ΕΦΚΑ: Έρχεται στο κινητό, θα τα βρίσκετε όλα με ένα κουμπί
Σε πραγματικό χρόνο ο "πίνακας ελέγχου του πολίτη"


Ο ΕΦΚΑ περνά στη νέα ψηφιακή εποχή με την υλοποίηση ενός φιλόδοξου έργου, που στοχεύει στον πλήρη εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών του έως το τέλος του 2025.
Πρόκειται για το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ), ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 35 εκατομμυρίων ευρώ, χρηματοδοτούμενο από το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο φιλοδοξεί να φέρει στην οθόνη κάθε πολίτη – και κυριολεκτικά στο κινητό του – τον ΕΦΚΑ.
Κεντρικό εργαλείο της νέας εποχής θα είναι ο ψηφιακός “πίνακας ελέγχου του πολίτη“, μια προσωποποιημένη υπηρεσία που θα παρέχει σε πραγματικό χρόνο συγκεντρωμένη πληροφόρηση για κάθε ζήτημα που αφορά την κοινωνική ασφάλιση.
ΕΦΚΑ: Υλοποίηση έως το τέλος του χρόνου
Ο σχεδιασμός του έργου προβλέπει ότι έως τον Δεκέμβριο του 2025 θα έχει ολοκληρωθεί η πλειονότητα των λειτουργικών του ενοτήτων, ενώ το σύνολο του συστήματος εκτιμάται ότι θα παραδοθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2026.
Η υλοποίηση του ΟΠΣ ξεκίνησε επισήμως τον Απρίλιο του 2023, με την υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η πλειονότητα των μελετών και έχει ξεκινήσει η πιλοτική εφαρμογή υπηρεσιών.
Εντός του καλοκαιριού 2025, αναμένεται να παρουσιαστεί ο ανανεωμένος ιστότοπος του ΕΦΚΑ και να τεθεί σε λειτουργία το νέο Μητρώο Πολιτών, με δυνατότητα πρόσβασης σε αναβαθμισμένες ψηφιακές υπηρεσίες.
Όπως εξηγεί ο διοικητής του ΕΦΚΑ, Αλέξανδρος Βαρβέρης, «ο στόχος είναι ο πολίτης να έχει κυριολεκτικά τον ΕΦΚΑ στο κινητό του».
Το έργο αυτό φιλοδοξεί να μειώσει δραστικά τη γραφειοκρατία, να επιταχύνει τη διαδικασία έκδοσης συντάξεων, να ενισχύσει τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των δημόσιων υπηρεσιών και να καταστήσει τον φορέα πιο φιλικό και προσβάσιμο στους ασφαλισμένους.
Το νέο πληροφοριακό σύστημα περιλαμβάνει:
- Συγκέντρωση όλων των δεδομένων σε μια ενιαία ψηφιακή πλατφόρμα με άμεση πρόσβαση για πολίτες και υπαλλήλους.
- Αυτοματοποίηση διαδικασιών, όπως η έκδοση και παρακολούθηση των συντάξεων.
- Άμεση ενημέρωση για οφειλές και δυνατότητες ρύθμισης, ενισχύοντας την εισπραξιμότητα του Ταμείου.
- Μείωση της ανάγκης φυσικής παρουσίας σε υποκαταστήματα και ενίσχυση της εξ αποστάσεως εξυπηρέτησης.
- Βελτιωμένη παρακολούθηση της πορείας υποθέσεων και της απόδοσης των υπηρεσιών από τη διοίκηση.
- Ενίσχυση της συνεργασίας με άλλους δημόσιους φορείς μέσω διαλειτουργικότητας, με στόχο τη μείωση καθυστερήσεων.
Το έργο θεωρείται κρίσιμης σημασίας, καθώς – σύμφωνα με την έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη για το 2024 – ο ΕΦΚΑ παραμένει ο δημόσιος φορέας με τις περισσότερες καταγγελίες από πολίτες, με 2.395 αναφορές μέσα στο έτος.
Με την ολοκλήρωση του ΟΠΣ, ο οργανισμός στοχεύει στη ριζική ανατροπή αυτής της εικόνας, παρέχοντας μια μοντέρνα, γρήγορη και φιλική προς τον χρήστη δημόσια υπηρεσία.