενώ η καταβολή αποζημίωσης προϋποθέτει την άσκηση αγωγής από την θιγόμενη επιχείρηση. Άρα, στην περίπτωση που κάποιο σωματείο θελήσει να περιφρουρήσει μια απεργιακή κινητοποίηση, τα μέλη που θα συμμετάσχουν σε αυτή την πρωτοβουλία, κινδυνεύουν να καταβάλλουν αποζημίωση!
 
3. Η ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία κατά τη διάρκεια απεργιών στην κοινή ωφέλεια, ορίζεται κατ’ αρχήν σε 33%, αλλά προβλέπεται ότι μπορεί να μειωθεί με ΚΥΑ που εκδίδουν ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και ο καθ’ ύλην αρμόδιος Υπουργός κατόπιν τεκμηριωμένου αιτήματος ή συμφωνίας των κοινωνικών εταίρων. Σε περίπτωση που δεν επέλθει η συμφωνία για το προσωπικό ελάχιστης εγγυημένης υπηρεσίας, η διαφορά παραπέμπεται στη μεσολάβηση του ΟΜΕΔ. Σε ορισμένους εργασιακούς χώρους, όπως το μετρό, η δέσμευση αυτού του ποσοστού των εργαζομένων από κάθε ειδικότητα μπορεί κυριολεκτικά να σαμποτάρει την απεργία.
 
4. Το συνδικαλιστικό συμβούλιο καταργείται και ο συνδικαλιστής σε περίπτωση που απολυθεί είναι υποχρεωμένος να μπει σε δικαστική περιπέτεια. Η αγωγή για να κριθεί εάν ένας συνδικαλιστής έχει απολυθεί εγκύρως συζητείται με τις ίδιες διαδικασίες που ισχύουν σε περίπτωση αγωγής για την κήρυξη μιας απεργίας ως παράνομης.
 
5. Ως προαπαιτούμενο για κήρυξη απεργίας και εκλογή Διοικητικού Συμβουλίου τίθεται η ύπαρξη διαθέσιμου συστήματος ηλεκτρονικής ψηφοφορίας. Με τον τρόπο αυτό, ο εργαζόμενος βρίσκεται εκτός του φυσικού χώρου του, δηλαδή της γενικής συνέλευσης, εκτεθειμένος σε εργοδοτικές παρεμβάσεις, που μπορεί να αλλοιώσουν το τελικό αποτέλεσμα μιας ψηφοφορίας…