Ανακαινίζω - Νοικιάζω: Άνοιξαν οι αιτήσεις για επιδότηση έως 4.000 ευρώ - Πλήρης Οδηγός
Όσα πρέπει να ξέρετε
Άνοιξε σήμερα (11.04.2024) για αιτήσεις η πλατφόρμα στο πρόγραμμα «Ανακαινίζω – Νοικιάζω» με σκοπό την επιδότηση για ανακαίνιση και επισκευή 12.500 κλειστών κατοικιών.
Το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας χρηματοδοτεί τη δράση με ποσό 50.000.000 ευρώ με σκοπό να διατεθούν για μακροχρόνιες μισθώσεις.
Το ανώτερο ποσό της επιδότησης, όπως σημειώνει το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας θα ανέρχεται σε 4.000 ευρώ με δυνατότητα προκαταβολής του 50% και για πρώτη φορά οι επιδοτούμενες δαπάνες, αφορούν λειτουργικές επισκευές και εργασίες ανακαίνισης.
Μετά την ολοκλήρωση της ανακαίνισης το ακίνητο υποχρεωτικά πρέπει να εκμισθωθεί για τουλάχιστον τρία χρόνια σε ιδιώτη. Το πρόγραμμα θα τρέξει με τη συνδρομή και την επίβλεψη της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ).
Δικαιούχοι και Κριτήρια
Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ηλεκτρονική εξόφληση των τιμολογίων και η εκμίσθωση του ακινήτου για τουλάχιστον τρία χρόνια.
Δηλαδή οι εργασίες και τα υλικά θα πρέπει να έχουν αγοραστεί όλα με κανονικά τιμολόγια, τα οποία στη συνέχεια θα πρέπει να υποβληθούν ηλεκτρονικά, για να αποφευχθούν περιστατικά φοροδιαφυγής. Στην περίπτωση που κάποιος να ανακαινίσει το ακίνητό του με μαύρο χρήμα και χωρίς αποδείξεις, δεν θα μπορεί να λάβει την επιδότηση.
Στο πρόγραμμα συμμετέχουν ιδιοκτήτες κατοικιών που διαθέτουν την κυριότητα ή την επικαρπία του ακινήτου σε ποσοστό 50% και άνω.
Οι προϋποθέσεις
Το προς ανακαίνιση ακίνητο:
- δεν πρέπει να είναι μεγαλύτερα των 100 τ.μ. και θα πρέπει να βρίσκεται σε οικιστική περιοχή.
- στο πρόγραμμα συμμετέχουν ιδιοκτήτες κατοικιών με ετήσιο εισόδημα έως 40.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία έως 300.000 ευρώ, ενώ αποκλείονται όσοι έχουν ενταχθεί σε προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας ή ανακαίνισης για οποιοδήποτε ακίνητό τους τα τελευταία πέντε έτη.
Η κατοικία δεν πρέπει να έχει δηλωθεί ως πρώτη κατοικία ή ως μισθωμένη, αλλά να αναφέρεται ως κενή στο Ε2 των τριών τελευταίων ετών.
Παράλληλα, ο ιδιοκτήτης αφού θα κάνει την ανακαίνιση, είναι απαραίτητο να νοικιάσει για τρία χρόνια το ακίνητο και ο τρόπος που αποδεικνύεται αυτό είναι όταν θα υποβάλει τα τιμολόγια για να λάβει την επιδότηση, να υποβάλει μαζί και το ηλεκτρονικό μισθωτήριο, το οποίο αποδεικνύει ότι έχει βρει ήδη το άτομο ή τα άτομα που θα νοικιάσει το σπίτι.
Σύμφωνα με την ΚΥΑ: Κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να υποβάλει αίτηση για ένα (1) ακίνητό του με χρήση κατοικίας. Δεν είναι επιτρεπτή η υποβολή περισσότερων της μίας (1) αιτήσεων για το ίδιο ακίνητο, είτε από τον ίδιο είτε από έτερο (συγκύριο ή συνεπικαρπωτή) ενδιαφερόμενο δικαιούχο.
Για την υποβολή της αίτησης συμμετοχής, ο ενδιαφερόμενος εισέρχεται σε ειδική εφαρμογή του Προγράμματος, η οποία είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ). Για την είσοδό του απαιτείται η αυθεντικοποίησή του με τη χρήση των κωδικών – διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.), αίτησης.
Ο αιτών επιλέγει τον Αριθμό Ταυτότητας Ακινήτου (Α.Τ.ΑΚ.) του ακινήτου για το οποίο αιτείται την ένταξη στο Πρόγραμμα, και συμπληρώνει το προϋπολογιζόμενο ύψος της συνολικής δαπάνης ανακαίνισης. Περισσότεροι του ενός Α.Τ.Α.Κ. συμπληρώνονται στην περίπτωση που αυτοί αφορούν αποκλειστικά στο επιλεχθέν ακίνητο. Εάν δεν εμφανίζεται προσυμπληρωμένο οποιοδήποτε υποχρεωτικό πεδίο της αίτησης που αφορά στο επιλεχθέν ακίνητο (όπως ο Αριθμός Παροχής Ηλεκτρικού Ρεύματος), ο αιτών οφείλει να διορθώσει την έλλειψη στην Αρχή που υπέβαλε τη δήλωση ακινήτου και στη συνέχεια να εισέλθει εκ νέου στην ειδική εφαρμογή του Προγράμματος.
Για την εξυπηρέτηση των χρηστών του πληροφοριακού συστήματος, διατίθεται εγχειρίδιο χρήσης της ηλεκτρονικής εφαρμογής, καθώς και υπηρεσία εξυπηρέτησης των χρηστών (helpdesk) για την αναφορά/επίλυση προβλημάτων και την παροχή οδηγιών.
Όσα πρέπει να ξέρετε για τις πληρωμές
1. Στην απόφαση πληρωμής της επιδότησης, η οποία εκδίδεται αυτοματοποιημένα από την ειδική εφαρμογήτου Προγράμματος μετά την εκμίσθωση του ακινήτου σύμφωνα με το άρθρο 8, αναγράφεται το ποσό των επιλέξιμων δαπανών που πραγματοποιήθηκαν και επαληθεύτηκαν, και το ποσό της επιδότησης που αντιστοιχεί στον δικαιούχο σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 5, αφαιρούμενης της ήδη καταβληθείσας προκαταβολής.
2. Στην περίπτωση που το ποσό της επιδότησης που αναγράφεται στην απόφαση πληρωμής είναι μικρότερο από το αναγραφόμενο ποσό στην απόφαση υπαγωγής, το υπόλοιπο που απομένει, καθίσταται εκ νέου διαθέσιμο προς δέσμευση για τη χρηματοδότηση του Προγράμματος.
3. Οι αρμόδιες υπηρεσίες της Δ.ΥΠ.Α. πιστώνουν εντός τριάντα (30) ημερών από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης πληρωμής της επιδότησης, το εναπομείναν ποσό της επιδότησης που αναγράφεται στην απόφαση πληρωμής στον ενεργό αριθμό λογαριασμού του δικαιούχου (ΙΒΑΝ), τον οποίο έχει δηλώσει στην ειδική εφαρμογή, με βάση σχετικό ηλεκτρονικό αρχείο αναλυτικής κατάστασης, μέσω του Διατραπεζικού Συστήματος Πληρωμών ΔΙΑΣ.
4. Ειδικά ως προς το κριτήριο της διάρκειας της εκμίσθωσης του ακινήτου, η Δ.ΥΠ.Α. διενεργεί ελέγχους σε τακτά χρονικά διαστήματα. Σε περίπτωση που η εκμίσθωση είχε, αρχικά, γίνει σύμφωνα με τους όρους του προγράμματος, αλλά εν συνεχεία διακόπηκε για οποιονδήποτε λόγο, δίνεται η δυνατότητα στον δικαιούχο, εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριών (3) μηνών από τη διακοπή, να προβεί σε νέα εκμίσθωση και ανάρτηση των στοιχείων της .Η διάρκεια της νέας εκμίσθωσης είναι τουλάχιστον ίση με το εναπομείναν χρονικό διάστημα της αρχικής εκμίσθωσης. Ειδικά, ως προς τις περιπτώσεις που διαπιστώνεται η διακοπή της εκμίσθωσης, διενεργείται εκ νέου έλεγχος μετά το πέρας της ανωτέρω προθεσμίας. Εάν από αυτόν προκύπτει ότι η προθεσμία των τριών (3) μηνών, έχει παρέλθει άπρακτη, τότε ο αιτών απεντάσσεται από το Πρόγραμμα και αναζητείται ως αχρεωστήτως καταβληθέν μέρος του ποσού της επιδότησης.
Σε αυτήν την περίπτωση, το ύψος του ποσού ισούται με το αποτέλεσμα του πολλαπλασιασμού των μηνών που αντιστοιχούν στο εναπομείναν χρονικό διάστημα υποχρέωσης εκμίσθωσης επί της μηνιαίας αναλογίας της συνολικής επιδότησης, η οποία προκύπτει από το πηλίκο του συνόλου του ποσού της επιδότησης δια της συνολικής διάρκειας υποχρέωσης εκμίσθωσης, ήτοι τριάντα έξι (36) μήνες. Ο δικαιούχος έχει τη δυνατότητα να προβεί σε νέα εκμίσθωση, σύμφωνα με την παρούσα, έως δύο (2) φορές.
Οδηγός με Ερωτήσεις και Απαντήσεις για το Ανακαινίζω – Ενοικιάζω
Το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας απαντά σε 30 ερωτήσεις για το πρόγραμμα Ανακαινίζω – Ενοικιάζω:
1) Τι είναι το νέο πρόγραμμα;
Το πρόγραμμα αφορά στην επιδότηση της ανακαίνισης ή επισκευής περίπου 12.500 κενών οικιών και διαμερισμάτων ιδιωτών. Η επιδότηση ανέρχεται στο 40% των πραγματοποιθεισών δαπανών με μέγιστο ποσό 10.000 ευρώ, στο οποίο περιλαμβάνονται υλικά και εργασίες.
2) Ποιος έχει δικαίωμα ένταξης στο Πρόγραμμα;
Μπορεί να υποβάλει αίτηση στο Πρόγραμμα:
Φυσικό πρόσωπο ιδιοκτήτης ή επικαρπωτής για 1 ακίνητο με χρήση κατοικίας, εφόσον:
α) διαθέτει την πλήρη κυριότητα ή την επικαρπία του ακινήτου σε ποσοστό ίσο ή μεγαλύτερο του 50%,
β) το ακίνητο είναι κατοικία (διαμέρισμα ή μονοκατοικία), έχει έκταση κύριων χώρων έως 100 τ.μ. και βρίσκεται σε οικιστική περιοχή (δηλαδή: εντός γενικού πολεοδομικού σχεδίου ή εντός εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου ή εντός ορίων οικισμού ή εντός ζώνης οικισμού όπου υφίστανται ειδικοί όροι δόμησης),
γ) διαθέτει ετήσιο οικογενειακό φορολογητέο, πραγματικό ή τεκμαρτό, εισόδημα που δεν υπερβαίνει τις 40.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία, της οποίας η συνολική αξία δεν υπερβαίνει το ποσό των 300.000,00 ευρώ,
δ) το ακίνητο δεν έχει δηλωθεί ως πρώτη κατοικία, δεν έχει δηλωθεί ως μισθωμένο και δηλώνεται ως κενό στο έντυπο Ε2 που συνοδεύει τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος των 3 τελευταίων ετών, και
ε) δεν έχει λάβει επιδότηση για πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας (π.χ. Προγράμματα «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ») ή ανακαίνισης σε ακίνητο ιδιοκτησίας του τα τελευταία 5 έτη και δεν έχω ενταχθεί σε προγράμματα επιδοτούμενης ενεργειακής εξοικονόμησης για οποιοδήποτε ακίνητό μου.
3) Ποια είναι η διαδικασία υποβολής αίτησης για υπαγωγή στο Πρόγραμμα;
Στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr), καταχωρώντας τους προσωπικούς κωδικούς taxisnet. Επιλέγω την Υπηρεσία Αίτηση για το Πρόγραμμα «Ανακαινίζω – Νοικιάζω»
Ακολουθώντας τις οδηγίες, επιλέγω από τα εμφανιζόμενα ακίνητά μου, εκείνο που επιθυμώ να ανακαινίσω και στην συνέχεια να εκμισθώσω.
Εάν για το ίδιο ακίνητο που έχω ήδη επιλέξει, υπάρχουν και άλλοι ιδιοκτήτες / επικαρπωτές, συμπληρώνω και τους υπόλοιπους σχετικούς Αριθμούς Ταυτότητας Ακινήτου (ΑΤΑΚ).
Στη συνέχεια προχωρώ την συμπλήρωση της αίτησης, σύμφωνα και με τις οδηγίες της Πλατφόρμας, και ολοκληρώνω την υποβολή της Αίτησης.
Τα στοιχεία που είναι διαθέσιμα μέσω διαλειτουργικότητας από τις ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων των φορέων του Δημοσίου Τομέα εμφανίζονται προσυμπληρωμένα στα αντίστοιχα πεδία της αίτησης.
Συμπληρώνω υποχρεωτικά όλα τα στοιχεία που λείπουν. Ενδεικτικά: Τον / τους ΑΤΑΚ του ακινήτου, η ένταξη του οποίου επιδιώκεται και το προϋπολογιζόμενο ύψος της συνολικής δαπάνης ανακαίνισης. Καταχωρίζω τα στοιχεία επικοινωνίας (διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και αριθμό κινητού τηλεφώνου), καθώς και έναν ενεργό αριθμό λογαριασμού πληρωμών (IBAN) παρόχου υπηρεσιών πληρωμής (Π.Υ.Π.) που λειτουργεί στην Ελλάδα, του οποίου είμαι δικαιούχος ή συνδικαιούχος.
4) Τι πρέπει να κάνω αν δεν εμφανίζεται προσυμπληρωμένο κάποιο υποχρεωτικό πεδίο της αίτησης που αφορά στο επιλεχθέν ακίνητο;
Εάν δεν εμφανίζεται προσυμπληρωμένο οιοδήποτε υποχρεωτικό πεδίο της αίτησης που αφορά στο επιλεχθέν ακίνητο (όπως ο Αριθμός Παροχής Ηλεκτρικού Ρεύματος), ο αιτών οφείλει να διορθώσει την έλλειψη στην Αρχή που υπέβαλε τη δήλωση ακινήτου και στη συνέχεια να εισέλθει εκ νέου στην ειδική εφαρμογή του Προγράμματος για την υποβολή της Αίτησης. Μέχρι την συμπλήρωση της έλλειψης δεν είναι δυνατή η υποβολή της Αίτησης.
5) Πώς πρέπει να δηλώσω τον προϋπολογισμό της ανακαίνισης;
Στο στάδιο της υποβολής της Αίτησης για συμμετοχή στο Πρόγραμμα, ζητείται να καταχωρίσετε το ποσό που υπολογίζετε ότι θα σας στοιχίσει η ανακαίνιση (και μέχρι του ύψους των 10.000 ευρώ). Το ποσό δηλώνεται χωρίς προσκόμιση δικαιολογητικών, όπως για παράδειγμα, οικονομικές προσφορές των επαγγελματιών. Η δήλωση γίνεται ώστε να δεσμευθεί για την αίτησή σας το 40% της συνολικής δαπάνης.
6) Δεν μπορώ να υποβάλω την Αίτησή μου, γιατί εμφανίζεται ότι έχω ενταχθεί σε επιδοτούμενο πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας τα τελευταία 5 χρόνια, ενώ δεν έχω λάβει επιδότηση. Τι μπορώ να κάνω;
Όταν εισέρχεστε στην πλατφόρμα, πραγματοποιείται αναζήτηση με βάση τον ΑΦΜ, εάν έχετε υποβάλει αίτηση για υπαγωγή σε επιδοτούμενο πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας (π.χ. «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ»), για οποιοδήποτε ακίνητό σας τα τελευταία 5 χρόνια. Εάν η αίτησή σας για την εξοικονόμηση δεν έχει απορριφθεί, αλλά παραμένει ενεργή (είτε σας έχει καταβληθεί η σχετική επιδότηση είτε όχι), τότε η αίτησή σας για το «Ανακαινίζω – Νοικιάζω» απορρίπτεται. Σε αυτήν την περίπτωση μπορείτε να υποβάλετε ένσταση, εάν θεωρείτε ότι η πληροφορία που εμφανίζεται, δεν είναι αληθής.
7) Πώς επαληθεύεται η νομιμότητα του προς ένταξη ακινήτου;
Για τη νομιμότητα του ακινήτου, ο αιτών θα πρέπει να προσκομίσει τα σχετικά νομιμοποιητικά του έγγραφα, εφόσον του ζητηθούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Δ.ΥΠ.Α.
8) Πώς γίνεται ο έλεγχος των προϋποθέσεων επιλεξιμότητας;
Ο έλεγχος και η επαλήθευση της πλήρωσης των προϋποθέσεων επιλεξιμότητας που τίθενται στην παρ. 1 του άρθρου 9 του ν. 5006/2022 γίνεται με τη διασταύρωση των απαιτούμενων στοιχείων και την άντληση μέσω διαλειτουργικότητας του πληροφοριακού συστήματος της εφαρμογής με τα απαραίτητα μητρώα του Δημοσίου.
9) Πως διαπιστώνεται η πλήρης κυριότητα ή η επικαρπία;
Τα στοιχεία αυτά ελέγχονται αυτοματοποιημένα με βάση την τελευταία δήλωση στοιχείων ακινήτου (Ε9) του αιτούντος.
10) Πώς ελέγχεται το εισοδηματικό κριτήριο και τι λαμβάνεται υπ’ όψιν για τον υπολογισμό του;
Η πλήρωση του εισοδηματικού κριτηρίου (ήτοι ετήσιο οικογενειακό φορολογητέο, πραγματικό ή τεκμαρτό, εισόδημα που δεν υπερβαίνει τις 40.000 ευρώ), ελέγχεται αυτοματοποιημένα με βάση τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του τρέχοντος ή εάν δεν έχει εισέτι υποβληθεί, του προηγούμενου έτους, του αιτούντος, εφόσον δεν εμφανίζεται ως φορολογικός κάτοικος εξωτερικού. Σε κάθε περίπτωση με την υποβολή της αίτησης συνυποβάλλεται υπεύθυνη δήλωση ότι πληρούται το εισοδηματικό κριτήριο και για τρέχον έτος. Στο πλαίσιο του Προγράμματος ως ετήσιο οικογενειακό εισόδημα νοείται το συνολικό ετήσιο φορολογούμενο, πραγματικό ή τεκμαρτό, καθώς και το απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο εισόδημα των συζύγων ή των μερών συμφώνου συμβίωσης και των προστατευόμενων τέκνων.
11) Πώς ελέγχεται η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας του αιτούντος;
Για την επαλήθευση της συνολικής αξίας της ακίνητης περιουσίας του αιτούντος (η οποία δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το ποσό των 300.000 ευρώ), διενεργείται αυτοματοποιημένα έλεγχος της συνολικής αξίας της ακίνητης περιουσίας, όπως αυτή προκύπτει από την τελευταία εκδοθείσα πράξη προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α.
12) Πώς ελέγχεται το γεγονός ότι το προς ένταξη ακίνητο δεν έχει δηλωθεί ως πρώτη κατοικία, δεν έχει δηλωθεί ως μισθωμένο και δηλώνεται ως κενό τα τελευταία 3 έτη;
Το γεγονός ότι το προς ένταξη ακίνητο δεν έχει δηλωθεί ως πρώτη κατοικία, δεν έχει δηλωθεί ως μισθωμένο και δηλώνεται ως κενό, ελέγχεται αυτοματοποιημένα, όπως αντλείται από τα έντυπα της αναλυτικής κατάστασης για τα μισθώματα ακινήτων (Έντυπα Ε2), τα οποία συνυποβάλλονται με τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, κατά τα τελευταία 3 έτη.
13) Πώς διαπιστώνεται ότι το προς ένταξη ακίνητο δεν λειτουργεί ως πρώτη κατοικία, δεν είναι μισθωμένο και είναι κενό κατά το τρέχον έτος;
Το γεγονός ότι το προς ένταξη ακίνητο δεν λειτουργεί ως πρώτη κατοικία, δεν είναι μισθωμένο και είναι κενό κατά το τρέχον έτος, διαπιστώνεται με σχετική υπεύθυνη δήλωση που υποβάλλει ο αιτών κατά την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στο Πρόγραμμα.
14) Πώς διαπιστώνεται το γεγονός ότι ο αιτών δεν έχει λάβει επιδότηση για πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας ή ανακαίνισης σε ακίνητο ιδιοκτησίας του τα τελευταία 5 έτη και δεν έχει ενταχθεί σε προγράμματα επιδοτούμενης ενεργειακής εξοικονόμησης για οποιοδήποτε ακίνητό του;
Το γεγονός ότι ο αιτών δεν έχει λάβει επιδότηση για πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας ή ανακαίνισης σε ακίνητο ιδιοκτησίας του τα τελευταία 5 έτη και δεν έχει ενταχθεί σε προγράμματα επιδοτούμενης ενεργειακής εξοικονόμησης για οποιοδήποτε ακίνητό του ελέγχεται μέσω διασταύρωσης του Α.Φ.Μ. του με τα τηρούμενα στοιχεία στα Πληροφοριακά Συστήματα των Προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας ή ανακίνισης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Ο έλεγχος αφορά σε τυχόν ενεργές αιτήσεις κατά το τρέχον έτος, καθώς και σε επιδοτήσεις που έχει λάβει ο αιτών κατά τα τελευταία 5 έτη, ήτοι από 1.1.2019 και εφεξής.
15) Από ποιες υπεύθυνες δηλώσεις και εξουσιοδοτήσεις συνοδεύεται η αίτηση;
* Με την υποβολή της αίτησης ο Αιτών δηλώνει υπεύθυνα ότι έχει λάβει γνώση των βασικών όρων του Προγράμματος και ότι τα στοιχεία που αναφέρονται και περιλαμβάνονται σε αυτή είναι αληθή, πλήρη και ακριβή.
* Με την αίτηση ο Αιτών εξουσιοδοτεί τη Δ.ΥΠ.Α. για την περαιτέρω επεξεργασία και επαλήθευση των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, ακόμη και των ευαίσθητων, που περιέχονται σε αυτή με σκοπό τη διαπίστωση της επιλεξιμότητάς του για το Πρόγραμμα, τον έλεγχο των πληρωμών επιλέξιμων δαπανών και την επιδότησή του, εάν αυτή τελικώς εγκριθεί. Η επεξεργασία αυτή γίνεται σύμφωνα με τον ν. 4624/2019 (ενδεικτικά: έλεγχοι και διασταυρώσεις κατά την υποβολή των αιτήσεων και την καταβολή της επιδότησης και την παρακολούθηση τήρησης των υποχρεώσεων των δικαιούχων), για το σκοπό εξαγωγής στατιστικών δεδομένων (δεικτών), καθώς και για το σκοπό της διενέργειας ερευνών και της εκπόνησης μελετών για την αξιολόγηση του Προγράμματος. Η ανακρίβεια των στοιχείων που δηλώνονται από τον υποψήφιο στην αίτηση επισύρει τον αποκλεισμό του από τη διαδικασία, καθώς και τις προβλεπόμενες ποινικές και διοικητικές κυρώσεις.
* Με την υποβολή της αίτησης ο Αιτών δηλώνει υπεύθυνα ότι το ακίνητο προς ένταξη έχει χρήση κατοικίας, είναι νομίμως υφιστάμενο, δεν έχει κριθεί κατεδαφιστέο και ευρίσκεται εντός οικιστικής περιοχής, ήτοι εντός γενικού πολεοδομικού σχεδίου ή εντός εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου ή εντός ορίων οικισμού ή εντός ζώνης οικισμού όπου υφίστανται ειδικοί όροι δόμησης Σε περίπτωση που ο αιτών καταχωρεί περισσότερους του ενός Α.Τ.Α.Κ., δηλώνει υπευθύνως ότι αυτοί αφορούν αποκλειστικά 1 ακίνητο, το οποίο είναι υπό ένταξη στο Πρόγραμμα.
16) Ολοκλήρωσα την οριστική υποβολή της αίτησής μου. Πώς μαθαίνω εάν εντάσσομαι στο Πρόγραμμα;
Με την οριστική υποβολή της αίτησης και την ολοκλήρωση των ελέγχων των προϋποθέσεων επιλεξιμότητας, υπάρχουν 3 δυνατότητες:
• Η αίτησή σας εγκρίνεται, καθώς πληρούνται όλα τα κριτήρια του προγράμματος. Στην περίπτωση αυτή εκδίδεται αυτόματα και αμέσως εγκριτική απόφαση.
• Η αίτησή σας απορρίπτεται, καθώς δεν πληρούται έστω και ένας από τους όρους του Προγράμματος. Στην περίπτωση αυτή, εκδίδεται αυτόματα και αμέσως απορριπτική απόφαση, με σχετική αιτιολογία προς ενημέρωσή σας. Κατά της απόφασης αυτής μπορείτε να υποβάλετε ένσταση εντός 10 ημερών σύμφωνα με τις οδηγίες της Πλατφόρμας.
• Εάν δεν εμφανίζεται ούτε εγκριτική ούτε απορριπτική απόφαση, η αίτησή σας βρίσκεται σε κατάσταση επεξεργασίας από την αρμόδια Διεύθυνση της ΔΥΠΑ. Στην περίπτωση αυτή θα λάβετε εξατομικευμένο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Για αυτόν τον λόγο είναι σημαντικό να καταχωρείτε σωστά το email σας.
17) Σε περίπτωση απόρριψης έχει ο αιτών δικαίωμα υποβολής ένστασης;
Ναι, σε περίπτωση απόρριψης, παρέχεται στον ενδιαφερόμενο η δυνατότητα υποβολής ένστασης.
18) Πότε καταβάλλεται η προκαταβολή επιδότησης;
Κατόπιν της έκδοσης της εγκριτικής απόφασης υπαγωγής στο Πρόγραμμα, εκταμιεύεται στον ενεργό λογαριασμό που έχει δηλώσει ο δικαιούχος, προκαταβολή της επιδότησης, η οποία ανέρχεται σε ποσοστό 50% επί του προϋπολογιζόμενου ποσού επιδότησης, όπως προκύπτει από την αίτησή του. Ο δικαιούχος είναι υπεύθυνος για την κατανομή της προκαταβολής στις επιδοτούμενες ενέργειες.
19) Ποιες είναι οι Επιλέξιμες Δαπάνες στο πλαίσιο του Προγράμματος;
Ως επιλέξιμες δαπάνες στο πλαίσιο του Προγράμματος ορίζονται οι εξής:
α) Δαπάνες για εργασίες ανακαίνισης και επισκευής του επιλέξιμου ακινήτου.
Ενδεικτικά, τέτοιου είδους εργασίες περιλαμβάνουν:
• ανακαίνιση χώρων μπάνιου, ειδών υγιεινής ή χώρων κουζίνας,
• αντικατάσταση πόρτας εισόδου και εσωτερικών θυρών,
• αντικατάσταση ή επισκευή ερμαρίων,
• αντικατάσταση δαπέδων,
• αντικατάσταση ή επισκευή ηλεκτρολογικών και υδραυλικών εγκαταστάσεων,
• αντικατάσταση ή επισκευή δομικών στοιχείων, επιχρισμάτων, πλακιδίων, χρωματισμών και λοιπές αντίστοιχες εργασίες.
β) Δαπάνες για αγορά προϊόντων και υλικών που είναι απαραίτητα για τις εργασίες ανακαίνισης και επισκευής που περιγράφονται ανωτέρω υπό α).
γ) δαπάνες για τυχόν απαιτούμενες ασφαλιστικές εισφορές ΙΚΑ για τις οικοδομικές εργασίες ανακαίνισης και επισκευής, οι οποίες βάσει της κείμενης νομοθεσίας, αναφορικά με τα μη στεγασμένα επαγγέλματα, βαρύνουν τον δικαιούχο του Προγράμματος και,
δ) δαπάνες υπηρεσιών μηχανικού για τυχόν εκδόσεις αδειών/εγκρίσεων ή εκπόνησης μελετών (στο πλαίσιο έκδοσης αδειών/εγκρίσεων) ή έκδοσης Πιστοποιητικών Ενεργειακής Απόδοσης (Π.Ε.Α.) που απαιτούνται από την κείμενη νομοθεσία για την υλοποίηση των εργασιών ανακαίνισης και επισκευής. Η μέγιστη επιλέξιμη δαπάνη ορίζεται έως του συνολικού ποσού των 700 €.
Για την υλοποίηση των εργασιών ανακαίνισης, ο δικαιούχος οφείλει να εξασφαλίσει τυχόν απαιτούμενες άδειες / εγκρίσεις που προβλέπονται από τις κείμενες διατάξεις.
20) Πώς γίνεται η πληρωμή των επιλέξιμων δαπανών από τον δικαιούχο;
Τις εργασίες και τα υλικά της ανακαίνισης, αλλά και τις λοιπές επιτρεπόμενες από το Πρόγραμμα δαπάνες, πρέπει να τις εξοφλείτε υποχρεωτικά και αποκλειστικά μόνο με ηλεκτρονικό τρόπο, με οποιαδήποτε χρεωστική, πιστωτική ή/και προπληρωμένη κάρτα πληρωμών σας, η οποία έχει εκδοθεί στον Α.Φ.Μ. σας από τον Π.Υ.Π., όπου διατηρείτε τον ενεργό αριθμό λογαριασμού πληρωμών του (ΙΒΑΝ), τον οποίο έχετε δηλώσει στην αίτησή σας. Έχετε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσετε και συνδυαστικά τις κάρτες πληρωμών που διαθέτετε στον Π.Υ.Π. στον οποίο δηλώσατε τον ενεργό αριθμό λογαριασμού πληρωμών του (ΙΒΑΝ), ενώ παράλληλα, είναι επιτρεπτή και η πληρωμή με δόσεις, εφόσον το επιτρέπει ο τύπος κάρτας πληρωμών που θα επιλέξετε.
21) Πώς μπορεί ο δικαιούχος να προβεί στην πληρωμή των επιλέξιμων δαπανών, αν δεν διαθέτει κάρτα πληρωμών στον Π.Υ.Π. στον οποίο δήλωσε τον ενεργό αριθμό λογαριασμού του;
Σε περίπτωση που ο δικαιούχος δεν διαθέτει οποιοδήποτε τύπο κάρτας πληρωμών στον ΠΥΠ που επέλεξε, θα πρέπει να εκδώσει τουλάχιστον μια νέα κάρτα, την οποία θα χρησιμοποιήσει για τις πληρωμές του Προγράμματος.
22) Ποιοι είναι οι Κωδικοί Κατηγορίας Εμπόρου που σχετίζονται με το Πρόγραμμα και στους οποίους πρέπει να πραγματοποιούνται όλες οι πληρωμές των δικαιούχων;
Όλες οι πληρωμές που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του Προγράμματος, και οι οποίες περιλαμβάνουν τόσο το ποσό της επιδότησης, όσο και το ποσό της ίδιας συμμετοχής του δικαιούχου, είναι απαραίτητο να αφορούν τις επιλέξιμες δαπάνες, και να κατευθύνονται σε συγκεκριμένους, στην Ελλάδα, Κωδικούς Κατηγορίας Εμπόρων (Merchant Category Codes – MCCs) που σχετίζονται με το συγκεκριμένο Πρόγραμμα και είναι οι εξής:
Κατηγορία εμπόρου Περιγραφή δραστηριότητας
1520 Εργολάβοι Γενικά — Οικιστικές και Εμπορικές Εργολαβίες
1711 Εργολάβοι Θέρμανσης, Υδραυλικών Εγκαταστάσεων και Κλιματισμού
1731 Εργολάβοι ηλεκτρολόγοι
1740 Εργολάβοι Τοιχοποιίας, Λιθοδομών, Τοποθέτησης Πλακιδίων, Σοβατισμάτων και Μονώσεων
1750 Εργολάβοι ξυλουργικών εργασιών
1761 Εργολάβοι εργασιών στέγης, πλαισίων και λαμαρινών
1771 Εργολάβοι σκυροδέματος
2842 Παρασκευάσματα Ειδικού Καθαρισμού, Στίλβωσης και Υγιεινής – Αποχέτευσης
5039 Δομικά Υλικά – Μη Ταξινομημένα Αλλού
5051 Κέντρα και Γραφεία Υπηρεσιών Μετάλλων
5065 Ηλεκτρικά / Ηλεκτρολογικά Μέρη και Εξοπλισμός
5072 Υλικά / Σιδηρικά, Εξοπλισμοί και Προμήθειες
5074 Εξοπλισμός και Προμήθειες για Υδραυλικές Εγκαταστάσεις και Θέρμανση
5198 Χρώματα, Βερνίκια και Προμήθειες
5200 Καταστήματα Αποθήκες Οικιακών Προμηθειών
5211 Καταστήματα Ξυλείας, Οικοδομικών Υλικών
5231 Καταστήματα Υαλοπινάκων, Χρωμάτων και Ταπετσαριών
5251 Καταστήματα Υλικών / Σιδηρικών
5712 Καταστήματα Επίπλων, Οικιακών Επιπλώσεων και Εξοπλισμού, Εκτός Συσκευών
5713 Καταστήματα Επίστρωσης Δαπέδων
5714 Καταστήματα Υφασμάτων, Κουρτινών και Ταπετσαριών
5718 Καταστήματα Τζακιών, Παραπετασμάτων Τζακιού και Εξαρτημάτων
5719 Διάφορα Εξειδικευμένα Καταστήματα Οικιακών Επιπλώσεων
5722 Καταστήματα Οικιακών Συσκευών
5932 Καταστήματα Παλαιών Αντικειμένων – Πωλήσεις, Επισκευές και Υπηρεσίες Αποκατάστασης
7217 Καθαρισμός Χαλιών και Ταπετσαριών
7342 Υπηρεσίες Εξολόθρευσης και Απολύμανσης
7349 Υπηρεσίες Καθαρισμού, Συντήρησης και Επιστασίας
7513 Ενοικιάσεις Φορτηγών / Ρυμουλκούμενων Γενικής Χρήσης
7623 Καταστήματα Επισκευής Κλιματισμού και Ψύξης
7629 Καταστήματα Επισκευής Ηλεκτρικών Συσκευών και Μικρών Συσκευών
7641 Επανατοποθέτηση, Επισκευή και Φινίρισμα Επίπλων
7692 Επισκευές Συγκολλήσεων
8911 Υπηρεσίες Μηχανικού (Αρχιτέκτονα/Πολιτικού Μηχανικού/Τοπογράφου)
9311 Πληρωμή Φόρων (Ασφαλιστικές Εισφορές)
9399 Κυβερνητικές Υπηρεσίες
23) Υπάρχει προθεσμία για τις πληρωμές στις επιλέξιμες δαπάνες; και ποιες είναι οι συνέπειες μη τήρησής της;
Οι πληρωμένες για τις επιλέξιμες δαπάνες θα πρέπει να έχουν γίνει εντός εξαμήνου από την ημερομηνία έκδοσης της εγκριτικής απόφασης υπαγωγής στο Πρόγραμμα. Μετά το εξάμηνο η εγκριτική απόφαση ανακαλείται, το ποσό της προκαταβολής αναζητείται ως αχρεωστήτως καταβληθέν και δεν μπορεί να εκδοθεί νέα εγκριτική απόφαση για το ίδιο ακίνητο και τον ίδιο δικαιούχο. Δυνατότητα παράτασης των 6 μηνών δεν είναι δυνατή. Κρίσιμο στοιχείο για την διαπίστωση πραγματοποίησης των πληρωμών εντός του ανωτέρω χρονικού διαστήματος, αποτελεί η διενέργεια εγκεκριμένης συναλλαγής από πλευράς του δικαιούχου.
24) Πώς διαπιστώνεται ότι οι ηλεκτρονικές πληρωμές που διενεργήθηκαν είναι έγκυρες, μοναδικές και αφορούν αποκλειστικά την πληρωμή επιλέξιμων δαπανών ανακαίνισης και επισκευής του ακινήτου;
Η εξακρίβωση και επαλήθευση των ηλεκτρονικών πληρωμών γίνεται συστημικά με την ανταλλαγή αρχείων μεταξύ του δηλωθέντος ΠΥΠ και της ΔΥΠΑ. Εσείς πρέπει να συμβουλευτείτε και να γνωρίζετε τις επιτρεπόμενες συναλλαγές που παρατίθενται στο Παράρτημα της ΚΥΑ.
Συγκεκριμένα, για να ελεγχθεί ότι οι ηλεκτρονικές πληρωμές που διενεργήθηκαν είναι έγκυρες, μοναδικές και αφορούν αποκλειστικά την πληρωμή επιλέξιμων δαπανών ανακαίνισης και επισκευής του ακινήτου, οι Π.Υ.Π. αποστέλλουν στη Δ.ΥΠ.Α. αναλυτικές, εκκαθαρισμένες, κινήσεις των καρτών πληρωμών που είναι συνδεδεμένες με τους Α.Φ.Μ. των δικαιούχων του Προγράμματος, κατόπιν σχετικού αιτήματος της Δ.ΥΠ.Α., στο οποίο περιλαμβάνεται κατάλογος των σχετικών Α.Φ.Μ., ώστε να διαπιστωθεί η πραγματοποίηση επιλέξιμων δαπανών, συνολικού ύψους, κατά μέγιστον, 10.000 ευρώ.
Με την υποβολή της αίτησης υπαγωγής στο Πρόγραμμα, ο δικαιούχος συναινεί ρητά στην αποστολή των κινήσεων/ συναλλαγών από τους Π.Υ.Π. στη Δ.ΥΠ.Α., τις οποίες διενεργεί με τις κάρτες πληρωμών του στους MCCs που σχετίζονται με το Πρόγραμμα, ανεξαρτήτως εάν απενταχθεί από το πρόγραμμα πριν την ολοκλήρωσή του για οποιονδήποτε λόγο.
Η ανωτέρω ανταλλαγή πληροφοριών, λαμβάνει χώρα σε τακτά χρονικά διαστήματα, και συγκεκριμένα: στους 3, στους 6 και στους 9 μήνες από τον επόμενο μήνα αποδοχής του εκάστοτε δικαιούχου για ένταξή του στο Πρόγραμμα, έτσι ώστε να περιλαμβάνονται στην αποστολή των στοιχείων όλες οι εγκεκριμένες συναλλαγές καρτών, οι οποίες, πραγματοποιήθηκαν εντός της οριζόμενης προθεσμίας, εκκαθαρίστηκαν, ωστόσο, το επόμενο τρίμηνο.Οι αναλυτικές, εκκαθαρισμένες, κινήσεις θα αφορούν αγορές, πληρωμές και τυχόν επιστροφές – ακυρώσεις συναλλαγών στους Κωδικούς Κατηγορίας Εμπόρων (MCCs) που σχετίζονται με το Πρόγραμμα.
25) Για πόσο διάστημα οφείλω να νοικιάσω το ακίνητό μου;
Σύμφωνα με τους όρους του Προγράμματος, μετά την ολοκλήρωση της ανακαίνισης και της διαδικασίας απόδειξης και ελέγχου δαπανών, πρέπει να ενοικιάσετε το επιλέξιμο ακίνητο για 3 έτη τουλάχιστον.
26) Πώς αποδεικνύεται η μίσθωση του ενταχθέντος στο Πρόγραμμα ακινήτου;
Ο δικαιούχος υποχρεούται:
α) να υποβάλει τη Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας στο Πληροφοριακό Σύστημα Μισθώσεων Ακίνητης Περιουσίας της Α.Α.Δ.Ε. συμπληρώνοντας και τον / τους ΑΤΑΚ του ακινήτου και
β) να καταχωρήσει τα ζητούμενα στοιχεία στην ειδική εφαρμογή του Προγράμματος (ιδίως Α.Φ.Μ. του μισθωτή, τον/τους Α.Τ.Α.Κ. του μισθίου, καθώς και τον αριθμό του μισθωτηρίου κλπ.), εντός 9 μηνών από την έκδοση της εγκριτικής απόφασης υπαγωγής στο Πρόγραμμα.
27) Ποιες οι συνέπειες της μη καταχώρισης της μίσθωσης στην ειδική εφαρμογή του Προγράμματος; Τι συνέπειες υπάρχουν εάν δεν ενοικιάσω το ακίνητό μου ή εάν η ενοικίαση δεν διαρκέσει 3 χρόνια;
Εάν δεν υποβληθεί η Δήλωση και δεν καταχωρισθούν τα απαιτούμενα στοιχεία στην ειδική εφαρμογή ως άνω, εμπροθέσμως (εντός 9 μηνών από την έκδοση της εγκριτικής απόφασης υπαγωγής στο Πρόγραμμα), η εγκριτική απόφαση ανακαλείται και το ποσό της προκαταβολής αναζητείται ως αχρεωστήτως καταβληθέν. Δυνατότητα παράτασης των 9 μηνών δεν είναι δυνατή.
Αναλυτικότερα:
Α) Ειδικά ως προς το κριτήριο της διάρκειας της εκμίσθωσης του ακινήτου, η Δ.ΥΠ.Α. διενεργεί ελέγχους σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Β) Εάν δεν ενοικιάσετε καθόλου το ακίνητό σας, τότε οφείλετε να επιστρέψετε την προκαταβολή της επιδότησης που έχετε λάβει και απεντάσσεστε από το Πρόγραμμα.
Γ) Εάν το μισθωτήριο συμφωνητικό λήξει πρόωρα, σας δίνεται η δυνατότητα να ενοικιάσετε εκ νέου το ακίνητό σας για το υπόλοιπο χρονικό διάστημα, ώστε συνολικά ο χρόνος ενοικίασης του ακινήτου να είναι 3 έτη. Η νέα εκμίσθωση και ανάρτηση των στοιχείων της πρέπει να ολοκληρωθεί εντός αποκλειστικής προθεσμίας 3 μηνών από τη διακοπή. Το δικαίωμα εκ νέου ενοικίασης του ανακαινισμένου ακινήτου παρέχεται μέχρι 2 φορές.
Δ) Στην περίπτωση που, παρά τις προσπάθειές σας, δεν καταφέρετε να ενοικιάσετε το ακίνητό σας για (συνολικά) 3 έτη, τότε από τη συνολική επιδότηση αφαιρείται ποσό αντίστοιχο με το διάστημα που υπολείπεται της τριετίας. Το ποσό αυτό ισούται με το αποτέλεσμα του πολλαπλασιασμού των μηνών που αντιστοιχούν στο εναπομείναν χρονικό διάστημα υποχρέωσης εκμίσθωσης επί της μηνιαίας αναλογίας της συνολικής επιδότησης, η οποία προκύπτει από το πηλίκο του συνόλου του ποσού της επιδότησης δια της συνολικής διάρκειας υποχρέωσης εκμίσθωσης (36 μήνες).
Για παράδειγμα, έστω ότι η ενοικίαση διήρκησε τελικά συνολικά 2 έτη και 3 μήνες (27 μήνες) και είχατε λάβει έγκριση για συνολική επιδότηση 4.000 €.
Το ποσό που θα πρέπει να επιστρέψετε προκύπτει από τον τύπο:
Συνολική επιδότηση (€ 4.000)
________________________ Χ (36 – 27) = 999,99 €
Συνολικό διάστημα υποχρέωσης
ενοικίασης (36 μήνες)
28) Ποιοι είναι οι όροι μίσθωσης του ενταχθέντος στο Πρόγραμμα ακινήτου και πώς διαπιστώνονται;
Το ακίνητο δεν μπορεί να εκμισθωθεί σε νομικά πρόσωπα, ενώ παράλληλα, δεν είναι δυνατή ούτε η υπεκμίσθωσή του ούτε η παραχώρηση της χρήσης του.
Στο μισθωτήριο συμφωνητικό πρέπει να περιλαμβάνεται ρητά ο όρος απαγόρευσης υπεκμίσθωσης και παραχώρησης χρήσης και αυτό να δηλώνεται υποχρεωτικώς στο Πληροφοριακό Σύστημα Μισθώσεων Ακίνητης Περιουσίας της Α.Α.Δ.Ε με την επιλογή του σχετικού πεδίου.
Ο δικαιούχος υποχρεούται να αναρτήσει στο Πληροφοριακό Σύστημα Μισθώσεων Ακίνητης Περιουσίας της Α.Α.Δ.Ε. και να καταχωρήσει στην ειδική εφαρμογή του Προγράμματος, οποιαδήποτε μεταβολή ή τυχόν διακοπή, ήτοι λήξη ή λύση της μισθωτικής σχέσης. Κατά τα λοιπά για τις μισθώσεις που διενεργούνται στο πλαίσιο του Προγράμματος, ισχύουν τα προβλεπόμενα στον αστικό κώδικα ως προς την ενοχική σχέση μεταξύ μισθωτών και εκμισθωτών.
29) Πότε πιστώνεται το εναπομείναν ποσό της επιδότησης στον λογαριασμό του δικαιούχου;
Το εναπομείναν ποσό της επιδότησης που αναγράφεται στην απόφαση πληρωμής πιστώνεται εντός 30 ημερών από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης πληρωμής της επιδότησης.
30) Το ποσό της επιδότησης υπόκειται σε κρατήσεις; Μπορεί το ποσό επιδότησης να κατασχεθεί ή να εκχωρηθεί;
Το ποσό της επιδότησης το οποίο εκταμιεύεται στον αντίστοιχο λογαριασμό του δικαιούχου, συμπεριλαμβανομένης τυχόν προκαταβολής, είναι αφορολόγητο, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν εκχωρείται, δεν κατάσχεται στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο, ιδιώτες ή πιστωτικά ιδρύματα.
Για την εξυπηρέτηση των χρηστών του πληροφοριακού συστήματος, διατίθεται εγχειρίδιο χρήσης της ηλεκτρονικής εφαρμογής, καθώς και υπηρεσία εξυπηρέτησης των χρηστών (helpdesk) για την αναφορά/ επίλυση προβλημάτων και την παροχή οδηγιών (anakainizo@dypa.gov.gr).