Ιδιωτικός τομέας

Άρωμα -ισχυρών- γυναικών στους κλάδους IT και Διοίκησης (pics)

Τέσσερα στελέχη της Microsoft που έσπασαν τα κοινωνικά στερεότυπα

Τέσσερις κυρίες, εγνωσμένου κύρους και επιστημονικής επάρκειας, δίνουν τις δικές τους απαντήσεις -μέσω του workenter.gr- για τα χαμηλά ποσοστά που καταλαμβάνουν οι γυναίκες στους τομείς IT και Διοίκησης.

Και τα τέσσερα στελέχη που παρουσιάζουμε σήμερα κατέχουν κομβικά πόστα ευθύνης στο τεχνολογικό κολοσσό της Microsoft. Οι "πρωταγωνίστριές" μας είναι ξεχωριστές, μοναδικές.

Γι΄ αυτό και οι απαντήσεις τους, στην κοινή ερώτηση που τους απευθύνουμε, έχουν ειδικό βάρος. Συνομιλούμε με τις κυρίες:

  • Olga Azilazian, Digital Marketing Manager, Microsoft CEE
  • Sophie Chanialaki, Modern Workplace Architect, One Commercial Partner, Microsoft CEE
  • Myladie Stoumbou, Διευθύντρια Ανάπτυξης Δικτύου Συνεργατών, Central and Eastern Europe Multi-country Region, Microsoft
  • Margarita Areteou, Azure Senior Marcoms Manager – Microsoft Central Easter Europe

Βιωματικά -και όχι θεωρητικά- αποτελούν το ιδανικότερο πρότυπο για χιλιάδες γυναίκες να κυνηγήσουν το όνειρο της επαγγελματικής σταδιοδρομίας στο χώρο της τεχνολογίας.

Η κοινή ερώτηση που τους απευθύνουμε είναι η εξής:

Ερώτηση: Οι έρευνες αναδεικνύουν μονίμως το πρόβλημα. Στην Αμερική, την Μέκκα της τεχνολογίας, μόλις το 25% των θέσεων IT στελεχώνονται από γυναίκες, ενώ σε επίπεδο διοίκησης το ποσοστό κατεβαίνει μόλις στο 5%. Γιατί πιστεύετε ότι είναι τόσο μικρή η συμμετοχή; Ποιοι είναι οι 3 πιο σημαντικοί λόγοι;

Δείτε τι μας απάντησαν:

Olga Azilazian, Digital Marketing Manager, Microsoft CEE: Το ποσοστό αυτό πραγματικά αναδεικνύει την τάση τα τελευταία χρόνια. Δεν αφορά μόνο στην τεχνολογία αλλά ιδιαίτερα για τις μεγαλύτερες βαθμίδες, και θέσεις που απαιτούν λήψη σοβαρών αποφάσεων οι γυναίκες αντιπροσωπεύονυ το ποσοστό του μόλις 8% στις εισηγμένες εταιρείες. Επομένως, ως "παραδοσιακά" ανδροκρατούμενος χώρος το IT έχει χαμηλότερα ποσοστά και ομοίως υποθέτω ότι συμβαίνει και σε άλλα παρεμφερή industries.

Οι λόγοι που συμβαίνει αυτό θεωρώ ότι έχουν 3 προεκτάσεις, το πώς βλέπουν οι γυναίκες τον εαυτό τους, πώς τις αντιλαμβάνονται και πόσο έτοιμες είναι τελικά να πάρουν αποφάσεις που θα τις εξυπηρετήσουν.

Σε ό,τι αφορά το πώς βλέπουν τον εαυτό τους, πιστεύω ότι ένα τόσο ανταγωνιστικό περιβάλλον, αλλά και αβέβαιο τρομάζει πολλές φορές. Ο τρόπος που μπορεί να μεγαλώνουν τα κορίτσια δημιουργούν ένα πιο "σίγουρο" αίσθημα για το πώς πρέπει να μοιάζει η δουλειά τους.

Σε ό,τι αφορά το πώς γίνονται αντιλληπτές, υπάρχουν πολλά υποσυνείδητα biases που τελικά όσοι είναι σε μεγαλύτερη βαθμίδα καταλήγουν να επιλέγουν "αυτόν που τους μοιάζει". Σπάνια θα δώσουν ευκαιρία για να ανελιχθεί μια γυναίκα.

Το οποίο μας φέρνει στο τρίτο σημείο που αφορά στις αποφάσεις. Οι γυναίκες στο χώρο εργασίας ίσως να μην διεκδικούν την παραπάνω ευκαιρία. Χαρακτηριστικό είναι η λογική που οι γυναίκες κάνουν apply για μια δουλειά. Η τάση είναι να πληρούν 100% όλα τα requirements για να κάνουν apply, ενώ οι άνδρες δεν φοβούνται να κάνουν apply ακόμα και με τα μισά. Αυτός ο τρόπος σκέψης δεν τις προωθεί, αντίθετα "αυτοσαμποτάρονται".

 

Sophie Chanialaki, Modern Workplace Architect, One Commercial Partner, Microsoft CEE: Είναι όντως γεγονός ότι πολλές γυναίκες δεν επιλέγουν τον τομέα του ΙΤ για σπουδές και ακόμα λιγότερες επιλέγουν να εξασκήσουν το επάγγελμα ακόμα κι αν έχουν ολοκληρώσει σπουδές σε STEM. Κάτι που με εκπλήσσει προσωπικά, αφού δεν μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου να ασχολείται με κάτι άλλο.

  • Το ΙΤ θεωρούταν για πολλά χρόνια ανδροκρατούμενο επάγγελμα, με αποτέλεσμα να μην ελκύει τόσο τις γυναίκες
  • Οι διαδικασίες του recruiting παραμένουν αμετάλλακτες, αντί να υιοθετούν τεχνικές και πρακτικές που να συμβάλλουν στην προσέλκυση γυναικείων υποψηφίων

 

Myladie Stoumbou, Διευθύντρια Ανάπτυξης Δικτύου Συνεργατών, Central and Eastern Europe Multi-country Region, Microsoft: Η γυναικεία εκπροσώπηση στον κλάδο των νέων τεχνολογιών είναι χαμηλή και στην Ευρώπη. Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια παρά την ανάπτυξη του κλάδου, βαίνει δυστυχώς μειούμενη, όπως δείχνει και η τελευταία έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Women in the Digital Age.

Σημαντικός λόγος για τη μικρή συμμετοχή των γυναικών είναι η κυριαρχία των στερεοτύπων που συνδέουν τον ψηφιακό κλάδο με ανδρικά πρότυπα και αποθαρρύνουν τις γυναίκες να ακολουθήσουν σπουδές σε επιστημονικά πεδία και να εργαστούν σε αντικείμενα σχετικά με την ψηφιακή τεχνολογία. Επιπλέον, ο φόβος των γυναικών για την ικανότητά τους να ανταπεξέλθουν στους πολλαπλούς τους ρόλους στην εργασία και στο σπίτι δρα ανασταλτικά.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κάθε χρόνο περίπου 9% των γυναικών εγκαταλείπουν την εργασία τους στον ψηφιακό κλάδο για το λόγο αυτό. Τέλος, χρειαζόμαστε περισσότερα πρότυπα, δηλαδή γυναίκες με επιτυχημένη πορεία στο χώρο της τεχνολογίας  που να μπορούν να εμπνεύσουν περισσότερες νέες κοπέλες και εργαζόμενες, να τις ενθαρρύνουν και να τις πείσουν ότι το όνειρο για επαγγελματική σταδιοδρομία στον τεχνολογικό τομέα είναι ένα εφικτό όνειρο.

 

Margarita Areteou, Azure Senior Marcoms Manager – Microsoft Central Easter Europe: To πρόβλημα πιστεύω έχει να κάνει με κοινωνικά στερεότυπα. Έστω και υποσυνείδητα ή χωρίς να μπορεί κανείς καν να το δικαιολογήσει γιατί το πιστεύει, υπάρχει μια αντίληψη ότι οι θετικές επιστήμες ‘δεν είναι για τα κορίτσια’ και όσο υπάρχει αυτή η νοοτροπία και αντίληψη τόσο δυστυχώς περνάει και στα κορίτσια, πολλές από τις οποίες καταλήγουν να διαλέγουν τελικά άλλη κατεύθυνση.  Οι απαρχαιωμένες αντιλήψεις αλλά και η λανθασμένη αντιμετώπιση από τους γονείς αλλά και από τα σχολεία τα ίδια, θα αλλάξει σημαντικά και θέλω να πιστεύω ότι έχει ήδη αρχίζει να αλλάζει. Και μετά έχουμε τον εργασιακό χώρο, όπου και εκεί οι γυναίκες σε πολλές χώρες και εταιρείες δυστυχώς αντιμετωπίζουν παρόμοιες προκαταλήψεις. Και εδώ όμως βλέπουμε αλλαγή. Είμαστε σε καλό δρόμο.

Εμείς, στο workenter.gr, κρατάμε την τελευταία επισήμανση. Ότι "είμαστε σε καλό δρόμο" για να σπάσουν τα στερεότυπα και να δημιουργηθούν νέα πρότυπα.