Αύξηση του πληθωρισμού για τον μήνα Δεκέμβριο κατά 5,1%
άνοδος τόσο από τον μήνα Νοέμβρη του περασμένου έτους, όπου υπήρξε αύξηση κατά 4,8%, όσο και από τον Δεκέμβριο του 2020 όπου υπήρξε μείωση 1,2%
Την ανοδική του πορεία συνέχισε ο πληθωρισμός της χώρας για τον μήνα Δεκέμβριο, κατά 5,1 ποσοστιαίες μονάδες.
Να σημειωθεί πως υπήρξε άνοδος τόσο από τον μήνα Νοέμβρη του περασμένου έτους, όπου υπήρξε αύξηση κατά 4,8%, όσο και από τον Δεκέμβριο του 2020 όπου υπήρξε μείωση 1,2%. Ωστόσο για το έτος 2021, υπήρξε μια σταθερή άνοδος, ακόμα και σε καιρό πανδημίας και με τα μέτρα να μαστίζουν την αγορά.
Σημαντικό ρόλο φέρεται να έπαιξε το γεγονός, ότι υπήρξε ανατίμηση σ’ ένα ημερολογιακό έτος (Δεκέμβριος 2020-Δεκέμβριος 2021) σε αγαθά όπως το φυσικό αέριο (135,7%), το ηλεκτρικό ρεύμα (45%), το πετρέλαιο θέρμανσης (34,1%), τα καύσιμα (21,7%) και σε προϊόντα που αφορούν το λεγόμενο “καλάθι της νοικοκυράς”.
Αναλυτικά, ανατίμηση καταγράφηκε σε προϊόντα όπως το αρνί- κατσίκι (19,7%), άλλα βρώσιμα έλαια (17,1%), το ελαιόλαδο (17%), τις πατάτες (14,2%), τα ζυμαρικά (7,6%), τα νωπά ψάρια (6,7%), τα πουλερικά (6,6%), τα τυριά (5,5%), τα νωπά φρούτα (5,5%), τα νωπά λαχανικά (5,5%), το ψωμί (4,9%), το μοσχάρι (4,2%) και τον καφέ (3,4%).
Ωστόσο για τον μήνα Νοέμβριο του 2021, υπήρξε μια μικρή αποκλιμάκωση τόσο στις τιμές του φυσικού αερίου (μείωση κατά 16,2%), του πετρελαίου θέρμανσης (μείωση κατά 3%) και της βενζίνης (μείωση κατά 1,5%). Η ανατίμηση συνεχίστηκε πάντως στο ηλεκτρικό ρεύμα (5,2%), στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα (11,5%), στα καινούργια αυτοκίνητα (1,3%), στο ψωμί (0,7%), στα ζυμαρικά (6,6%), στο μοσχάρι (2,3%), στα νωπά ψάρια (1,7%) και στα τυριά (1,6%).
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του πληθωρισμού στο 5,1%, προήλθε από τις μεταβολές στα ακόλουθα προϊόντα και στις ακόλουθες ομάδες υπηρεσιών:
Αυξήσεις τιμών σημειώθηκε στα:
- 4,3% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες, σοκολάτες- προϊόντα σοκολάτας, λοιπά τρόφιμα, καφέ. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, αλλαντικά, γάλα νωπό πλήρες, γλυκά κουταλιού- μαρμελάδες- μέλι.
- 3% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 18% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
- 2,3% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 10,9% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
- 0,9% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 1,2% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- καφέ- εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
Τέλος, μείωση τιμών σημειώθηκε στα:
- 0,1% στην ομάδα «Υγεία», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οδοντιατρικές υπηρεσίες.
- 2,5% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
- 0,6% στην ομάδα «Αναψυχή- πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό- υπολογιστές- επισκευές, διαρκή αγαθά αναψυχής. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα.
- 0,6% στην ομάδα «’Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.